به بهانه حذف سیاسی محمد(ص) از اسکار۲۰۱۶/ وقتی مسئولین داخلی مرعوب غرب می شوند

فیلم محمد(ص) در جشنواره فجر به دلیل احترام نهادن به مقام فیلم مورد قضاوت واقع نشد اما اکنون به اسکار غربی سپرده می شود تا قضاوت کنند که اصلا بویی از شخصیت اصلی این فیلم نبرده اند.

به بهانه حذف سیاسی محمد(ص) از اسکار۲۰۱۶/ وقتی مسئولین داخلی مرعوب غرب می شوند

به گزارش سرویس سینمایی ۸دی، جایزه آکادمی که آن را به‌طور غیررسمی اسکار (Oscar) می‌نامند، جایزه‌ای است که هر ساله توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک (AMPAS) آمریکا به بهترین آثار صنعت سینما اهدا می‌شود.

هشتاد و هشتمین دوره این مراسم در حالی به روزهای آغازین خود نزدیک می شود که اسامی ۹ فیلم خارجی آکادمی اسکار معرفی شد و در کمال تعجب فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» در مرحله اول رقابت حذف گردید.

این فیلم که پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران و عظیم ترین پروژه سینمایی کشور محسوب می شود ، علاوه بر داخل در خارج از کشور نیز مورد استقبال هنرمندان، منتقدین و مردم واقع شده بود و اکنون در زمانی که تمام جهان در التهاب جنگ آوری های اسلام های تحریفی روبه رو است و از طرفی این فیلم که به نمایش اسلام حقیقی و رحمت های پیامبر اسلام پرداخته است، متاسفانه مورد بی مهری قدیمی ترین فستیوال فیلمی دنیا قرار می گیرد.

شاید در برداشت اول اینگونه به نظر آید که به دلیل اشکالات فنی و تکنیکی که در فیلم موجود است و مورد اتفاق نظر اکثر هنرمندان است، باعث حذف این فیلم گردید و عظیم ترین پروژه کشور که سرآمد فیلمها محسوب می شود در نگاه این آکادمی قابلیت پرداخت ندارد که شاید به معنای زیر سوال رفتن سینمای ابران باشد اما با نگاهی اندک به گذشته خواهیم دید که می تواند قضایای دیگری نیز در بین باشد.

اگر ملاک بر هنری بودن و قوانین تکنیکی فیلم باشد که فیلم ضعیف تر جدایی نادر از سیمین موفق به کسب اسکار می گردد اما حقیقت امر به لابی گری های سیاسی مورد نفوذ در امریکا بر میگردد.

اما سینما و سیاست های سینمایی امریکا آن چیزی را در رسانه ها منعکس می کند که مورد پذیرش و همسو با اهداف برقراری نظم نوین جهانی آنان باشد و با حساسیت بر روی همه ابزارها حتی سینما، سعی می کنند تا سرمایه گذاری های امریکایی بر روی گروهک های تکفیری با اسلام های تحریف شده که قصد تخریب اسلام حقیقی را دارند توسط حتی یک فیلم زیر سوال نرود. حتی فیلم توافق شرافتمندانه محصول ۱۹۴۷ سه جایزه اسکار دریافت کرد اما فیلم به مذاق کمیته ی بررسی فعالیت های ضد امریکایی خوش نیامد و کارگردان و بازیگران برای توضیحات به دادگاه احضار شدند.

اکنون بعد از گذشت این همه سال کار را قبل از دریافت جوایز به وسیله لابی ها یکسره می کنند، به طوریکه در سالهای اخیر فیلم آرگو که تصویری کدر از ایران را به نمایش دراورده بود و محصول امریکا نیز بود به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد و همینطور فیلم حدایی نادر از سیمین آنقدر نگاه یک سویه و سیاه نمایی نسبت به جامعه ایران داشت و در پخش خانگی نیز سانسور شد که با وجود ضعف های فیلمنامه ای به عنوان بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب می گردد.

اما جدای از این مسئله به هیچ وجه جدای تعجب ندارد که سینمای یک کشور بخواهد متناسب با قوانین و چهارچوب های اعتقادی همان کشور حرکت کند.

بیشتر باید از برخی مسئولین و هنرمندان داخلی تعجب کرد که آنقدر مرعوب رویکردهای غربی شده اند که از داخل غافل اند و طوری رفتار می کنند که رقابت در اسکار به منزله همه ی دنیا و سعادت بشریت است.

از طرفی با سیاست های اسکار مخالف اند و از طرفی با شوق و ذوق فیلم می فرستند. شاید مقوله تحریم در اینجا بی کاربرد باشد اما می تواند به عنوان حرکتی اعتراضی و بی ارزش شمردن آن باشد قبل از اینکه به راحتی ارزشهای ما زیر سوال برود.

در سال ۱۳۹۱ قرار بود که فیلم یک حبه قند به عنوان نماینده ایران باشد که به دلیل توهین غرب به پیامبر از سوی مسئولین داخلی تحریم شد اما چه طور می شود که اکنون فیلم پیامبر به آنجا معرفی می شود!

آیا توهینی که در سالهای قبل به پیامبر شده بود دارای تاریخ انقضا از سوی غربی ها بود که اکنون به آنها اجازه می دهیم که بر روی این اثر فاخر سینمایی به نقد و بررسی و نظر دادن بنشینند و یا گمان کرده ایم که بعد از مذاکرات سیاست های این آکادمی نیز مورد نرمش واقع می شود!؟

فیلم محمد(ص) در جشنواره فجر به دلیل احترام نهادن به مقام فیلم مورد قضاوت واقع نشد اما اکنون به دست کسانی سپرده می شود تا قضاوت کنند که اصلا بویی از شخصیت اصلی این فیلم نبرده اند در حالی که منتقدان داخلی ما شایسته تر بودند.

اسکار فقط دارای سابقه طولانی بوده و از لحاظ ارزش گذاری نیز به مانند خیلی از جشنواره های دیگر است و یک فیلم با تعداد جوایز دارای ارزش و تاثیر نمی شود بلکه بدون دریافت حتی یک جایزه می تواند دارای بالاترین ارزشها باشد که بستگی به رسالت فیلمساز و آن زبان و مفهومی است که برای مردم جهان به ارمغان می آورد حال این تناقض فقط نتیجه بی تدبیری و جوزدگی برخی از مسئولین فرهنگی و هنری کشور ما می باشد که به جای اینکه تحت تاثیر رسالت حقیقی خود قرار بگیرند ، تحت تاثیر فضاسازی رسانه ای غرب قرار گرفته اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه