انتقادات نماینده “صاحب نظر در کلیه امور گیلانی” به “کیمیا” هم رحم نکرد!+ سند

اخیرا برخی از سیاسیون بدون درک محوریت موضوعی فیلم کیمیا ، در مقام کارگردان ظاهر شده و انتظار دیگری از فیلم را در مصاحبه هایشان بیان می کنند.

انتقادات نماینده “صاحب نظر در کلیه امور گیلانی” به “کیمیا” هم رحم نکرد!+ سند

به گزارش سرویس فرهنگی ۸دی، این شب ها از رسانه ملی شاهد سریال ارزشی “کیمیا” هستیم، سریالی که با محوریت انقلاب و دفاع مقدس است و به منظور یک سریال طولانی مدت تولید شده است که البته با بودجه های پایین.

این سریال توانسته مخاطبان زیادی را پای تلویزیون بنشاند و ارتباطی عمیق با نسل های امروز برقرار کند و روایت سالهای انقلاب و جنگ را به مخاطب جوان خود عرضه دارد. بر خلاف دیگر سریالها که صرفا به موضوعات سیاسی و التهابات و اتفاقات آن روزها پرداخته می شد اما این سریال با انتخاب یک درام اجتماعی به حال و روزهای زندگی مردم می پردازد و نشان می دهد که چگونه تحولات سیاسی در بتن زندگی مردم اثر مستقیم می گذارد.

اما اخیرا برخی از سیاسیون بدون درک محوریت موضوعی فیلم کیمیا ، در مقام کارگردان ظاهر شده و انتظار دیگری از فیلم را در مصاحبه هایشان بیان می کنند.

یکی از نمایندگان گیلانی اخیرا سریال کیمیا را در مسائل ارزشی کمرنگ جلوه داده است و ادعا کرده که این سریال بودجه یک سریال ۱۰۰ قسمتی را دریافت نموده است.

اخیرا طبق اظهارات جواد افشار کارگردان در یک مصاحبه اینگونه بیان داشته بود که: اتفاقا تولید سریال های طولانی به لحاظ مالی به صرفه تر است و این سریال که تقریبا معادل چهار سریال ۲۶ قسمتی است به لحاظ هزینه ها کمتر از چهار سریال هزینه برداشته است. اگر هزینه هر سریال ۲۶ قسمتی را حدود ۳ الی ۴ میلیارد تومان تصور کنیم، «کیمیا» که معادل چهار سریال می شود باید حدود ۱۵ میلیارد تومان هزینه داشته باشد اما ما این سریال را کمتر از این رقم ساختیم ضمن این که بازخورد آن نیز خیلی بیشتر از چند سریال بوده است.

همچنین تهیه کننده ارزشی این فیلم محمد رضا شفیعی نیز عنوان کرده بود: گرفتاری اول ما برای «کیمیا» این بود که دوستان تلویزیون را توجیه کنیم که می شود سریال طولانی مدت ساخت. مشکل اصلی تلویزیون در این مورد بحث هزینه ها بود لذا توجیه طرح یک پروسه طولانی مدت بود و بالاخره معاونت سیمای وقت کمک کرد تا این طرح تصویب شود اما بحث بعدی موضوع بودجه بود و ما این را هم تشریح کردیم و توضیح دادیم که با رقم های کمتری هم می توان این سریال را تولید کرد.

همچنین اصاحب شاخص در حوزه هنر نیز اظهاراتی به این گونه نیز داشته اند:

سید فرهاد حسینی، مدرس فیلمنامه نویسی و ناظر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز از جواد افشار به عنوان یک جانبازی که دغدغه ارزش ها را دارد، یاد کرد و افزود: مجاهدت افشار که خودش جانباز جنگ است در این کار فوق العاده است و خوشحالیم کسی این سریال را تولید کرده که خودش در جنگ حضور داشته و سکان‌دار این کار ارزشی بوده است.

سید مرتضی مصطفوی نویسنده و فیلمنامه نویس هم گفت: ما بالاخره شاهد شکستن این تابو بودیم و تلویزیون توانست سریال بیش از ۱۰۰ قسمتی آن هم با کیفیت جذب حداکثری مخاطب بسازد. امیدوارم همچنان شاهد تولید سریال های ارزشی در تلویزیون باشیم و به تیم سازنده «کیمیا» تبریک و خداقوت می گویم.

متن کامل خبر

حال معلوم نیست که نماینده پر ادعای گیلانی چه طور قضاوتی سطحی از این فیلم می کند شاید او بیشتر می پسندد که فیلمها نیز به مانند سیاسی بازی های مرسوم ایشان شعار گونه و منفعت طلبانه باشد در حالی که برآیند موضوعی شعاری در تولیدات تصویری باعث تک سویه و صرفا سیاسی شدن فیلم می شود که نه تنها سیل عظیمی از مخاطبان را از دست می دهد بلکه وقتی یک مخاطب نتواند شرایط آن روز جامعه را به زمان اکنون پیوند زند پس هرگز نمی تواند درک صحیحی از رویدادهای سیاسی آن موقع داشته باشد زیرا که همه ی مردم دخیل در اتفاقات سیاسی نبوده اند بلکه مردم عادی نیز زندگی روزمره ای نیز داشته اند.

حال این سریال با درآمیختن رویدادهای سیاسی با زندگی روزمره جامعه مردم و مخاطب را به حس همزیستی در آن زمان دعوت می کند. همچنین با گنجاندن یک عشق پاک میان پدر و دختر که مسائل آن موقع به طور مستقیم در ان دخیل است توانسته از تکنیکی قوی بهره ببرد که امروزه مورد استفاده اکثر فیلمسازان بزرگ دنیا است.

اما این نماینده پر ادعا بهتر است که تکلیفش را با خود مشخص کند که وقتی همه یک سریال را تایید می کند ایشان زیر سوال می برد و در زمانی که همه نسبت به سینمایی رستاخیز اشکالات تاریخی می گرفتند ایشان آن را تایید می کردند که نشان می دهد ایشان در تاریخ هم ضعف دارند که ادعا می کنند:”به آن معنا نیست که می‌توان هر داستانی را در دل وقایع تاریخ وارد کرد…”

این حرکت ها بیشتر شبیه به متمایز کردن خویش برای بهتر دیده شدن است. فرد سیاسی که عضو فراکسیون رسانه و هنر مجلس است زیبنده تر می باشد که زیر ساخت های هنری کشور را مهیا کنند نه اینکه اشکالات غیر کارشناسانه نسبت به کار تخصصی فیلمنامه نویسی و کارگردانی بگیرد فقط به این بهانه که عضو فراکسیونی هست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
سید
حالا این آقای نماینده که میگید دقیقا کیه؟ [...] خودمونه؟ [...] از فیلم و سریال چی سردرمیاره آخه؟ بره همون ورزاجنگشو تماشا کنه بهتره
در حاشیه