چاره‌ای جز کاهش مسافربرهای شخصی در کف خیابان‌ها نیست

شهردار رشت کاهش مسافربرهای شخصی را تنها راه برون‌رفت از مشکل رانندگان تاکسی دانست و گفت: برای ایجاد نظم در کف خیابان‌ها چاره‌ای جز کاهش مسافربرهای شخصی و خودروهای تک‌سرشین نیست.

چاره‌ای جز کاهش مسافربرهای شخصی در کف خیابان‌ها نیست

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان،دکتر سید محمدعلی ثابت‌قدم در همایش تجلیل از تلاشگران عرصه حمل و نقل عمومی که در سالن اجتماعات نیروی انتظامی استان گیلان در رشت برگزار شد، با اشاره به اینکه شنیدن نقطه نظرات و بهره‌گیری از تجربیات رانندگان شهر به حل مشکلات حوزه حمل و نقل کمک می‌کند، گفت: اعضای شورا ی شهر رشت همواره یاری‌رسان شهرداری در اجرای تصمیمات گرفته شده هستند.

وی افزود: هماهنگی و ارتباط سبب بهبود عملکردها و برنامه‌های اجرایی می‌شود.

شهردار رشت با اشاره به اقداماتی که در سطح شهر رشت در حال اجرا است، عنوان کرد: سازمان حمل و نقل بار و مسافر که تلفیقی از سه سازمان تاکسیرانی، اتوبوسرانی و پایانه‌ها است، به جهت کیفی به مشتریان خود سرویس خواهد داد.

ثابت‌قدم با تشکر از مرتضی شریفی که با ساختارشکنی و ایجاد تحول در این سازمان یک سازمان پیشرو را ایجاد کرده است، متذکر شد: در حوزه حمل و نقل و پایانه‌های استان طی جلساتی که برگزار شد برای ایجاد و توسعه پایانه‌ها تصمیماتی گرفته شده است و در بودجه شهرداری برای سال آینده دیده شده است.

این مقام مسئول افزود: آنچه که مظلومیت رانندگان تاکسی را بیش از بیش نمایان می‌کند درآمد تاکسی‌داران است که به چند دلیل رخ می‌دهد؛ یک دلیل آشکار وجود مسافربرهای شخصی است که ما امروز نمی‌توانیم آن طور که باید بر سفره زندگی شما اثرگذاری مدیریت شهری را شاهد باشیم.

شهردار رشت با اشاره به هجوم بی رویه مشاغل مزاحم در شهر به دلیل عدم درایت دولت‌ها در ایجاد شغل،تصریح کرد: کاهش مسافربرهای شخصی تنها راه برون‌رفت از مشکل رانندگان تاکسی است و برای ایجاد نظم در کف خیابان‌ها چاره‌ای جز کاهش مسافربرهای شخصی و خودروهای تک‌سرشین نیست.

وی همکاری و مساعدت پلیس راهنمایی و رانندگی در این امر را لازم و ضروری دانست و گفت: تنظیم رفتار ترافیکی منافع عمومی را به دنبال دارد و نیز منافع خصوصی بسیاری برای رانندگان حوزه حمل و نقل عمومی به همراه خواهد داشت و به شدت پافشاری می‌کنم بر این موضوع که یارانه تعمیرات به رانندگان پرداخت شود.

شهردار رشت با بیان اینکه در کشورهای دیگر دنیا رانندگی شغلی نیست که به راحتی به دست آید، ادامه داد: تنها راه برون‌رفت از مشکلات قانونی کردن درآمدهای رانندگان و پایبند بودن همه ما به قانون است و تنها خواهش من از رانندگان تاکسی رعایت انضباط است و صراحتا اعلام می‌کنم که حل مشکلات را به ما بسپارید.

فرامرز جمشیدپور، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت نیز در ادامه، با گرامیداشت هفته حمل و نقل و ترافیک، اظهار کرد: هر سال یک روز به عنوان روز حمل و نقل در نظر گرفته می‌شد، اما امسال با همت و تلاش رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی رشت، هفته‌ای به عنوان هفته حمل و نقل و ترافیک تعیین و در هر روز این هفته برنامه های مختلفی تدوین و اجرا شد.

وی با اشاره به زحمات تلاشگران حمل و نقل عمومی، گفت: در پشت مردانی که در عرصه حمل و نقل عمومی زحمت می‌کشند، زنان و فرزندانی هستند که آنها را یاری می‌کنند.

جمشیدپور تاکید کرد: امروز در شهر رشت یک میلیون و ۷۰۰ هزار سفر داریم که تنها ۴۰۰ هزار سفر آن به صورت پیاده است؛ متاسفانه با یک میلیون و ۳۰۰ هزار سفر موتوری مواجه هستیم که با خوردروهای شخصی انجام می‌شوند.

این مقام مسئول افزود: در ناوگان حمل و نقل درون‌شهری، ۶ هزار و ۲۰۰ تاکسی داریم، در حالی که جمعیت شهر نیاز به ۳ هزار و ۸۰۰ تاکسی دارد و این باعث شده است که ضریب اشغال فضای تاکسی در شهر ۱.۷ باشد که برای افزایش این رقم برنامه‌هایی در دست تدوین و اجرا است.

جمشیدپور با بیان اینکه ۳۰ درصد از جابجایی‌های مسافر در شهر توسط مسافربرهای شخصی انجام می‌شود، گفت: تقویت و ایجاد مرکز کنترل ترافیک شهر رشت به جد در حال پیگیری است. اکنون فاز اول به بهره‌برداری رسیده و با همت شهردار رشت قرار است طی یک سال آینده کل شهر رشت را با ۲۸۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری، ۸۰ دستگاه دوربین ثبت تخلف، ۹۱ کیلومتر بستر فیبر نوری و همچنین یک مرکز بزرگ ترافیک به بهره‌داری برسد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت با اشاره به ایجاد خطوط ویژه در چهار محور اصلی شهر،تصریح کرد: امروز شهروندان برای استفاده از اتوبوس در حمل و نقل شهری باید زمان بسیاری را صرف کنند و با ایجاد خط ویژه اتوبوس‌های تندرو، زمان سفرها در شهر کاهش می‌یابد و نقاط و شریان‌های عبور و مرور شهر به هم متصل می‌شود تا مردم به هر نقطه شهر که می‌روند به حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند.

وی تاکید کرد: برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی تامین بودجه می‌شود تا نیاز ۱۰ سال آینده شهر تامین شود و از وام‌های کم بهره برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی استفاده می‌شود.

رضا رسولی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر رشت نیز با بیان اینکه برای ایجاد نظم ترافیکی در شهر برنامه تدوین می‌شود، اظهار کرد: رفع مشکلات رانندگان دغدغه مسئولان شهری است.

وی با بیان اینکه رانندگان تاکسی و حوزه حمل و نقل عمومی با تلاش شبانه‌روز در شهر در جهت خدمت به مردم گام بر می‌دارند، عنوان کرد: مسئولان حوزه شهری حمل و نقل با تمام توان تلاش می‌کنند تا روند حمل و نقل را در شهر روان سازند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی رشت با قدردانی از زحمات مرتضی شریفی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی رشت و نیز فرامرز جمشیدپور، معاون حمل و نقل شهرداری رشت، اضافه کرد: برنامه‌ها و پروژه‌های متنوعی در رشت در راستای توسعه حمل و نقل در حال اجرا است.

رسولی با بیان اینکه در این دوره گذر یکسری از آشفتگی‌های ترافیکی را شاهد هستیم، تصریح کرد: من از شهروندان خواهش می‌کنم به سیستم برنامه‌ریزی شهری اعتماد کنند و از وسایل و خودروهای شخصی خود با توسعه سیستم حمل و نقل همگانی کمتر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برنامه مدونی برای تکمیل سیستم حمل و نقل همگانی شهر رشت تهیه شده است، خاطرنشان کرد: موفقیت این طرح‌ها با همراهی شهروندان بستگی دارد و مبنای تفکری ما در حوزه حمل و نقل احترام به انسان است.

رسولی با تاکید بر فشارهای روحی و روانی رانندگان حمل و نقل عمومی افزود: امروز مهم‌ترین وظیفه ما توسعه سخت‌افزاری سیستم حمل و نقل نیست، بلکه کاستن از میزان درد و رنج رانندگانی است که پشت فرمان و ایستگاه‌ها در حال تلاش هستند. ما دردهای این قشر از جامعه را می‌شناسیم و می‌دانیم بالاتر از ۱۶ ساعت کار کردن در برف و باران و گرما و خدمات به مردم یعنی چه و ما می‌دانیم بعد از این دوندگی با درآمد نامطلوب به خانه برگشتن به چه معنا است.

رئیس حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی رشت ،اظهار کرد: ساماندهی نقل و انتقال خطوط تاکسیرانی از اموری بود که در شورای شهر و تاکسیرانی مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت و انتقال مدیریت به رانندگان و خطوط در آینده‌کاری سازمان تاکسیرانی در برنامه قرار دارد تا سازمان تاکسیرانی به وظیفه اصلی خود که نظارت است، بپردازد و شیوه‌نامه این کار تدوین شده است.

عضو شورای شهر رشت حل مشکل مسافربرهای شخصی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: آنچه که بهبود در زندگی رانندگان را به صورت ملموس به همراه داشته باشد، تاثیر کرایه‌ها و شرایط ترافیکی خطوط است.

وی تصریح کرد: سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی که در آینده با نام سازمان حمل و نقل بار و مسافر فعالیت خواهد کرد، شیوه جدیدی برای نرخ‌گذاری اتوبوس و تاکسی تدوین کرده که این شیوه واکاوی می‌شود و نواقص آن برطرف خواهد شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی رشت استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را مورد تاکید قرار داد و گفت: متاسفانه به دلیل وجود موانع از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است.

این عضو شورا با اشاره به کیفیت پایین سیستم مینی‌بوسرانی در رشت،خاطرنشان کرد: برنامه مشخصی برای نوسازی ۱۲۶ ماشینی که در شهر در حال تردد است، وجود دارد.

رسولی با اشاره به ناهماهنگی که در پرداخت حقوق و مزایای رانندگان اتوبوس وجود دارد، گفت: رانندگان اتوبوس در شرایط سختی قرار دارند و باید برای رفع این مشکلات اقدام شود.

وی همچنین از تلاش مدیران و دست اندرکاران حوزه و حمل و نقل تشکر کرد و این حوزه را پر کارترین حوزه در سال جاری دانست.

باقری، رئیس تعاونی تاکسیرانی نیز در پایان با بیان اینکه از تلاشگران عرصه حمل و نقل و همسران آنها تشکر قدردانی می‌کنیم، یادآور شد: از مسئولان تقاضا دارم که برای رفع مشکلات رانندگان تاکسی تلاش داشته باشند، چرا که درآمد رانندگان تاکسی با توجه به نرخ تورم و هزینه‌ها بسیار اندک است.

به گزارش ایسنا، در پایان مراسم از مرتضی شریفی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی، هومن روایی، مدیرعامل سازمان پایانه شهرداری، حیدری، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک و همچنین تعدادی از رانندگان تاکسی، مینی‌بوس و اتوبوس قدردانی شد.

این مراسم با حضور غلامعلی جعفرزاده، نماینده شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی، شیرزاد، رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت، علوی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت، موسوی روزان، عضو شورای شهر رشت، مرتضی شریفی، مدیرعامل سازمان‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی، هومن روایی، مدیرعامل سازمان پایانه شهرداری و جمعی از مدیران و مسئولان شهرداری رشت در کنار تلاشگران عرصه حمل و نقل عمومی برگزار شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه