آمریکا به تعهداتش در برجام عمل نکند، بازنده خواهد بود

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به اقدامات اخیر آمریکا گفت اگر این کشور به تعهدات خود در برجام عمل نکند، بازنده خواهد بود.

آمریکا به تعهداتش در برجام عمل نکند، بازنده خواهد بود

به گزارش ۸دی، علی اکبر صالحی در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم درباره زمان اجرای توافق هسته ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک و ترتیبات باقی مانده در این زمینه گفت: پس از این که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه اخیر خود را درباره ایران صادر کرد و پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران را برای ابد بست و این پرونده را از دستور کار شورای حکام خارج کرد، برخی از موضوعات مرتبط به این قطعنامه مانده است که باید اجرا شود.

ما پس از تصویب این قطعنامه برخی از اقدامات را نظیر غیر فعال کردن شماری از دستگاه های سانتریفیوژ در تاسیسات نطنز و فردو آغاز کردیم. امیدواریم این عملیات در نهایت تا دو هفته آینده پایان یابد. همان طور که در گذشته گفتیم سانتریفیوژ های غیر فعال را از کار خارج کردیم و سانتریفیوژ های فعال به فعالیت های خود ادامه می دهد. این عملیات بخش بزرگی از این ترتیبات است. شمار سانتریفیوژ های فعال شاید اندکی بیش از ۹ هزار عدد است.

ماموریت دیگر درباره بیرون آوردن قلب رئاکتور اراک است. این عملیات نیز دو هفته به طول خواهد انجامید و کارهای مقدماتی در این زمینه آغاز شده است ولی منتظر امضای سندی دیگری در این زمینه هستیم. در حال حاضر کارشناسان ما در وین حضور دارند و امیدواریم کارشناسان دیگر اعضای گروه پنج به علاوه یک این سند پایانی را امضا کنند. در صورتی که این سند امضا شود شماری از اقدامات آغاز شود و قلب رئاکتور اراک خارج خواهد شد.

وی افزود: پس از تصویب قطعنامه در آژانس، تصور ما بر این است که دوره زمانی اجرای اقدامات سه هفته به طول خواهد انجامید. شاید به سبب وقوع برخی از حوادث غیر قابل پیش بینی دو هفته دیگر یا یک ماه به این زمان اضافه شود. ما آماده ایم اقدامات خود را در سریعترین زمان ممکن انجام بدهیم و طرف مقابل نیز باید به برخی از تعهدات خود عمل کند که لغو تحریم های اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا یکی از این موارد است.

باید طرف مقابل در رایزنی با ایران یک دستور کار ویژه درباره لغو تحریم های اقتصادی تهیه و به دیگر کشورها اطمینان بدهد لغو تحریم های اقتصادی ایران هیچ مشکلی را برای کشورها ایجاد نخواهد کرد. این موضوعات همچنین دارای ابعاد حقوقی است. کشورهایی که می خواهند با ایران تعامل داشته باشند در پی آن هستند که به تضمین هایی برسند. ما به همه این ملاحظات توجه می کنیم. می توان گفت سازوکار برای لغو تحریم های اقتصادی از طریق رایزنی با ایران در حال تهیه شدن است و در دو تا سه هفته آینده باید این ساوزکار را کامل کنیم و به زودی این سازوکار اعلام خواهد شد.

صالحی درباره چگونگی خارج کردن قلب رئاکتور اراک گفت: قرار است مخزن جدیدی برای این رئاکتور ساخته خواهد شد و ساخت این مخزن دو تا دو سال و نیم زمان می برد و ما در حال ساخت مخزن اول هستیم و می دانیم چگونه آن را بسازیم. ساخت این مخزن دشوار و به لحاظ فنی پیچیده است. مخزن دوم را نیز طراحی کرده ایم و همان طور که اشاره شد پس از اجرا شدن برجام مخزن جدید را خواهیم ساخت. درباره وضع آب سنگین نیز باید گفته شود یکصد و شصت تن آب سنگین تولید کرده ایم و از این حجم تنها یکصد وسی تن در مخازن تا زمان فعال شدن رئاکتور باقی خواهد ماند. بر اساس توافق برجام این سی تن را به فروش می رسانیم. در صورتی که مشتری وجود داشته باشد می توان این آب را خریداری کند.

وی در پاسخ به این پرسش که واکنش ایران در صورت عمل نکردن آمریکا به تعهدات خود در برجام چیست،گفت:در صورتی که آمریکا بخواهد به وعده های خود پشت کند یا نقض نماید، بازنده خواهد بود چرا که آژانس در گزارش خود اعلام کرده ایران هیچ گاه به دنبال ساخت سلاح هسته ای نبوده است و آنچه که در این گزارش آمده است نشان می دهد اطلاعاتی که تا سال ۲۰۰۳ به آژانس داده شده بی اساس بوده است.

وی درباره اجرای پروتکل الحاقی گفت: وضع ما در اجرای پروتکل الحاقی پس از اجرای برجام به مانند دیگر کشورهاست. قرار نیست پروتکل الحاقی درباره ایران به شیوه دیگری اجرا شود. درباره بازدید از مراکز غیر هسته ای بر اساس پروتکل فرآیند وجود دارد و باید برای بازدید از مراکز غیرنظامی دلایل قانع کننده ای داشته باشد.

صالحی درباره همکاری هسته ای ایران با کشورهای دیگر گفت: کشورهای دارای فن آوری هسته ای نظیر کره جنوبی، ژاپن و کشورهای اروپایی آمادگی خود را با همکاری با ایران در این زمینه اعلام کرده اند. همچنین چینی ها آمادگی خود را برای احداث نیروگاه هسته ای اعلام کرده اند و بیش از یک سال است گفتگوهایی با چینی ها در این زمینه داریم و به پیشرفت هایی با چینی ها رسیده ایم. توافقی در این زمینه با روس ها نیز امضا شده است.

تمام تلاش ما این است که حداکثر تا سه ماه آینده بتوانیم با روس ها احداث نیروگاه هسته ای دوم را آغاز کنیم. باید در این زمینه به توان و امکانات خود توجه داشته باشیم. احداث نیروگاه هسته ای هزینه بر است و شماری از کشورها آمادگی خود را برای تامین مالی این نیروگاه اعلام کردند. شکی در این نیست ما به این کشورها نظیر چین اولویت می دهیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه