مصرف برنج قهوه ای نقش مهمی در سلامت بشر دارد

فاطمه حبیبی گفت:به خاطر وجود فیبر،مواد معدنی،ویتامین ترکیبات فنولی،فیتو استروژن ها (لیگنان ها)و دیگر ترکیبات فیتوشیمیائی در برنج قهوه ای ، مصرف آن می تواند نقش مهمی در سلامت بشر داشته باشد.

مصرف برنج قهوه ای نقش مهمی در سلامت بشر دارد

به گزارش ۸دی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور گفت:مصرف برنج قهوه ای ،می‌تواند نقش مهمی در سلامت بشر داشته باشد.

 

دکتر فاطمه حبیبی در خصوص شناخت عوامل تعیین کننده‌ی کیفیت پخت و خوراک در برنج گفت:هنگامی که برنج سفید به بازار عرضه می شود، کیفیت نقش مهمی در قیمت و پذیرش آن محصول دارد،به طوری‌ که در عرصه تحقیقات نیز اصلاح گران برنج را به توسعه ژرم پلاسم با کیفیت مورد تقاضای بازار وا می دارد.

 

وی اضافه کرد:ارزیابی های کیفی می تواند شامل اندازه‌گیری ویژگی های فیزیکی، پخت و شیمیائی باشد. در برنامه های تحقیقاتی و اصلاح برنج نیاز است روش‌های استانداردی برای اندازه‌گیری شاخص های کیفیت ارایه شود به طوری‌که قبل از معرفی ارقام جدید این اطمینان وجود داشته باشد که توسط کشاورزان استقبال شده و توسط مصرف کننده پذیرفته می شود.

 

دکتر حبیبی ادامه داد:در کنار ارزیابی های روتین و معمول تعیین کیفیت پخت برنج، استفاده از روش هایی مانند ارزیابی گرانروی یا ویسکوزیته،مطالعه در خصوص ساختار نشاسته و تعیین ترکیبات اصلی تعیین کننده عطر و طعم می تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور خاطر نشان کرد:استفاده از خواص ارگانولپتیکی یا حسی نیز در کنار آزمون های فیزیک و شیمیایی مفید است و اگر آزمون های حسی و دستگاهی منطبق هم باشند می توان نتایج معتبری را در مقایسه محصولات از نظر کیفیت ارائه داد.

 

وی تصریح کرد:نتایج مطالعات جهانی نشان داده است که به خاطر وجود فیبر،مواد معدنی،ویتامین ترکیبات فنولی،فیتو استروژن ها (لیگنان ها)و دیگر ترکیبات فیتوشیمیائی در برنج قهوه ای ، مصرف آن می تواند نقش مهمی در سلامت بشر داشته باشد.

 

فاطمه حبیبی افزود:شناسایی ارقامی با محتوی شاخص گلایسمی پایین برای بیماران دیابتی و ارقامی با محتوی نشاسته پایدار بالاتر در درمان بعضی از سرطان ها نیز مفید است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه