وحدت، نیازمند اقدام است نه توصیه/ آغاز کنفرانس وحدت از فردا

سخنگوی بیست‌و‌نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با بیان اینکه وحدت با نصیحت و درخواست برقرار نمی شود، گفت: تقریب و اقدامات وحدت آفرین صرفاً یک توصیه و درخواست نیست، بلکه یک اقدام است.

وحدت، نیازمند اقدام است نه توصیه/ آغاز کنفرانس وحدت از فردا

به گزارش ۸دی، نشست خبری بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با حضور منوچهر متکی، سخنگوی این کنفرانس، عصر شنبه ۵ دی ماه در هتل استقلال برگزار شد.

متکی در این نشست گفت: در شرایطی که تحولات چشمگیری را در محیط بین‌المللی و به ویژه در جهان اسلام شاهد هستیم، بیست‌ونهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران برگزار می شود، به همین دلیل عنوان کنفرانس وحدت در سال جاری به ارزیابی تحولات کنونی در جهان اسلام اختصاص داده شده است.

وی افزود: فکر می کنیم که شناخت مشخصه های شرایط کنونی امر لازمی است برای اینکه هم مؤلفه های اقتدارآفرین مسلمین و جهان اسلام را شناسایی کنیم و هم توطئه ها، سناریوها و فتنه هایی که بر علیه جهان اسلام یکی بعد از دیگری در حال اجرا است، را بشناسیم.

متکی ادامه داد: کنفرانس وحدت اسلامی در چهار کمیسیون تشکیل می شود؛ کمیسیون ارزیابی شرایط کنونی جهان اسلام که به علت کثرت مقالات در دو کمیسیون الف و ب برگزار می شود و دو کمیسیون هم اختصاص پیدا می کند به بررسی علل بحران ها و کمیسیون چهارم راه های برون‌رفت از این بحران ها است.

سخنگوی بیست‌ونهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی تصریح کرد: در کنار این چهار کمیسیون، نشستهای دیگری هم داریم که از جمله آنها می توان به نشست علمای مقاومت، نشست کمیسیون احزاب حامی مقاومت در جهان اسلام، نشست کمیسیون دانشگاهیان، نشست کمیسیون جوانان، نشست کمیسیون زن و خانواده و نقش آنها از برون‌رفت بحران های جاری، نشست کمیسیون تجار و بازرگانان در جهان اسلام و نشست کمیسیون علوم و فناوری در جهان اسلام اشاره کرد.

وی اضافه کرد: کنفرانس وحدت اسلامی امسال با سخنرانی جناب آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور فردا در سالن سران کشورهای اسلامی برگزار می شود و صاحبنظران، نخبگان و مقامات کشورهای اسلامی شرکت‌کننده در این کنفرانس سخنرانی می کنند. ما با استفاده از تجارب ۲۸ دوره کنفرانس گذشته و شرایط کنونی که در آن هستیم، تلاش کردیم کنفرانس امسال را متفاوت‌تر از سال های دیگر برگزار کنیم، به عنوان مثال از سیصد و اندی مهمانان دعوت شده، ۱۷۵ نفر از چهره های جدید هستند.

متکی اظهار کرد: حضور رؤسا و اساتید دانشگاه ها، علما و روشنفکران، جوانان ویترین متفاوتی را امسال در این کنفرانس نشان می‌دهد. همچنین مقاماتی از دولت های کشورهای اسلامی در این کنفرانس حضور دارند و در نظر داریم این بخش را در برنامه‌ریزی‌هایمان جدی‌تر مد نظر قرار دهیم.

سخنگوی بیست‌ونهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ادامه داد: دغدغه های کنونی جهان اسلام دغدغه هایی نیستند که صرفاً علما و ملت های مسلمان داشته و نسبت به آن حساس و خواهان رفع این بحران ها باشند، بلکه دولت‌های کشورهای اسلامی هم نسبت به این فضا در جهان اسلام دغدغه دارند و در آن مشارکت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: هدف این است که در کنفرانس وحدت نوعی جهان شمولی و جهان اسلام شمولی در سطوح مختلف علما، جوانان، اساتید، دانشگاهیان، زنان و همینطور به موازات آنها دولت های اسلامی وجود داشته باشد.

متکی اضافه کرد: مسأله ای که در طی ماه های گذشته بر آن متمرکز شده ایم، تغییر نگاه به فعالیت های مجمع جهانی تقریب است. فکر می کنیم تقریب و اقدامات وحدت آفرین صرفا یک توصیه و درخواست نیست، بلکه یک اقدام است. در شرایطی که در جهان اسلام مشکلی وجود نداشته باشد، ممکن است صرفاً یک کنفرانس به نمایش گذاشته شود، اما در شرایطی که با هدایت دشمنان جهان اسلام خشن‌ترین و افراطی‌ترین شیوه ها بر جهان اسلام اعمال می شود در چنین فضایی در جهان اسلام به صرف توصیه، نصیحت و تقاضا نمی توانیم وحدت را برقرار کنیم.

سخنگوی بیست‌ونهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی تصریح کرد: کسانی که باور به وحدت دارند باید در برابر بدعت ها و انحرافات علمشان را ابراز کنند. ما معتقدیم در اندیشه گروه های تکفیری و افراطی، اعوجاج‌هایی وجود دارد و علما موظفند که بعد اندیشه ای این گروه های افراطی و تکفیری را روشن کنند.

وی در پایان گفت: علمای اسلام باید دانسته هایشان را ابراز کنند. در چنین فضایی فکر می کنیم نمود خشن تفکرات انحرافی، با پوشش اسلامی عمرشان به سر آمده است. یعنی تفکرات تکفیری و مسلحانه به دلایل گوناگون در منطقه در حال فروپاشی است. در آینده ای نزدیک بعد نظامی جریان‌های افراطی و انحرافی فروکش خواهد کرد و البته این به آن معنی نیست که کل کار تمام شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه