پیگیری ثبت جهانی ماسوله مهم ترین اولویت میراث فرهنگی گیلان است

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تاکید کرد: پیگیری ثبت جهانی ماسوله ، مهم ترین اولویت اداره کل میراث فرهنگی استان است.

پیگیری ثبت جهانی ماسوله مهم ترین اولویت میراث فرهنگی گیلان است

به گزارش ۸دی نیوز، رضا علیزاده گفت: ثبت جهانی ماسوله با جدیت و اهتمام ویژه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان پیگیری می شود.

وی ادامه داد: مستندسازی و تکمیل پرونده ثبت جهانی ماسوله متناسب با انتظارات یونسکو در حال پیگیری است و این تلاش معطوف بر آن است تا با نگاه کاملا تخصصی و کارشناسی کار به نتیجه برسد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ملحوظ داشتن تمامی جنبه های ماسوله را برای ثبت مهم ارزیابی و اظهار کرد: ماسوله یک شهرک تاریخی با معماری بی نظیر و منحصر بفرد است که همپیوندی با موضوعات مردم شناسی و ابعاد فرهنگی و زیستی مردم منطقه در ادوار مختلف، ارزش های آن را دو چندان می کند.

علیزاده با تاکید بر منظر طبیعی ماسوله گفت: مادامی که از ثبت جهانی ماسوله سخن به میان می آید، به هیچ عنوان نمی توان از موقعیت و منظر طبیعی آن غافل بود گرچه ممکن است در گذر زمان بواسطه بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله شرایط ناگواری بر آن تحمیل شده باشد اما همچنان پایداری و بقاء خود را حفظ کرده است.

وی در زمینه اقدامات دبیرخانه ثبت جهانی ماسوله گفت: این دبیرخانه در سال های اخیر تلاش داشته با گردآوری و طبقه بندی مدارک مربوط به ماسوله شامل طرح و مطالعات متعدد، عکس های قدیمی، هوایی، نقشه های کامل از بافت و تک بناها فرآیند مستندسازی و تکمیل پرونده را برای ثبت مهیا سازد.

علیزاده ادامه داد: تشکیل یک گروه مرجع با ترکیبی از صاحب نظران حوزه های مختلف و گروه های ذینفع می تواند جهت دهی موضوع ثبت جهانی ماسوله را قاعده مند کند.

وی با تاکید بر اولویت اصلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ثبت جهانی ماسوله اضافه کرد: مهمترین اولویت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی در استان گیلان، ماسوله است و مناطقی همچون موزه میراث روستایی و قلعه رودخان جزو مناطق مستعد برای حضور هرچه بیشتر گردشگران در سطوح ملی و بین المللی هستند.

شهرک تاریخی ماسوله دارای ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله است که در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این شهرک تاریخی و منحصر بفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایتهای ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی میان کشورهای خاورمیانه می باشد.

ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه