بدهی آبی ایران به طبیعت/ خطر وقوع سیل در بندر انزلی

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست ضمن اشاره به اینکه کوتاه‌بینانه است که وضعیت تالاب‌ها را بخاطر بارش‌ها مطلوب ارزیابی کنیم، افزود: به دلیل کاهش حجم مخزن و قدرت ذخیره‌سازی تالاب انزلی خطر وقوع سیلاب و ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیر در بندر انزلی وجود دارد.

بدهی آبی ایران به طبیعت/ خطر وقوع سیل در بندر انزلی

به گزارش ۸دی، مسعود باقرزاده با اشاره به اینکه نوسانات سطح آب تالاب‌ها بخصوص در مناطقی که تبخیر بیشتر از بارندگی است، در طول سال بسیار است و این ماهیت تالاب‌هاست، گفت: اینکه در پاییز و زمستان سطح آب تالاب‌ها بالا می‌آید، پدیده جدیدی نیست و روال طبیعی است، اما نگرانی این است که در تابستان به علت استفاده منابع آبی تالاب‌ها در بالا دست و محدود شدن منابع آبی، این خشکی شدید‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر به نوسانات تالاب‌ها عادت کرده‌اند، اما اگر کل تالاب یا بخش بسیاری از آن خشک شود و غلظت نمک افزایش یابد کار مشکل می‌شود، اظهار کرد: ورود آب به تالاب‌ها در فصل پاییز و زمستان امسال اتفاق خوبی است، ولی این موضوع هیچ ربطی به مدیریت ما ندارد و حسن و قبحی برای ما محسوب نمی‌شود. طبیعت در حال انجام کارکرد خود است و در برنامه‌های مدیریتی تالاب‌ها نقش مثبت و منفی اجرا نمی‌کند و کوتاه‌بینانه است که بخاطر بارش‌ها وضعیت تالاب‌ها را مطلوب ارزیابی کنیم و شش ماه بعد را مدنظر نداشته باشیم.

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به اینکه آبی وارد دریاچه ارومیه شده، ولی بسیار کم‌عمق است، افزود: تالاب بختگان هم مانند دریاچه ارومیه آب بسیار کم عمقی دارد که در تابستان به سرعت تبخیر می‌شود، بنابراین باید سعی کنیم بدهی به طبیعت را پرداخت کنیم.

بدهی آبی ایران به طبیعت

وی با تاکید بر اینکه اصطلاح بدهی به طبیعت یک اصطلاح جهانی است، گفت‌: طبق نقشه‌هایی سهم بدهی به طبیعت کشورهای مختلف دنیا در موضوع آب مشخص و دسته‌بندی شده است. ایران جزو کشورهای تاپ دنیا از لحاظ بدهکاری آب به طبیعت است، در حالی که هرچه قدر بیشتر بدهکاری به طبیعت پرداخت شود، کارکردها و خدمات بیشتری می‌توان از آن انتظار داشت.

کریمی با تاکید بر اینکه باید بشر بده بستان خود با طبیعت را تنظیم کند، اظهار کرد: مصرف بیش از حد از حق آبه طبیعت و گسترش بی‌رویه کشاورزی به بهانه نبود شغل و محل درآمد، باعث می‌شود در افق بلند‌مدت طبیعت خود را با شرایط طوری سازگار کند که انسان‌ها از خدمات آن محروم شوند. برای مثال آرال گول یا دریاچه آرال امروزه در نقشه‌ها تبدیل به آرال قوم یا شنزار آرال شده است و اگر فکری برای احیای دریاچه ارومیه نکنیم، همین اتفاق برای آن هم خواهد افتاد و تبدیل به شنزار ارومیه خواهد شد.

وضعیت امسال دریاچه ارومیه نسبت به پیش‌بینی‌ها بهتر است

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به اینکه آبی که وارد دریاچه ارومیه شده در ارتفاع ۱۲۷۰.۳۵ قرار دارد و از حداقل آبی که در این دریاچه یعنی ارتفاع ۱۲۷۰.۵ بوده ۳۰ سانت بالاتر است، گفت: این ارتفاع نسبت به ۱۲۷۴.۱ که هدف‌گذاری سال ۱۴۰۲ است فاصله بسیاری دارد، امسال وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به پیش‌بینی‌ها بهتر است و می‌توان با راهکار و برنامه‌های پیش روی ستاد احیای دریاچه ارومیه ماندگاری و عمق آب را بیشتر کرد،.از این لحاظ بیش از انتظار منابع آبی وارد آن شده است.

کریمی در ادامه در مورد وضعیت کنونی تالاب انزلی با اشاره به اینکه به علت تخریب جنگل‌ها و مراتع بالادست در دامنه شمال البرز، رودخانه‌ها رسوبات بسیاری وارد تالاب انزلی می‌کنند، گفت: عمق تالاب انزلی به شدت کاهش یافته و بزرگ‌ترین خطری است که این تالاب و بندر انزلی را تهدید می کند که از نگاه مسئولین مغفول مانده است.

خطر سیلابی شدن بندر انزلی در فصل بهار

وی با بیان اینکه تالاب انزلی مانند یک محیط اسفنجی میلیون‌ها متر مکعب آب را در موقع سیلاب در خود نگه می‌دارد و به تدریج آن را به دریا وارد می‌کند، افزود: در حال حاضر حجم مخزن تالاب انزلی به شدت کاهش یافته و از عمق متوسط شش متر به عمق متوسط یک متر رسیده است که این امر باعث می‌شود تالاب قدرت ذخیره‌سازی نداشته باشد که در صورت وقوع بارش‌های شدید در فصل بهار احتمال ایجاد سیل در بندر انزلی وجود دارد که بسیار خسارت بار خواهد بود.

تالاب انزلی منبع خطر برای بندر انزلی می‌شود

کریمی با بیان اینکه هفته گذشته برای موضوع تالاب انزلی جلسه‌ای با حضور استانداری استان گیلان، معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و کمیته مدیریت تالاب برگزار شد، اظهار کرد: قرار شده با مسئولیت مستقیم استاندار اقداماتی برای تالاب ضمن افزایش اثربخشی کارها انجام شود. تا به حال اقداماتی چون لایروبی‌ها و آموزش به جوامع محلی اجرا شده، اما اثربخشی آنها ناچیز بوده است. این امر نشان می‌دهد که سرعت فعالیت‌های احیایی از روند تخریبی کمتر بوه و عملا نتوانسته‌ایم سرعت تخریب را کاهش دهیم که در صورت تداوم این روال این تالاب‌ می‌تواند منبع خطر برای بندر انزلی باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه