قالیباف: گیر کار کجاست که در یک اقتصاد وامانده فرومانده‌ایم؟

شهردار تهران گفت: گیر کار کجاست که در یک اقتصاد وامانده فرومانده‌ایم که هیچ فرقی بین بشکه ۱۲ با ۱۲۰ دلاری در این کشور وجود ندارد؟

قالیباف: گیر کار کجاست که در یک اقتصاد وامانده فرومانده‌ایم؟

به گزارش، محمدباقر قالیباف در همایش سراسری و کارگاه‌های تخصصی آموزشی الزامات اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش‌بنیان در خصوص مدیریت شهری و اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: هر آنچه در اول سال نوشته‌ایم توانستیم تا پایان سال که تفریق بودجه آمده بود بدون اقرار بالای ۹۵ درصد اقدام کنیم.

وی ادامه داد: این موضوع خیلی مهم است که ما هر آنچه می‌نویسیم به آن عمل کنیم و اگر لیاقت آنچه را که نوشته‌ایم را نداریم که اجرا کنیم چه خوب که ننویسیم.

قالیباف اظهار داشت: هزینه‌های جاری در شهرداری افزایش نیافته است و ۲۸ تا ۳۰ درصد از هزینه‌ها در نگهداشت یا ۷۰ درصد در حوزه توسعه‌ای هزینه می‌شود.

وی گفت:‌البته اشکالاتی در مجموعه ما وجود دارد که ما نیز به عنوان زیرسیستم از ناکارآمدی سیستم‌های بالادستی بی‌بهره نمانده‌ایم.

قالیباف با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی برای ما و انقلاب بسیار مهم است، گفت: انقلاب ما به لحاظ بنیادی و تمدنی با جهان سلطه در مبارزه است و ما باید در این زمینه به اقتصاد مقاومتی بیشتر توجه کنیم.

شهردار تهران گفت: اقتصاد مقاومتی، ترجمان مدیریت جهادی در حوزه اقتصادی است.

وی گفت: حتی اگر نظام سلطه نیز نباشد باید به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم و با این اقدام فشارها کمتر می‌شود و دیگر اقدامات غلط اقتصادی نیز بسیار خواهد شد.

وی افزود: همه اقتصاد مقاومتی این نیست که سهم درآمد را از نفت کاهش بدهیم.

وی گفت: مدیریت دانش انضباطی و تبدیل یک دانایی به موتور محرکه و نهایتاً خلق ارزش افزوده می‌تواند از پایه‌های اقتصاد مقاومتی باشد.

قالیباف بیان داشت: اقتصاد مقاومتی باید در بستر اقدامات دانش‌بنیان حرکت کند و در این زمینه چالش‌های بزرگی را پیش رو داریم.

شهردار تهران گفت: تولید علم و دانشگاه با حوزه مدیریت و کارهای اجرایی قهر هستند و ما ظرفیت علمی بسیاری داریم و کمترین استفاده از آن می‌شود.

وی گفت: حوزه دانایی و نیروهای کارآمد کشور تا کنون با حوزه صنعت لینک نشده‌اند و ما هزینه‌های هنگفتی در تولید متخصص می‌کنیم و اضافه‌تر از ان هزینه‌های گزافی برای واردات تکنولوژی‌ می‌پردازیم که حتی واردات چوب‌بستی نیز داشته‌ایم.

قالیباف خاطر نشان کرد: در بخش اقتصاد مقاومتی بخش قابل توجهی از واردات فعلی را باید حذف کنیم در حال حاضر نیروهای متخصص را تربیت و بعد رها می‌کنیم و از آن سو تکنولوژی را وارد می‌کنیم.

شهردار تهران گفت: استقلال کشور ما در مولد بودن است ما باید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت تولید کنیم هر کشوری که این ۴ تولید را داشته باشد قطعاً موفق خواهد شد. ما باید بفهمیم که چگونه می‌توانیم معرفت را به ثروت و یا منزلت را به قدرت برسانیم و در حال حاضر هیچ موقع رابطه معرفت و ثروت و منزلت و قدرت را پیدا نکرده‌ایم.

وی افزود: نظام‌های فرهنگی باید این سؤال را پاسخگو باشند که چرا به علم‌اندوزی بها داده نشده است و همیشه مشوق محافظه‌کاری و رانت‌جویی بوده‌اند.

قالیباف یادآور شد: نظام اقتصادی ما نیز به دلیل گردش غلط همیشه به فکر رسیدن به سودهای کلان و راحت بوده‌اند و همیشه سعی کرده‌اند پول‌های کلان در کمترین زمان به دست بیاورند و هیچ به تحقیقات و نوآوری بها داده نشده است.

شهردار تهران گفت:‌ آیا ما این موضوعات و مشکلات را نمی‌دانیم ولی می‌دانیم سمینارها و همایش‌ها برگزار می‌کنیم و در این خصوص صحبت خواهیم کرد. ما مشکلات را می‌فهمیم و همه مدعی آن هستیم و می‌خواهیم که این معضلات حل شود، بنابر این گیر کار کجاست که در یک اقتصاد وامانده فرو مانده‌ایم که هیچ فرقی بین بشکه ۱۲ تا ۱۲۰ دلاری در این کشور وجود نداشت.

وی گفت: وقتی سیستم آنقدر رها است که با خروجی نفت ۱۲ تا ۱۲۰ دلاری در فاصله زمانی ۱۲ سال راه به جایی نمی‌بریم، به طور  قطع به سمت خوبی پیش نخواهیم رفت.

قالیباف تأکید کرد: مشکل ما پول نیست و در یک دهه تقریبا ۸۰۰ میلیارد دلار هزینه شد ولی در حوزه اشتغال چیزی ندیدیم و حتی اگر اشتغال را در وضعیت قبل حفظ می‌کردیم الان وضع ما بهتر بود.

شهردار تهران گفت: نظام اداری و اجرایی کشور نتوانسته امواج مختلف را که از ولادت تا مرگ را در بر می‌گیرد اصلاح کند.

وی تأکید کرد: در سال ۱۳۶۴ یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کشور متولد شدند که این موج ولادت مشکلاتی را ایجاد کرد از شیر خشک، مدرسه چند شیفتی، پشت کنکور، اشتغال تا مسکن و ازدواج با آن درگیر بوده‌اند.

قالیباف گفت: البته در حال حاضر مشکل دانشگاه‌ها وجود ندارد و دست هر کسی را می‌گیرند و پشت صندلی‌های دانشگاه‌ها می‌‌گذارند ولی برای اشتغال چه کرده‌اید.

وی خبر داد: در کمتر از ۸ سال آینده با بحران پیری در کشور مواجه می‌شویم و در این زمینه باید خدمات تأمین اجتماعی را تقویت کنیم.

شهردار تهران اظهار داشت: ما تا کنون ۵ برنامه توسعه نوشته‌ایم که هر کدام را بازنگری کنیم این برنامه‌ها تا کنون ۲۵ درصد نیز اجرایی نشده است.

وی گفت: به هر دلیلی این واماندگی وجود دارد و هر چقدر پول و دستورالعمل‌های درست و غلط و حتی متناقض نیز به این سیستم بدهیم به نظر بنده ناکارآمدتر می‌شویم.

قالیباف خاطرنشان کرد:‌نگرش‌ها و رویکردهای خود را در یک فرآیند درست و بر اساس یک مدیریت کارآمد باید پیش ببریم.

وی گفت: اولین چالش در کشور ما چالش مدیریت است و هر چقدر امکانات در اختیار ما قرار بگیرد جز به هدر رفتن امکانات راه دیگری ندارد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه