تأخیر در تحویل خودروهای طرح فروش اقساطی/ بلاتکلیفی مشتریان برای دریافت جریمه تأخیر و مبلغ انصراف

در حالی که قرار بود خودروهای فروخته‌شده با وام ۲۵ میلیون تومانی در مدت یک هفته تا ۳۰ روز تحویل خریداران شود، تحویل شماری از این خودروها با تأخیر همراه شده و پرداخت سود تأخیر به مشتریان نیز با ابهام روبه رو است.

تأخیر در تحویل خودروهای طرح فروش اقساطی/ بلاتکلیفی مشتریان برای دریافت جریمه تأخیر و مبلغ انصراف

به گزارش ۸دی، با اختصاص خط اعتباری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی از سوی بانک مرکزی به ایران خودرو و سایپا، ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو با تسهیلات بانکی با سقف ۲۵ میلیون تومانی به مشتریان فروخته شد که قرار بود این خودروها در مدت یک هفته تا ۳۰ روز به مشتریان تحویل داده شوند.

این در حالی است که هم اکنون تحویل بخشی از خودروهای فروخته شده با تأخیر روبرو شده و علاوه بر این، پرداخت سود تأخیر به مشتریان نیز در ابهام قرار دارد.

طبق بخشنامه فروش محصولات ایران خودرو، در صورت تأخیر در تحویل خودرو، سود تأخیر معادل ۱۸ درصد سالانه به ازای مبالغ پرداختی مشتری، از سوی شرکت ایران خودرو محاسبه و پرداخت می‌شود.

در قراردادهای سایپا نیز به پرداخت سود تأخیر اشاره شده که می‌توان به سود ۳۰ درصدی بابت تأخیر در تحویل تندر ۹۰ اشاره کرد.

 

 

در چنین شرایطی موعد تحویل برخی خودروها از ۳۰ روز گذشته و مشتریان علاوه بر تأخیر در تحویل خودرو با سردرگمی بابت تحویل جریمه تأخیر نیز روبرو هستند.

به گفته مدیران برخی نمایندگی‌های ایران خودرو و سایپا هنوز حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد خودروها به مشتریان تحویل داده نشده است.

* تأخیر در پرداخت مبلغ انصرافی‌ها

طبق قرارداد فروش محصولات سایپا، انصراف از خرید و فسخ قرارداد از جانب خریدار فقط تا زمانی که خودرو به مشتری تخصیص نیافته است، امکان‌پذیر خواهد بود. در عین حال، در صورت انصراف، مبلغ حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ فسخ قرارداد به خریدار مسترد خواهد شد.

این در حالی است که پرداخت مبلغ انصرافی‌ها نیز با تأخیر روبرو شده و خریداران با مشکل دریافت پول خود روبرو هستند.

ابهام در زمان تحویل خودروها، دریافت سود تأخیر و مبلغ انصراف در شرایطی اتفاق افتاده که دولت باز هم قصد دارد منابع جدیدی را بابت فروش تولیدات خودروسازان اختصاص دهد. نعمت زاده، وزیر صنعت در این مورد از برنامه‌ریزی برای اعطای تسهیلات بانکی جهت جایگزینی ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده خبر داده است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه