عاشورا کجای تاریخ است؟ کربلا کجاست؟

اگر عاشورا را فقط روز دهم ماه محرم ۶۱ هجری بدانیم به پای عاشورا غل و زنجیر بسته ایم و محبوسش نموده ایم و کربلا قطعه زمینی است که مقتل پاک ترین انسان های جویای حقیقت بوده و این وجود خارجی کربلا است.

عاشورا کجای تاریخ است؟ کربلا کجاست؟

به گزارش سرویس وبلاگستان ۸دی، بیان در آخرین بروزرسانی خود نوشت:

اگر عاشورا را فقط روز دهم ماه محرم ۶۱ هجری بدانیم به پای عاشورا غل و زنجیر بسته ایم و محبوسش نموده ایم حال آن که عاشوراء از چنان عمق و توانی برخوردار است که هیچ نیروئی نتواند به زنجیرش بکشد! اصلا عاشوراء برای بازکردن اغلال و سلاسل از پای بشریت است. آری اگر عاشورا را صرفا از بامداد تا شامگاه روز دهم محرم بدانیم و روزی چون روزهای دیگر، حکم ایستائی و توفقش را صادر کرده ایم در حالی که عاشوراء کاروانی است که دائما در حال سیر و حرکت است. عاشورا نه فقط یک روز در تاریخ معهود، که راس تاریخ است، عاشورا همه ی تاریخ است. آفتاب عاشورا از ازل تابیدن گرفته و تا ابد غروب نخواهد کرد.

14559_296

عاشوراء هنگامه تقابل حق و باطل است، هنگامه رویاروئی طواغیت با الله! و کدام ساعت و زمان است که این تقابل در آن احساس نشود؟!
عاشورا تقابل قهرمانانه مظلومین با ظالمان است و کجای تاریخ را می یابی که خالی از این تقابل باشد؟ اصلا عاشوراء تاریخ را به دو نیم کرده؛ قبل از عاشوراء و بعد از عاشوراء – و این برای چشم ظاهر بین است چه آنکه چشم دل حقیقت عاشورا را ازلی می داند، چنانکه ابدی نیز – بعد از شهادت امام شهیدان، یا همه چیز حسینی است و عاشورائی یا رنگ حقیقت به خود نخواهد گرفت.

Evening-of-ashoora

تمام تاریخ بشریت و بلکه هستی نمادش را در روز دهم محرم سال ۶۱ می داند، عاشورا خلاصه تاریخ بشریت، خلاصه مبارزه و جهاد و عبادت و عرفان است. چکیده گذشت و ایثار و فداکاری و وفاداری است که فرمود: وفادارتر از اصحابم ندیده ام.

البته تمام تلاش یزیدیان شیطان صفت متوقف کردن عاشوراء در همان روز موسوم و معهود بوده و چه تلاش مذبوحانه ای که نتیجه ای جز شکست نداشته.

در امتداد بخشی به عاشوراء نقش عقیله بنی هاشم زینب کبری یگانه است. منطق امتداد عاشورا در زیارت عاشورا نمود پررنگی دارد چه انکه این زیارت نامه گوئی یک بیانیه جاودانه و نقشه راه شیعه است؛ سلام بر یاران عاشورائی و لعن و نفرت و نفرین بر ظالمان از اولین تا آخرین… و این یعنی امتداد عاشورا در درازای تاریخ.

و کربلا؛

74

کربلا قطعه زمینی است که مقتل پاک ترین انسان های جویای حقیقت بوده و این وجود خارجی کربلا است. زیرا کربلا در قلب های مومنین است، قلب هایی که که عرش الرحمان اند و جاودانگی شان در همین نسبت معنا می یابد. کربلا سرزمینی به وسعت عالم است، همه ی عالم. اگر کربلا را جغرافیا می دانی فقط می توانی همه عالم را محدوده اش بدانی! کربلا معرکه و میدان هماوردی حق و باطل است و نیک می دانیم که صحنه عالم چیزی جز رویاروئی حق و باطل نیست. کربلا عرصه تسبیح و تسلیم در برابر ذات یگاانه بی همتا است…” ویسبح لله ما فی السماوات و ما فی الارض… “

36چگونه می توان شلمچه و دهلاویه و طلائیه و… را دید و همچنان کربلا را شهری محدود به حدود جغرافیایی خاص دانست؟!! در مکتب اعتقادی ما، عاشوراء و کربلا فارغ از قیود زمان و مکان ” لازمان ” و ” لامکان ” اند تا همیشگی و همه جائی باشند. عاشورا نه تکه ای از تاریخ که عقیده ای راسخ است و کربلا نه قطعه ای زمین که مفهومی عمیق در مبارزه با ظلم و ستم و تداعی گر ولایت مداری و رضایت به رضای حق.

44l

چطور می توان بحرین و لبنان و فلسطین و ایران و… زینبیه دمشق را کربلا ندانست؟ با چه تفسیری می توان همت ها، باکری ها و زین الدین ها و… را عاشورائی نشناخت؟ چگونه می توان مبارزان بحرینی و لبنانی و فلسطینی و رزمندگان ایرانی در عرصه های مختلف و حتی مبارزان مسلمان بوسنیائی را که برای حفظ هویت اسلامی خود در برابر صلیبی ها پیکار می کردند عاشورائی ندانست؟

آری همه جا کربلاست بویژه دل های مومنین که میزبان شعله آتش عشقی است که هیچگاه خاموش نخواهد شد، عشق به همه ی زیبایی های ممکن؛ عشق به سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان، و عاشوراء در همه ی زمان ها جاری است و در همه ساعات و دقائق؛ نیمه خرداد ۴۲ و ۶۸ و ۱۳ آبان ۴۳ و ۵۷ و ۵۸ و ۹۲، همه ی روزهای مبارزه ملت مسلمان ایران علیه ستم و استکبار، همه ی ۸ ساله فاع مقدس، ۲۲ بهمن ۵۷ و تکرار باشکوهش در همه ی سالهای پس از آن، ۱۲ فروردین و ۲۳ تیر و ۹ دی و… و روزها و ساعات ما بین آن ها همه عاشورای مکررند… و هر آنچه می تواند موجب حرکت به سوی الله و تقرب به گفتمان عاشورا شود نیز…

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه