توانمندی‌های اقتصادی گیلان فرصتی خوب برای گسترش همکاری اقتصادی ایران و روسیه

ماکسیم آناتولی یوریچ بارانوف گفت:توانمندی‌های اقتصادی گیلان به ویژه منطقه آزاد انزلی و بنادر از جمله فرصت های خوب برای گسترش همکاری های اقتصادی بین ایران و روسیه است.

توانمندی‌های اقتصادی گیلان فرصتی خوب برای گسترش همکاری اقتصادی ایران و روسیه

به گزارش ۸دی، بر اساس آمار سازمان تجارت جهانی روسیه پنجمین وارد کننده مواد غذایی دنیا، در سال ۲۰۱۳، چیزی در حدود ۳درصد واردات مواد غذایی جهان را به خود اختصاص داد. اتحادیه اروپا، آمریکا و چین در رتبه های اول تا سوم جهان قرار دارند. رتبه چهارم نیز با کمی اختلاف، از آن ژاپن است.

این آمار مذکور نشان می داد که مسکو پس از ممنوعیت واردات گوشت قرمز، ماهی، طیور، میوه، سبزیجات و کلیه محصولات لبنی از کشورهای مورد اشاره با بحران غذایی در داخل رو به رو خواهد شد.

در این راستا بود که دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، اعلام کرد؛ ۱۶ کشور برای جایگزینی واردات محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است.این مساله باعث شد برخی کشورهای منطقه برای استفاده از فرصت تجاری موجود، به سمت بازار این کشور خیز بردارند.

 لازم به ذکر است گیلان از استانهای نزدیک به روسیه بوده و با توجه به کشاورزی بودن این استان می‌‌‌‌توان خیز جدیدی به سمت بازارهای هدف این کشور برداشت.   

ماکسیم آناتولی یوریچ بارانوف سرکنسول روسیه در رشت گفت: ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی برای بسط و گسترش مناسبات بین ایران و روسیه در عرصه اقتصادی وجود دارد که تاکنون از همه آن استفاده نشده است.

وی افزود: توانمندی‌های اقتصادی گیلان به ویژه منطقه آزاد انزلی و بنادر از جمله فرصت های خوب برای گسترش همکاری های اقتصادی بین ایران و روسیه است.

آناتولی یوریچ بارانوف تاکید کرد:باید از امکانات گیلان و آستراخان روسیه برای مبادله محصولات کشاورزی بین ایران و روسیه بیشتر بهره برد.

نظر منصور مولایی پور رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی گیلان این است که روسیه یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا در زمینه صنایع چوب است که فرصت خوبی برای سرمایه گذاریست.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه گذاران دو  کشور از طریق مناطق آزاد راحت انجام می گیرد افزود : راه اندازی منطقه آزاد مشترک بین ایران و روسیه یکی از راهکارهای افزایش مناسبات اقتصادی بین دو  کشور است.

وی گفت : سرمایه گذاری مشترک در صنایع دریایی از جمله ساخت و تعمیر کشتی از جمله  فرصت های مشترک سرمایه گذاری بین ۲ کشور است.

به گزارش ۸دی، «ولی الله سیف» فقدان روابط بانکی مناسب را مانعی برای ارتقای مناسبات تجاری دو کشور دانست و افزود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طرح هایی که به گسترش حجم تجارت بین دو کشور منجر می شود، حمایت می کند.

وی گفت: باید هیاتی متشکل از بانک های تجاری ایران و روسیه تشکیل شود و با برگزاری نشست های کارشناسی، زمینه های ایجاد شده و بسترهای لازم برای رفع مانع های موجود بررسی شود تا با گسترش روابط بانکی، اقدام های عملی را آغاز کرد.

وی ادامه داد:به صادرکنندگان به روسیه اجازه داده ایم ارز خود را در بازار آزاد بفروشند و این حمایت خوبی از صادرکنندگان است. 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه