در ۹ ماه گذشته هتک حیثیت و نشر اکاذیب شایع‌ترین جرایم سایبری در گیلان بوده است

محمدخانی با بیان اینکه هر روز بر جذابیت‌های فضای مجازی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی در بین کاربران اضافه می‌کند، یادآور شد: شورای عالی اشراف بر فضای مجازی طبق فرمان مقام معظم رهبری در کشور تشکیل شده که نشان از توجه کلان به موضوع مذکور است.

در ۹ ماه گذشته هتک حیثیت و نشر اکاذیب شایع‌ترین جرایم سایبری در گیلان بوده است

به گزارش ۸دی، ایرج محمدخانی رئیس پلیس فتای گیلان مهم‌ترین ویژگی و کارکرد فضای مجازی را برشمرد و اظهار کرد: فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات با هدف خدمت به بشر و افزایش کیفیت زندگی انسان‌ها طراحی و تولید شد.

وی با بیان اینکه فناوری‌های نوین به چاقوی دو لبه شده که سعادت و شقاوت را همزمان باهم دارد، افزود: فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی ضمن اینکه بر تمام شئون اجتماعی تاثیرگذاری دارند بر جرائم و آسیب‌ها و تهدیدها نیز تاثیر گذاشته است.

رئیس پلیس فتای گیلان نقش استفاده از ابزارهای نوین در جرایم را مهم دانست و گفت: این ابزارها دسته دیگر از جرایم را در فضای مجازی شکل داده که متفاوت با جرایم قدیمی است.

وی با اشاره به اینکه جرایم سازمان‌یافته‌ای برای مجرمان در فضای مجازی ایجاد شد، تصریح کرد: سهولت و دسترسی کاربران به فضای مجازی و ارزان بودن آن از ویژگی‌های فضای سایبری است.

محمدخانی کارکرد مهم فضای مجازی را سرعت در انتشار اخبار و اطلاعات عنوان کرد و گفت: فضای مجازی فرامرزی است و به زمان و جغرافیای خاصی نیاز ندارد.

وی با اشاره به عمده دلایل گرایش جامعه به‌ویژه جوانان به فضای مجازی خاطرنشان کرد: تنوع و جذابیت فضای مجازی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه و وب یکی از دلایل گرایش جوانان است.

رئیس پلیس فتای گیلان شبکه‌های اجتماعی را نسل جدیدی از وب‌سایت‌های اینترنتی نامید و گفت: کاربران حول محور مشترکی دور یکدیگر جمع می‌شوند و جماعت‌های آنلاین را تشکیل می‌دهند و به سهولت می‌توانند علایق، اعتقادات و نظرات و پیشنهادهای خود را در یک جمع آنلاین مجازی به اشتراک بگذارند.

وی ادامه داد: کاربر با شکل‌گیری اجتماعی خود را برای آخرین اطلاعات مقید به رسانه‌های دیداری و شنیداری و رادیو و تلویزیون نمی‌بیند و به‌راحتی می‌تواند با بهره‌گرفتن از این شبکه‌ها به آخرین اطلاعات و اخبار دسترسی داشته باشد و در قالب دیتا برای دوستانی که در این گروه با آنها ارتباط دارد ارسال کند.

محمدخانی با بیان اینکه هر روز بر جذابیت‌های فضای مجازی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی در بین کاربران اضافه می‌کند، یادآور شد: شورای عالی اشراف بر فضای مجازی طبق فرمان مقام معظم رهبری در کشور تشکیل شده که نشان از توجه کلان به موضوع مذکور است.

وی افزود: برای توسعه محتوای فضای مجازی باید زیرساخت‌های لازم برای سالم‌سازی فضا و امنیت کامل کاربران فراهم کنیم و متولی و مجری این کار دستگاه مربوطه‌ای است که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و چرخه سالم و همراه با امنیت می‌توانیم نظارت‌های مرسوم بر عملکرد کاربران اعمال کنیم.

این مقام مسئول تولید محتوای خوب و سالم را در جلوگیری از تبعات منفی فضای مجازی تاثیرگذار دانست و یادآور شد: تا زمانی که زیرساخت‌های لازم فراهم نشود و فضای سالم و امنیت کاربران مهیا نشود موارد مورد انتظار در فضای مجازی رخ نمی‌دهد.

وی تولید شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل در کشور را موجب جذب کاربران دانست و گفت: در صورت حمایت از این تولیدات قابل رقابت با مورد مشابه خارجی می‌شود و قابلیت صادرات را پیدا می‌کند ضمن اینکه در صورت هنجارشکنی فرد مجرم به‌راحتی قابل شناسایی است.

محمدخانی در ادامه به آمار جرایم فضای مجازی در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: در ۹ ماه گذشته هتک حیثیت و نشر اکاذیب شایع‌ترین جرایم سایبری در گیلان بوده است.

وی برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی افراد، سرقت و کلاهبرداری رایانه‌ای و قماربازی اینترنتی را دارای بیشترین فراوانی جرایم سایبری در گیلان عنوان کرد.

رئیس پلیس فتای گیلان اظهار کرد: ۳۵ درصد مجرمان سایبری افرادی بودند که از شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل برای تحقق بزه خود استفاده کرده بودند.

وی افزایش هوشیاری عمومی را مورد تأکید قرار داد و متذکر شد: تصور نشود که بزه‌دیده تنها آسیب می‌بیند در حالی که اگر فعالیت بزهکار اصولی نباشد و استفاده بهینه از فضای مجازی نکند می‌تواند قربانی این فضا باشد.

محمدخانی با تصریح بر اینکه استفاده ناصحیح برای بزهکار و بزه‌دیده گران تمام می‌شود، یادآور شد: افرادی می‌توانند قربانیان این فضا باشند که آگاهی‌های لازم را پیرامون فضای مجازی و چالش‌های آن نداشته باشند.

وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی همگانی و تعبیه شدن سایت پلیس فتا را از جمله اقدام‌ها برای آگاهی‌بخشی مردم از جرایم فضای مجازی عنوان کرد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه