پیروان اهل سنت پره سر در عزای امام حسین(ع) به سوگ نشستند

جمعی از مردم اهل تسنن در سطح بخش پره سر از توابع شهرستان رضوانشهر همراه با سایر مردم با برپایی مراسم سوگواری دهه محرم ارادتشان را به اهل بیت(ع) به اثبات رساندند.

پیروان اهل سنت پره سر در عزای امام حسین(ع) به سوگ نشستند

به گزارش ۸دی نیوز، روستای رودکنار در پره سر، پونل، خوشابر، الله بخش محله و رودبارسرا در بخش مرکزی رضوانشهر از جمله مناطقی هستند که ارادتمندان اهل سنت نسبت به اهل بیت(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) مجالس باشکوه سوگواری برپا می کنند و مداحان اهل سنت با نوای گرم خود مرثیه شهدای کربلا را برای مردم می خوانند.

حضور منظم و منسجم جوانان و خردسالان در کنار بزرگترها در هنگام سینه زدن و زنجیر زدن که لباس های سیاه برتن کرده اند، از جلوه های خاص این مجالس بشمار می رود که اغلب بصورت سنتی با استفاده از علم های قدیمی، طبل و سنج همراه است.

ˈحفظ اله حبیبیˈ و ˈفردین آزمونˈ از سوگواران اهل سنت در روستای رودکنار در خصوص پوشیدن لباس سیاه طی ایام سوگواری حضرت امام حسین(ع) در ماه محرم به خبر نگار ایرنا گفتند: پوشیدن پیراهن مشکی در این ایام برای ما یک سنت قدیمی ارزش محسوب می شود.

به گفته آنان؛ مادران ما هنگام تولد برای ما نذر کرده اند که تاپایان عمر هرساله با آغاز ماه محرم تا اربعین این پیراهن مشکی را برتن نمائیم تا از هر بلا وبیماری در امان باشیم.

همچنین عده ای از قوم تالش و اهل سنت در سطح شهرستان رضوانشهر نیز بر این باورند که داشتن زنجیر هیأت حسینی در منازل یک امر مقدس و پسندیده ای است که همه ساله با پایان یافتن محرم و ایام سوگواری زنجیرها را در خمره های برنج نگهداری می کنند؛ و وجود این زنجیر در لابلای برنج موجب فزونی برکت و روزی برای خانواده ها می شود.

طی دهه اول شب های محرم در اغلب منازل روستایی واقع در پره سر و رضوانشهر غذای نذری به مساجد می برند تا سوگواران و مهمانان حضرت سیدالشهدا (ع) پذیرایی شوند.

فرماندار رضوانشهر با ارج نهادن به این سنت حسنه و انسجام مردمی به همراه جمعی از مسوولان سطح شهرستان در جمع سوگواران مسجد انصار حسینی روستای رودکنار واقع در بخش پره سر حضور یافت و از نزدیک شاهد عرض ارادت پیروان اهل سنت نسبت به خاندان نبوت و شهدای کربلا قرار گرفت.

شهرستان رضوانشهر با حدود ۸۰ هزارنفر جمعیت در ۷۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده که حدود نیمی از جمعیت این مناطق را برادران وخواهران اهل سنت شافعی مذهب تشکیل می دهند./ ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه