کشورهایی که با ایران قطع رابطه کردند با التماس بازمی‌گردند/ آثار محکومیت آل سعود پوشانده نمی‌شود

آیت‌الله مکارم‌شیرازی از مراجع تقلید گفت: قطع ارتباط با برخی دولت‌های وابسته، فقیر و ناتوان چیزی نیست که در روحیه ملت تاثیر بگذارد، روزی همین افراد با التماس بازمی گردند و تقاضای تجدید رابطه می‌کنند.

کشورهایی که با ایران قطع رابطه کردند با التماس بازمی‌گردند/ آثار محکومیت آل سعود پوشانده نمی‌شود

به گزارش ۸دی،  آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: کسی که غیر مستحق را مدح کند خودش متهم می‌شود، متهم به اینکه دروغگو، متملق و ریاکار است.

وی خاطرنشان کرد: اگر مداحی صفت واقعی فرد باشد، سبب غرور اشخاص می‌شود، این غرور ممکن است سرچشمه کارهای خلاف فراوانی شود.

این مرجع تقلید مسئله مدح افراد را مورد توجه قرار داد و گفت: متاسفانه همیشه اطراف مراکز قدرت افراد مداحی بودند و که مدح و ستایش کرده و محاسن را غلو می‌کردند و سبب می‌شدند آنها به کارهای بد خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: این شخص مداح نیز شریک است زیرا سبب شده این فرد مغرور و گمراه شود و به کارهای بد خود ادامه دهد و کارهای بد خود را توجیه می‌کند، مانند مفتیان مداحی که در برخی از کشورها از جمله سوریه هستند. در حادثه منا گفتند مشکلی نیست، قضا و قدر الهی بوده است و گناهان مسئولان را با این گفتار پاک می‌کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به حادثه اعدام آیت‌‌الله نمر باقر النمر گفت: در این حادثه که شیخ مظلوم را شهید کردند، بیان می‌کنند به کتاب و سنت عمل شده، اینها سبب می‌شود که در جنایاتی که انجام می‌دهند، گمراه شوند.

وی با اشاره به قطع رابطه برخی کشورها گفت: برخی‌ها زمانی‌ که می‌شنوند عربستان سعودی و چند فرد جیره‌خوار قطع ارتباط کردند، فکر می‌کنند آسمان به زمین آمده است، مهم نیست برخی ارتباط‌ها برخی اوقات برای انسان عیب حساب می‌شود و قطع آن برطرف کردن عیب است.

وی ادامه داد: قطع ارتباط با برخی دولت‌های وابسته، فقیر و ناتوان چیزی نیست که در روحیه ملت تاثیر بگذارد، روزی همین افراد با التماس برمی‌گردند و تقاضای تجدید رابطه می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: همه دنیا به واسطه کشتن عالم بی‌گناه که مسلح به سلاح نبوده و کارش امر به معروف و نهی از منکر بوده، آنها را محکوم کردند و عکس‌العمل نشان دادند، گفتند کاری کنیم آثار محکومیت برچیده شود و فصل تازه‌ای راه بیندازیم.

وی عنوان کرد: برخی افراد نادان که سفارت را تخریب کردند، بهانه‌ای به دست آنها دادند، مسئولان ما این کار را محکوم کردند، مسئولان گفتند درست نیست و افراد مسبب را دستگیر کردند، بنابراین بهانه‌ای نبود، آنها خواستند آثار را بپوشانند، ولی پوشانده نشد و به ویژه که پرده‌ها بالا رفته و باطن آنها پیدا شده است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: یکی از مطبوعات غربی نوشته عربستان نفت، خرما و تروریسم صادر می‌کند، برای آنها ثابت شده که آنها این موارد را صادر می‌کنند.

وی با بیان اینکه ریشه‌های اینگونه افکار در وهابیت است، گفت: علما باید ریشه‌ها را روشن کنند و این اقدامات در آینده ادامه پیدا می‌کند، ریشه همه این ناراحتی‌‌ها در سوریه، عراق و عربستان به وهابیت برمی‌گردد تا این اعتقاد را رها نکنند و به صفوف مسلمین برنگردند، ادامه دارد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: دشمن نیز به این دامن می‌زند زیرا آنها وی را به آمالش نزدیک می‌کنند و جنگ داخلی بین مسلمانان شعله ور می‌شود، امیدواریم خداوند مسلمانان را بیدار و دشمنان را ریشه کن کند.

وی با اشاره به حدیثی از امیر مومنان(ع) گفت: هنگامی که یکی از متقیان تزکیه و مدح شود، از این مدح می‌ترسد که مغرور شود و فریب بخورد، می‌گوید من خودم را بهتر از تو می‌شناسم و خدا هم من را بهتر از تو می‌شناسد، دعا می‌کند خدایا به خاطر این سخن من را مجازات نکن، من را بالاتر از آنچه اینها فکر می‌کنند قرار بده و اعمالی که من انجام می‌دهم و آنها نمی‌دانند ببخش.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یکی از خطراتی که جامعه را تهدید می‌کند تعریف‌ها و مدح‌های نابه‌جا است، اگر کسی خوب است جلوی خودش مدحش نکنید مداحی کردن غرور، تکبر و خودبرتربینی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه تفاوت حوزه با نظام‌های آموزشی دنیا انگیزه الهی است، گفت: مکان‌های دیگر حضور و غیاب می‌کنند، امتحان می‌‌گیرند، در حوزه‌های علمیه در گذشته امتحان نبود و این انگیزه الهی افراد را به مطالعه و مباحثه تشویق کرده و بی‌نیاز از امتحان می‌کرد، نگذارید این انگیزه‌های الهی در حوزه‌ها از بین برود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: برای ما دردناک است که درسی که ابتدای سال ۷۰ نفر شرکت می‌کردند، ولی پایان سال یک سوم و کمتر شرکت‌کننده دارد، درس‌های خارج حضور و غیاب ندارد، باید انگیزه الهی باشد و فرد احساس مسئولیت کند که سر سفره امام زمان(عج) است.

وی عنوان کرد: نگذارید مطالعه قبلی درس، حضور در درس، مطالعه پس از درس و مباحثه در حوزه‌ها کمرنگ و فراموش شود، اینها سرمایه‌های ماست، اگر حضور و غیاب در حوزه نباشد، از حضور و غیاب الهی بترسید.

این مرجع تقلید یادآور شد: حوزه‌ها بدون این مسائل چه افرادی را پرورش دادند، نباید بزرگان گذشته فراموش شوند، باید مانند شیخ انصاری، علامه حلی و شیخ طوسی از حوزه‌ها برخیزند و این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه احساس انگیزه و مسئولیت الهی در حوزه‌ها باشد.

وی عمل به وظیفه الهی را در حوزه‌ها مورد توجه قرار داد و افزود: روزی که ما را در عرصه محشر نگاه دارند و بگویند چرا وظیفه تبلیغی خود را انجام ندادید، باید جوابی داشته باشیم.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه