عزاداری نمادین و مردمی قوم بنی اسد در صومعه سرا+ تصاویر

پس از گذشت قرنها از واقعه کربلا، دسته عزاداران شهرستان صومعه سرابه یاد زنان قوم بنی اسد، همه ساله شب ۱۳ محرم از مسجد جعفری این شهرستان آغاز و به سمت مساجد شهر حرکت کرده و عزاداری میکنند.

عزاداری نمادین و مردمی قوم بنی اسد در صومعه سرا+ تصاویر

به گزارش خبرنگار سرویس مذهبی ۸دی نیوز، بنی اسد نام  قبیله ی بزرگ و سلحشور و مشهور عرب از فرزندان اسد بن خزیمه بن مدرکه می‌باشد. جمعی از علما، اصحاب، شعرا و حتی برخی از همسران پیامبر «صلی الله علیه و آله» از این قبیله بودند. این قبیله در هنگام بنای کوفه، جنوب مسجد کوفه را برای خود در نظر گرفتند. در جنگ جمل دوشادوش امام علی «علیه السلام» جنگیدند. در قیام امام حسین «علیه السلام» در سال ۶۱ ق بنی اسد به سه دسته موافق حضرت، مخالف و بی طرف تقسیم شدند.

حبیب بن مُظهر (مظاهر) اسدی، انس بن الحرث، کاهلی اسدی، مسلم بن عوسجه اسدی و عمرو بن خالد صیداوی اسدی از جمله افراد قبیله بنی اسد بودند که در کربلا به یاری امام پرداختند.

همچنین از مشهورترین سران مخالف بنی اسد در روز عاشورا حرمله بن کاهل اسدی قاتل کودک شش ماهه امام حسین «علیه السلام» بود.

پس از مدت کوتاهی از واقعه کربلا و شهادت امام ، زنان بنی اسد گذرشان به میدان جنگ افتاد و اجساد امام و یارانش را در زیر آفتاب تابان مشاهده نمودند و سخت تحت تأثیر قرار گرفتند و به سرزمین غاضریه  شتافتند و مردان خود را جهت دفن اجساد شهدا خبر کردند.

اما مردان قبیله از ترس ابن زیاد حاضر نشدند در به خاک سپاری اجساد شرکت کنند، لذا زنان بنی اسد خود بیل و کلنگ برداشتند و به سمت کربلا حرکت نمودند.پس از مدت کوتاهی، وجدان مردان قبیله بیدار گشت، به خود آمده دنبال زنان حرکت نمودند و به دفن پیکر مطهر شهدا پرداختند. این نخستین جنبش مخالف علیه ابن زیاد و بنی امیه پس از واقعه طف به حساب می‌آید. این فداکاری بنی اسد سبب شهرت آنان در میان شیعیان جهان گشت.

 

امروز پس از گذشت قرنها از آن روزها، مردم صومعه سرا به پاسداشت زنان قوم بنی اسد یاد و خاطره ایشان را در مراسمی نمادین زنده میکنند. این مراسم به گفته افراد مسن محل قدمت تاریخی بسیار زیادی دارد.  شعار اصلی و تاریخی مردم که عموما توسط پیرغلامان اباعبدالله سرداده میشود و مردم پس از آنها تکرار میکنند این است:” ای قوم بنی اسد بیایید/نعش شهدا کفن نمایید“.

حرکت دسته عزاداران شهرستان صومعه سرابه یاد زنان قوم بنی اسد، همه ساله شب ۱۳ محرم از مسجد جعفری این شهرستان آغاز و به سمت مساجد شهر منتهی میشود. همچنین گفتنی است در این مراسم بیش از دهها هزار لقمه نذری توسط خود مردم تهیه و بین شرکت کنندگان در عزاداری توزیع میگردد.

در ادامه میتوانید تصاویر این مراسم تاریخی را ببینید:

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه