‫کنایه های سریال در حاشیه به مذاکرات/سیروس: ‬‎خاک بر سرت هرچی امتیاز بود دادید به آنها پس چی گرفتید!

همانطور که می دانید سریال های مهران مدیری همگی دارای مضامین خاص سیاسی و اجتماعی هستند ازجمله مسئله رویارویی ایران با آمریکا که در قالب طنز به آن اشاره شده است.

‫کنایه های سریال در حاشیه به مذاکرات/سیروس: ‬‎خاک بر سرت هرچی امتیاز بود دادید به آنها پس چی گرفتید!
سرویس فرهنگی ۸دی؛
مدتی است سری دوم مجموعه طنز «در حاشیه» ساخته مهران مدیری از شبکه سوم پخش می شود. این مجموعه که  در ادامه سری اول تولید شده، ماجرای  پزشکانی است که به دلیل  تخلف در حرفه خود راهی زندان شده اند.  اگر کمی قبلتر برویم در واقع  باید گفت مجموعه تلویزیونی «درحاشیه۱ » چهارمین سریال مهران مدیری  در دهه ۹۰ و اولین سریال او پس از بازگشت مجددش به تلویزیون است که با استقبال گسترده مردم مواجه شد تا جایی که حتی بازتاب‌های آن در واکنش‌های مردم به مذاکرات هسته‌ای هم راه یافت؛ البته  چون  مدیری در سریال  «درحاشیه» دست روی آفات و نواقص پزشکی گذاشته بود  سریال منتقدان زیادی به ویژه از سوی جامعان پزشکان به همراه داشت که باعث تغییرات ساختاری در آن گشت. بعد از پایان فصل اول گمانه زنی هایی شده بود که شاید به دلیل پایین بودن آستان تحمل و نقدپذیری صنفی، مهران مدیری بعد از جمع کردن مخاطب دوباره به سوی شبکه خانگی برود و فصل های بعدی کار خود را در شبکه خانگی به نمایش بگذارد، اما مدیری با اعلام خبر پخش فصل دوم سریال بعد از ماه محرم و صفر نشان داد که همچنان بر تصمیم و حرف خود استوار است؛ چراکه  مدیری در ویژه برنامه عید نوروز ۹۳ احسان علیخانی گفته بود حاضر نیست یک مخاطب ۷۰ میلیونی را از دست بدهد و نوید آن را داده بود  که در تلویزیون دوباره کار خواهد کرد.
به این ترتیب مهران مدیری با سریال «در حاشیه»، مجددا به خانه خود تلویزیون برگشت. اما از همان آغاز مجموعه «درحاشیه» خود با حاشیه های جدی رو به رو شد! و با سد اعتراض و جنجال تعداد زیادی از پزشکان مواجه گردید. ماه محرم و صفر گذشت مخاطبان کنجکاو بودند که سری دوم «در حاشیه» با وجود اعتراضات صنفی پزشکان  حتی وکلا چه عاقبتی پیدا خواهد کرد بحثی که در خبرها مدیری به آن پاسخ داد  و گفت فصل دوم سریال در حاشیه با مضمون زندان ساخته خواهد شد و دستگیری بازیگران کلیدی و انتقال به زندان در آخرین قسمت فصل اول نیز مقدمه شکل‌گیری فصل دوم ‌است. در همین راستا؛ هماهنگی‌هایی نیز شده تا شوخی با زندان و زندانبان، برای سازندگان «در حاشیه» منتهی به مصائبی شبیه به فصل اول سریال نشود و دست نویسنده و کارگردان برای تولید این فصل بسته نماند و در ‌‌نهایت به کیفیت سریال لطمه‌ای وارد نشود.
 هرچند دراین مجموعه همان تیم  طناز و خلاق مدیری حضور دارند و تلاش می کنند با سکانداری مدیری مجموعه ای کمیک و خوبی ارائه دهند، ولی به نظر می رسد توان و رمق  زیادی برای کار در آنها ندیده نمی شود. شاید به خاطر تنگ بودن دایره انتقادپذیری در جامعه باشد.  به خصوص اینکه در سری اول  به شدت  مورد نقد تند و تیز پزشکان واقع شدند طوری که حتی با تشکیل کمپینی کار را به تحریم سریال کشانده بودند. به همین خاطر انرژی و اشتیاق سری اول «درحاشیه » در سری دوم آن دیده نمی شود. انگار مدیری در حصار باید و نبایدهای  زیادی قرار گرفته  که مبادا به صنفی یا  گروهی بر بخورد اما همانطور که می دانید سریال های مهران مدیری همگی دارای مضامین خاص سیاسی و اجتماعی هستند ازجمله مسئله رویارویی ایران با  آمریکا که در قالب طنز به آن اشاره شده است. بعد از اینکه چهارمتهم اصلی فیلم وارد زندان می شوند با باند قدرتمند اژدر سرشاخ  روبرو می گردند که گنده لات زندان به حساب  می آید و همه از او و اطرافیانش  حساب می برند. وقتی اژدر به آنها معرفی می شود می گویند اژدر همانی است که گوشه حیاط  می ایستد  و عین عقاب همه را زیر نظر می گیرد هیچ کس جرأت ندارد به او چیزی بگوید. همه باید مطیع دستوراتش باشند. جالب است که چهره اژدر نیز شبیه عموسام است؛ یعنی به نوعی مدیری فضای امپریالیسم را طنزگونه معرفی کرده است.
در قسمتی هم  او تلنگری به مذاکره با آمریکا می اندازد. وقتی هومن و اژدر با هم مذاکره می کنند؛ سیروس از هومن می پرسد چکار کردید هومن می گوید قرار شد ما به آنها به عنوان پیشکسوت احترام بگذاریم. اگر خواستند می توانند از غذای ما بخورند هرجا قرار شد کاری بکنیم اولویت اول با آنهاست و …  سیروس به او می گوید خاک بر سرت هرچی امتیاز بود دادید به آنها پس چی گرفتید! کنایه ای که در فضای مجازی نیز به طنز روز برخی جناح ها تبدیل شد. حالا اگر به لباس باند اژدر هم نگاه کنید همگی یقه قرمز هستند که به گونه ای یک برتری نسبت به بقیه دارند. شاید بتوان گفت  رضویان  که مرعوب قدرت اژدر شده  و سعی کرده با ارتباط نزدیک با وی همراه اژدر شود نماد نوعی از جریان  نفوذ است که  به نفع دشمن  در میان خودی ها  جا گرفته است.
البته شاید این برداشتهایی است که از قسمت های پخش شده سریال«درحاشیه ۲ » می توان داشت  و باید قسمتهای بعدی را نیز به خوبی دید. اما به نظر می رسد مهران مدیری که  «درحاشیه ۱» مورد هجوم شدید  پزشکان و  وکلا قرار گرفته بود نخواسته است آن اتفاقات حاشیه دار را دنبال کند، ولی آثارش نشان داده  که او با حاشیه  میانه  خوبی دارد.  چه آن که حتی نقدهای جالب مدیری به ماهواره، بانکها وموضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی همواره چاشنی شبکه مجازی و فضای رسانه ای کشور بوده است. هرچند نقش لباس پزشکی دراین سریال کمرنگ شده است اما مدیری ودوستانش با زیرکی خاصی به موضوعات  دیگر جامعه از جمله فساد در فوتبال و شخصیت مشهور ب. ز  و… پرداخته  اند.
ظاهر امر آن است که «درحاشیه »سعی کرده است ازنقد مستقیم بپرهیزد و با طنزهای موقعیت در فضای بسته و حصار شده زندان آن هم در ناکجاآبادی که شبیه به هیچ زندانی در کشور نیست فقط مخاطبش را بخنداند. اما با شناختی که ازمدیری داریم می دانیم این خنداندن بی حاصل و ثمر نیست. شاید عجیب ترین  نکته در رابطه با  «درحاشیه ۲» عدم حضور خود  مهران مدیری باشد او که تقریبا در هیچ کدام از آثارش خودش را از قلم نمی انداخت و به نوعی چاشنی کارش  بازی هنرمندانه خودش بود در مجموعه«درحاشیه ۲» تاکنون  حضور نیافته است، عدم حضوری که شاید  تا پایان شاهد آن باشیم  و شاید  مدیری قصد غافلگیر کردن مخاطبان و حضور در قالب کارکتری جدید در این سریال را داشته باشد اما هرچه هست، نبود  او در این مجموعه طنز خواه ناخواه  برای بیننده محسوس است.
البته «در حاشیه ۲ » بی نقص هم نیست. گاه خسته کننده می شود و گاه  به حرافی می گذرد اما وقتی همه محدودیت هایی که  مدیری و تیم کاری اش را تهدید  کرده می کنند را کنار این  پازل می چینیم  درمی یابیم که اصلا ساخت سری دوم آن  حرکت جسورانه بود و همین جسارت مدیری و گروهش تا حدودی حاشیه های بی فروغی مجموعه اش را کمرنگ می کند. جالب اینکه همزمان با «درحاشیه ۲» مجموعه« برره یک »و «جایزه بزرگ» و«مرد هزار چهره یک و دو » درشبکه های سیما  روی آنتن رفته است. پدیده عجیبی که انگار می خواهد نبود مدیری را در «درحاشیه ۲» بپوشاند وپخش همه این سریالهای مدیری با هم  خود جای سوال  و تعجب دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه