رسانه فاقد لیست بیمه‌ای از سوی دولت حمایت نمی‌شود/در کل کشور یک هزار نفر در نوبت هیئت نظارت بر مطبوعات قرار دادند

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در آخرین یارانه پرداختی اعلام شد هر رسانه و نشریه‌ایی که لیست بیمه‌ای نداشته باشد از سوی دولت حمایت نمی‌شود، گفت: باید سیاست‌های ارشاد و مطبوعات به سمتی هدایت شود تا همه خبرنگاران از امنیت شغلی برخوردار شوند.

رسانه فاقد لیست بیمه‌ای از سوی دولت حمایت نمی‌شود/در کل کشور یک هزار نفر در نوبت هیئت نظارت بر مطبوعات قرار دادند

به گزارش ۸دی، حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با مدیران مسئول مطبوعات استان گیلان در مجتمع خاتم الانبیاء(ص) رشت با بیان اینکه نشریاتی که اعلام وصول الکترونیک نداشته باشند یارانه دریافت نمی‌کنند،اظهار کرد:فرآیند اعلام وصول نشریات به مدت یکسال است که الکترونیکی شده است؛ بیش از ۵۰ نشریه در استان گیلان به دلیل عدم اعلام وصول الکترونیکی،یارانه دریافت نکردند،این نشریات حتی در سامانه جامع رسانه‌های کشور نیز پرونده‌ایی ندارند و باید هرچه زودتر اقدام کنند.

وی افزود: طبق ماده ۱۶ قانون مطبوعات، صاحب امتیاز موظف است ظرف ۶ ماه پس از صدور پروانه، نشریه مربوطه را منتشر کند زیرا در غیر این صورت با یک بار اخطار کتبی فرصت ۱۵ روز دیگری برای چاپ نشریه داده می‌شود و در صورت عدم عذر موجه اعتبار پروانه از بین می‌رود.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت:نشریاتی که مشمول ماده ۱۶ قانون مطبوعات می‌شوند باید در سامانه جامع رسانه‌های کشور www.erasaneh.ir ثبت‌نام و کد رهگیری دریافت کنند.

انتظامی ادامه داد: در کل کشور یک هزار نفر در نوبت هیئت نظارت بر مطبوعات قرار دادند که اسمشان نیز در سایت مطبوعات کشور وجود دارد تا به پرونده‌هایشان رسیدگی شود، این هیئت مطابق با تسریع در صدور مجوز با همان سرعت ماده ۱۶ را در نشریات اجرا می‌کند تا فضا برای فعالیت افراد با انگیزه فراهم شود.

وی اضافه کرد: طبق آمار باید ۲۵۰ روزنامه در کشور داشته باشیم در صورتیکه که همه این روزنامه‌ها چاپ نمی‌شوند و همین آمار باعث انحراف در برنامه ریزی‌ها می‌شود، هفت هزار و ۲۰۰ نشریه در کشور دارای مجوز هستند که حدود پنج هزار نشریه در سامانه رسانه‌های کشور ثبت‌نام کرده و قادر به دریافت پیامک‌های معاونت مطبوعاتی هستند.

وی با بیان اینکه تمام تغییرات نشریات و حتی تبدیل وضعیت‌ها نیز از طریق سایت جامع رسانه‌های کشور صورت می‌گیرد تصریح کرد: تمام تغییرات نشریات ظرف مدت ۲ ماه انجام می‌شود و فقط تغییر مدیر مسئول و صاحب امتیاز است که در مدت زمان چهار تا پنج ماه انجام می‌شود.

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید سیاست‌های ارشاد و مطبوعات به سمتی هدایت شود تا همه خبرنگاران از امنیت شغلی برخوردار شوند، تصریح کرد: سیاست عمومی وزارت ارشاد بر بیمه کردن خبرنگاران است زیرا حمایت‌های وزارتخانه در قالب بیمه انجام می‌شود، در آخرین یارانه پرداختی اعلام شد هر رسانه و نشریه‌ایی که لیست بیمه‌ای نداشته باشد از سوی دولت حمایت نمی‌شود.

وی اضافه کرد:مطابق با قانون روزنامه، هفته نامه و دوهفته نامه‌های سراسری، روزنامه و هفته‌نامه‌های منطقه‌ایی و استانی و روزنامه‌های محلی باید خبرنگاران خود را بیمه کرده تا از یارانه برخوردار شوند.

انتظامی با اشاره به اینکه به روزنامه‌های دولتی ۳۰ درصد یارانه پرداخت می‌شود، بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق آئین نامه مصوب هیئت وزیران موظف شده است تا یارانه‌ها را بر اساس فعالیت و نیروی انسانی شاغل در نشریات پرداخت کند.

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه برخی نشریات از معافیت تامین اجتماعی تا سقف پنج نفر برخوردار هستند، گفت: اگر خبرنگاران نشریه بیش از پنج نفر هم باشند معافیت تامین اجتماعی لغو نمی‌شود؛ در حال انعقاد تفاهم نامه با سازمان تامین اجتماعی جهت ایجاد وحدت رویه در سراسر کشور در مورد بیمه خبرنگاران هستیم.

وی با اشاره به طرح رتبه بندی نشریات، تصریح کرد: در این طرح بیمه خبرنگاران ۶ امتیاز از یکصد امتیاز را شامل می‌شود و کف نیروی انسانی برای روزنامه‌های محلی و استانی ۱۲ نفر است.

انتظامی با تاکید بر اینکه باید بین کارگاه مطبوعاتی با سایر کارگاه‌ها تفاوت قائل شود،خاطرنشان کرد: درحال رایزنی با تامین اجتماعی هستیم تا مبنای بیمه،حضور دائم خبرنگاران در محل کار نباشد.

به گزارش ایسنا،در ادامه این جلسه مشکلات مطبوعات استان مطرح و راهکارهایی از سوی معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه