کشتی گیله‌مردی به همان شیوه سنتی خود باقی می‌ماند

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: کشتی گیله مردی یک هویت استانی است و به همان شیوه سنتی خود و با نام قبلی باقی می‌ماند.

کشتی گیله‌مردی به همان شیوه سنتی خود باقی می‌ماند

به گزارش ۸دی ،  جبار کوچکی نژاد،درباره تغییر نام کشتی گیله‌مردی اظهار داشت: هر استانی یک هویت فرهنگی و ورزشی دارد که در کشور مطرح است و در استان گیلان نیز کشتی گیله مردی یک هویت استانی است  اما به تازگی رشته‌ای به نام کشتی گیلما را اختراع کرده‌اند که “گیل” آن را از گیلان و “ما” آن را از مازندران گرفته‌اند در حالی که غرب مازندران کشتی محلی خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه نامه‌ای به رئیس رزم گیلمای کشور محمود طالقانی زدیم که نباید نام کشتی گیله مردی را تغییر دهید و این عمل باعث اعتراض پهلوانان استان گیلان شد، بیان کرد: این رشته در استان گیلان ریشه قدیمی و تاریخی دارد و در هنگام بهار مردم در اجتماعات چند هزار نفره به نظاره این مسابقات می‌نشینند و نباید هویت عمل‌هایی که برای مردم شادی آفرین است را از مردم استان بگیریم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اعتراض به تغییر نام کشتی گیله‌مردی اظهار کرد: نامه ما باعث بازگشت رئیس رزم گیلما از آن موضع و فضا شد تا کشتی گیله‌مردی به همان شیوه سنتی خود باقی بماند.

کوچکی‌نژاد تصریح کرد: خراسان شمالی یک کشتی خاص به نام “چوخه” دارد و در جاهای دیگر کشور هم کشتی‌های محلی دیگر موجود است، اگر مازندرانی‌ها می‌خواهند از کشتی گیله‌مردی استفاده کنند می‌توانند زیر پوشش گیلان بیایند اما نه اینکه ما  نام کشتی را عوض کنیم و اگر هم فدراسیون بخواهد به این عمل خود ادامه دهد از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه جلسه‌ای در تهران با حضور قهرمانان و با عنوان صندوق حمایت از قهرمانان برگزار شد، گفت: این صندوق بودجه‌ای دارد که قهرمانان ورزشی را بیمه می‌کند و به آن‌ها حقوق نیز می‌دهد اما متأسفانه این صندوق در خفا است و شاید به یک شکل رانتی باشد و قهرمانانی که در تهران نفوذ دارند می‌توانند از این صندوق استفاده کنند.

وی افزود: به‌طور یقین فردی که زندگی خود را در راه قهرمانی فدا می‌کند نیاز به کمک‌های مختلف در دوران قهرمانی و بازنشستگی دارد و این صندوق باید شعبه‌ای در استان گیلان داشته باشد تا از قهرمانان گیلانی نیز حمایت شود.

کوچکی‌نژاد درمورد هیئت نجات غریق و حمایت از آن افزود: در بحث نجات غریق دو مقوله وجود دارد و آن موارد این است که حق و حقوق نجات غریقان و امکانات سخت افزاری آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بسیاری از نجات غریقان در بهار و تابستان مشغول به‌کار بودند اما هنوز حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: جان بسیاری از همشهریان و مسافران به تلاش‌های این عزیزان وابسته است و باید امکانات سخت افزاری بهتری در اختیارنجات غریق قرار بگیرد، اما رئیس هیئت نجات غریق تاکنون به ما مراجعه نکرد و ما کمکی بتوانیم انجام می‌دهیم زیرا این کار با مرگ و زندگی مردم دست به گریبان است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه