سی و چهارمین جشنواره فجر و باز هم فیلم هایی با موضوع خیانت

با توجه به نزدیک شدن به ایام جشنواره فیلم فجر و معرفی فیلم های راه یافته به بخش سودای سیمرغ ، برای آشنایی مخاطبان به معرفی این فیلم ها می پردازیم.

سی و چهارمین جشنواره فجر و باز هم فیلم هایی با موضوع خیانت

سرویس فرهنگی ۸دی؛

در ادامه معرفی فیلم های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به معرفی چهار فیلم “لانتوری” ، “عادت نمی کنیم” ، “نقطه کور” و  “نیمه شب اتفاق افتاد” خواهیم پرداخت که در بخش سودای سیمرغ حضور دارند.
عادت نمی کنیم
فیلم سینمایی عادت نمی کنیم دومین فیلم سینمایی ابراهیم ابراهیمیان است که مشترکا توسط او و سارا سلطانی به نگارش درآمده است.
ابراهیم ابراهیمیان درباره این فیلم گفت: «عادت نمی کنیم» تلاشی جمعی از یک گروه خیلی خوب است که امیدوارم با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کند. این فیلم درام معمایی-اجتماعی است که نسبت به فیلم قبلیم بسیار متفاوت است.
در خلاصه داستان «عادت نمی کنیم» آمده است وقتی همه چی خوبه و خوشه زندگی کردن هنر نیست و فیلم درباره احمدرضا مقدم استاد برجسته دانشگاه است که به واسطه شک مهتاب همسرش، مسیر تازه ای پیش روی خود می‌یابد. این شک در بستر خانواده ریشه می‌دواند و به آرامی همه داشته‌های احمدرضا را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
در فیلم سینمایی عادت نمی کنیم هدیه تهرانی نقش سیما را روبروی محمدرضا فروتن در نقش احمدرضا بازی می کند، بدین ترتیب این دو بازیگر بعد از گذشت ۱۶ سال از زمان ساخت فیلم سینمایی قرمز، در عادت نمی کنیم روبروی هم قرار گرفتند تا بار  دیگرموفقیت شان را به عنوان زوج برتر سینمایی در این فیلم تکرار کنند.
ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ به همراه کیمیا حسینی و مهرسا پیشوا دیگر بازیگران این فیلم هستند و پانته آ پناهی ها، شیرین یزدان بخش، حدیث میرامینی و نقی سیف جمالی نیز در کنار بازیگران اصلی فیلم سینمایی عادت نمی کنیم به ایفای نقش پرداخته اند.
از نکات جذاب فیلم می توان به کست بازیگری بسیار کنجکاوی برانگیز از جمله حضور هدیه تهرانی و حضور حامد ثابت به عنوان آهنگساز اشاره کرد.
به احتمال فراوان ابراهیمیان در این فیلم به نسبت «ارسال یک آگهی تسلیت» گام هایی روبه جلو برداشته و فیلم بهتری ساخته که در دوره سی و چهارم جشنواره فجر که رقابت فشرده ای داریم توانسته به بخش اصلی راه پیدا کند. شاید همین پیشرفت او به نسبت فیلم قبلی و حضور بازیگران بزرگش در حد نام و نشانشان بتواند «عادت نمی کنیم» را در زمره فیلمهای بهتر جشنواره سی و چهارم قرار دهد.خود ابراهیمیان می گوید این فیلمش یک درام اجتماعی ملتهب است که البته در آن به مولفه های گیشه نیز توجه شده است. موسیقی حامد ثابت یکی از نکان کنجکاوی برانگیز این فیلم خواهد بود.
نقطه کور
«نقطه کور» پس از «دردسر بزرگ» و «نازنین» سومین فیلم بلند سینمایی مهدی گلستانه محسوب می‌شود.
احسان بیگلری با همکاری پریسا هاشم پور فیلمنامه«نقطه کور» را نوشته است. در آن بازیگرانی چون هانیه توسلی ، محمد رضا فروتن ، مریم بوبانی ، شقایق فراهانی ، نیکی مظفری ، سید احمد محمدی ، سارا ربیعی ، مهدی پارسا ، محسن کیایی ، خاطره اسدی ، علیرضا زمانی نسب ، سجاد شهرابی ، یلدا نوریان ایفای نقش کرده اند . از بازیگران خردسال که جلوی دوربین رفته اند نیز می توان به نیوشا جهانی ، حسام رحیمی منش ، نرگس و نیلوفر یزدان پرست ، یونا تدین و نیوشا گودرزی اشاره کرد .
 در خلاصه داستان این فیلم به قلم احسان بیگلری با همکاری پریسا هاشم پور آمده است: خسرو که ۲۳ روز را بر پهنه دریا و به دور از خانواده گذرانده با دنیایی از ابهامات فکری که تمام مدت مثل خوره ذهنش را می خورد، وارد خانه‌اش در تهران می‌شود. پس از ورود خسرو به خانه، تمامی ذهنیت‌هایش عینیت می‌یابند. او قادر به مقابله با مسائل پیش آمده نیست، اما …
از نکات قابل توجه در ارتباط با این فیلم، یکی آن است که فیلمبرداری بخش‌هایی از آن زیرآب صورت گرفته شده است. همچنین «۲۳ روز» نام قبلی فیلم«نقطه کور» است و این اولین باری است که مهدی گلستانه تهیه کنندگی فیلم خودش را در سینما برعهده دارد.
لانتوری
تهیه‌کنندگی و کارگردانی «لانتوری» را رضا درمیشیان برعهده دارد. ساخته قبلی درمیشیان؛ «عصبانی نیستم!» که فیلم برگزیده و برنده سه جایزه انجمن منتقدان بود و جوایز متعدد بین‌المللی از جمله جایزه فیلم‌ساز بااستعداد سال را از آکادمی‌سینمای آسیاپاسیفیک نتپک (‌شبکه ارتقای سینمای آسیا‌) گرفت و برنده سه جایزه بهترین فیلم‌، بهترین کارگردانی استعداد آسیا شد و جایزه بزرگ وینسنت وارد را از جشنواره شانگهای گرفت، با وجود داشتن پروانه نمایش‌، سه شب قبل از نمایش عمومی ‌به درخواست کمیسیون فرهنگی مجلس و وزیر ارشاد از نمایش آن جلوگیری به عمل آمد و اجازه نمایش عمومی‌ پیدا نکرد.
«لانتوری»  “لانتوری” درامی عاشقانه است که البته باز هم صراحت کلام جوانی متولد دهه ۶۰ را دارد اما تنه زنی آن به یکی از اتفاقات ناگوار اجتماعی سالهای اخیر است که آن را متمایز می کند و باران کوثری، نوید محمدزاده و مریم پالیزبان نقش‌های اصلی این فیلم را بازی می‌کنند. حسین پاکدل‌، رضا بهبودی‌، بهناز جعفری، مهدی کوشکی، نادر فلاح‌، ستاره پسیانی، بهرنگ علوی‌، بهرام افشاری، کاظم سیاحی، سیاوش چراغی‌پور، سجاد تابش، یسنا میرطهماسب و… از بازیگران «لانتوری» هستند.
مریم پالیزبان پس از چهارده سال از بازی در فیلم «نفس عمیق» و فیلم اکران نشده ی «لرزاننده چربی» در این فیلم به سینما بازگشته است و نقش اصلى زن این فیلم را ایفا مى کند.
رضا درمیشیان برای انتخاب بازیگران «لانتوری» مانند فیلم قبلی اش «عصبانی نیستم!» ترکیبی از بازیگران تئاتر و سینما را استفاده کرده است و باران کوثری و نوید محمدزاده که پیش از این در فیلم«عصبانی نیستم!» درمیشیان مقابل هم بازی کرده بودند در “لانتوری” نیز در کنار هم قرار گرفته اند.
جالب اینجاست که اردشیر رستمی کاریکاتوریست و گرافیست وطنی که در سریال “شهریار” نقش این شاعر را بازی کرده بود هم در فیلم ایفای نقش کرده است و نظام الدین کیایی صدابردار شناخته شده ایرانی دیگر بازیگر غیرمتعارف فیلم است.
از نکات جالب فیلم «لانتوری» حضور همزمان دو گریمور مطرح سینمای ایران در این فیلم است. گریم های رئال فیلم توسط مهرداد میرکیانی و گریم سه بعدى توسط عبدالله اسکندری انجام شده است. اسکندری پیش از این تجربه این نوع گریم را در سریال مختارنامه داشته است و شنیده ها حاکی از این است که یکی از سخت ترین اجراهای گریمش را در این فیلم انجام داده است.
نیمه شب اتفاق افتاد
نیمه شب اتفاق افتاد عنوان فیلم تازه تینا پاکروان است که با بازی حامد بهداد و رویا نونهالی داستان عشقهایی نامتعارف را به تصویر می کشد و اولین نمایش آن در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر است.
فیلم حال و هوای تهران امروز و عشق های غیر متعارفی را دارد که در آن شکل می گیرد؛ عشق هایی که با تفاوت سنی های عجیب یا در طبقات اجتماعی متفاوت اتفاق می افتد. یک تصویرسازی کامل از آغاز شکل گیری این عشقها تا سرانجامشان که ممکن است به عزا ختم شود.
«نیمه شب اتفاق افتاد» یک اثر اجتماعی است که در آن بازیگرانی چون حامد بهداد، رویا نونهالی، گوهر خیراندیش، آتیلا پسیانی، ستاره اسکندی، رابعه اسکویی، سینا رازانی، کریم امینی و مهراب رضایی حضور دارند.
تینا پاکروان در فیلم «خانوم» نشان داد که با دغدغه زنان در جامعه وارد امر فیلمسازی شده و در آن فیلم تا حدودی هم موفقیت کسب کرد.او در «نیمه شب اتفاق افتاد» به سراغ داستان عشق های نامتعارف رفته و احتمالا فضایی عاشقانه در این فیلم خواهیم داشت اما احتمالا پاکروان دغدغه معضلات زنان در جامعه را نیز همچنان حفظ کرده باشد.حامد بهداد در جایگاه نقش اول این فیلم به نظر می رسد بازی متفاوتی از خود بروز داده باشد و شاید بتواند از کاندیداهای بلورین امسال نیز باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه