دکتر مهرگان فر:اقتصاد مقاومتی باید محقق شود تا معضلات دزدی و اختلاس برطرف گردد/دکتر خانکشی پور:آیا حمایت از خودروسازی که ۳۶ سال همان خودرو معمولی را می سازد اقتصاد مقاومتی است؟+تصاویر

دکتر خانکشی پور گفت:دولت می‌آید چهار تا کار که اقتصاد را مقاوم می‌کند انجام می‌دهد و کلی بودجه هم خرجش می‌کند و اسمش را می‌گذارد اقتصاد مقاومتی! این اقتصاد مقاومتی نمی‌شود! بلکه مقاوم سازی است!

دکتر مهرگان فر:اقتصاد مقاومتی باید محقق شود تا معضلات دزدی و اختلاس برطرف گردد/دکتر خانکشی پور:آیا حمایت از خودروسازی که ۳۶ سال همان خودرو معمولی را می سازد اقتصاد مقاومتی است؟+تصاویر

به گزارش ۸دی به نقل از پیک دانشجو به کوشش بسیج دانشجویی پردیس امام علی علیه‌السلام مورخ ۲۹/۰۹/۹۴ برگزار گردید:مناظره اساتید با موضوع: اقتصاد مقاومتی از حرف تا عمل.

این مناظره که با حضور اساتید، مهرگان‌فر و خانکشی‌پور و همچنین استقبال خوبِ دانشجویانِ دانشگاه فرهنگیان گیلان تشکیل شد ، بیشتر بر نحوه‌ی اجرای سیاست‌ها و اقدامات دولت و ملت در جهت تحقق اقتصادمقاومتی گذشت.

دو طرف با بیان اینکه‌ با مبانی و سیاست‌های ابلاغ شده اقتصاد مقاومتی توسط رهبری موافق هستند شروع به مناظره کردند.

ابتدا با صحبت‌های آقای مهرگان فر، مناظره آغاز گردید.

بعداز ارایه تعریفی کلی از اقتصاد مقاومتی و تاریخچه آغاز این مبحث در کشور(توسط رهبری در سال ۸۹ ) توسط اقای مهرگان‌فر مناظره وارد مرحله‌ای دیگر شد.

سپس افزود:

متاسفانه عده‌ای اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد ریاضتی اشتباه می‌گیرند، در صورتی که اینگونه نیست.

سپس در برابر سوال : چه لزومی دارد که ما اکنون بحث اقتصادی کنیم؟ ” افزود:

بحث های زیادی درمورد اقتصادی مقاومتی شده است. در واقع اقتصاد ما آنقدر مقاوم نیست که با نوسانات بازار نفت سیستمش بهم نریزد! وقتی ما اقتصاد مقاوم نداشته باشیم، این می‌شود که نیازمند به فروش نفت می‌شویم. در شرایطی که اقتصاد ما باید درون‌زا باشد، البته نه به آن معنا که نخواهیم وارد تجارت جهانی شویم!

سپس در ادامه صحبت‌های خود درمورد تلاش دولت تدبیر و امید در محقق کردن این برنامه، افزود:

یکی از تلاشهای دولت این است که ارز را تک نرخی کند! چرا؟ برای اینکه هیچ رانتی وجود نداشته باشد برای ورود کالا از خارج کشور. در اقتصاد مقاومتی همه این زوایا سنجیده شده است. اقتصاد مقاومتی باید محقق شود تا معضلات دزدی و اختلاس در نتیجه‌ی آن برطرف گردد.

البته اعتقاد بنده این است که دولت اقدامات خوبی انجام داده! اما درمورد مردم؛ چقدر رسانه های ما آمدند میزگردی را تهیه دادند و مردم را آگاه کردند؟ هنوز معنای اقتصاد مقاومتی را درست نمیدانیم!

در صورتی که دولت دارد کارهای زیبایی انجام می‌دهد. مثلا بحث حمایت از خودروسازان داخلی که البته خود بنده هم نقدهایی نسبت به خودروسازان دارم، اما همین امر در راستای اقتصاد مقاومتی بود. همچنین ارایه وام خرید کالای ایرانی که خود نمود این امر است.

 

در طرف دیگر، آقای خانکشی‌پور ابتدا از تاخیر در شروع مناظره استفاده کردند و گریزی زدند به عادت تاخیر اجرای برنامه‌ها در کشور که تبدیل به فرهنگی شده که باید اصلاح گردد.

آقای خانکشی‌پور افزود:

اقتصاد مقاومتی اصولی است که همه کشورها خود را به آن ملزم می‌دانند! آقای مهرگان‌فر فرمودند اگر اقتصاد مقاومتی محقق شود، دزدی و اختلاس اتفاق نمی‌افتد، درست! اما اینها ایده آل های خوبی هستند که امکان تحقق یافتنش کم است! چرا که ما نباید برنامه‌های جاری را به اقتصاد مقاومتی گره بزنیم! مثلا دولت بیاید برنامه های جاری نظیر صنعت کشاورزی و نساجی و … را گره بزند به اقتصاد مقاومتی و بعد بگوید فلان قدر بودجه می‌خواهیم، اما قیمت نفت پایین است و درنتیجه اقتصاد مقاومتی روی زمین مانده است. اگر وزارت‌خانه‌ها وظایف ذاتی خود را گره بزنند به اقتصاد مقاومتی، و کاری انجام ندهند و بهانه بیاورند، که اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود!

سپس ادامه دادند:

درمورد خودروی ملی، بنده خودم از همان ابتدای شکل گیری این کمپین با آن مخالف بودم، اما آیا واقعا حمایت از خودروسازی که بعداز ۳۶ سال هنوز نمی‌تواند یک خودروی معمولی کاملا خودش تولید کند، اقتصاد مقاومتی است؟ در این ۳۶ سال تجهزات نظامی و تکنولوژی فضایی ما به درجه‌ای رسیده که دنیا را متعجب ساخته، اما خودروسازان ما حتی ابتکار در تولید هم ندارند!!

بهتر نبود دولت فعلی جای اینکه تمام پول‌های بانک مرکزی را صرف حمایت از خودروسازان کند، تمرکز را روی حمایت از جوانان و ازدواج منعطف می‌کرد؟ یا اگر می‌خواست مشکلات بازار خودرو را حل کند، بهتر نبود از سمت مشتری وارد شود و با اصلاح قراردادها و حمایت از خریداران، مردم را به خرید ترقیب کند؟

درمورد وام خرید کالا هم حرف‌ها بسیار است! مگر کشور فقط کارمند دارد؟ بقیه قشرهای جامعه کجای این برنامه هستند؟ این اقتصاد مقاومتی است؟!

اقتصاد مقاومتی بیشتر از اینکه یک برنامه باشد، یک فرهنگ است! ما می‌آییم ۴ سال کار می‌کنیم تا بگوییم تولید برنج باید این برنامه را داشته باشد، کلی کاربلد می‌نشینند بحث می‌کنند و به تصویب می‌رسانند، اما دولت بعدی که روی کار می‌آید اجرا نمی‌کند! چرا؟ چون بوی احمدی‌نژاد می‌دهد! این اقتصاد مقاومتی است؟! در تمام دنیا، وقتی کارهای حزبی انجام میشود، یک سری سیاست‌ها و سیاست مداران تغییر میکنند، نه اینکه تا دهیار را هم تغییر دهند! این یعنی هنوز می‌لنگیم!

دولت می‌آید چهار تا کار که اقتصاد را مقاوم می‌کند انجام می‌دهد و کلی بودجه هم خرجش می‌کند و اسمش را می‌گذارد اقتصاد مقاومتی! این اقتصاد مقاومتی نمی‌شود! بلکه مقاوم سازی است!

مقاوم سازی اقتصاد با اقتصاد مقاومتی تفاوت دارد.

نگرش ما باید به اقتصاد مقاومتی تغییر کند! وقتی نگرش‌ها تغییر نکند، همین می‌شود که هرچندبار رهبری می‌گویند هنوز کاری آنچنان در حوزه اقتصادمقاومتی از جانب دولت شکل نگرفته است.

 

این مناظره سرانجام با پاسخ دو طرف به سوالات کتبی و شفاهی دانشجومعلمان، به اتمام رسید.

photo_2015-12-21_13-52-23 photo_2015-12-21_13-52-36 photo_2015-12-21_13-52-42 photo_2015-12-21_13-52-46 photo_2015-12-21_13-52-50 photo_2015-12-21_13-52-54 photo_2015-12-21_13-53-01 photo_2015-12-21_13-53-06

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه