حمام تاریخی گلشن لاهیجان به‌ علت عدم رسیدگی در حال تخریب است+ جزئیات

حمام تاریخی گلشن شهر لاهیجان که به‌ عنوان اولین حمام ثبتی در فهرست آثار ملی استان گیلان محسوب می‌شود، به‌ علت عدم رسیدگی در حال تخریب است.

حمام تاریخی گلشن لاهیجان به‌ علت عدم رسیدگی در حال تخریب است+ جزئیات

به گزارش ۸دی به نقل از «لاهیجان»، حمام گلشن لاهیجان که در محله میدان در مقابل مسجد جامع و بقعه چهارپادشاهان قرار دارد مدتی است که مورد بی‌مهری قرار گرفته است و شاید دیگر این حمام را نتوان در زمره آثار تاریخی و یا جاذبه گردشگری استان گیلان و شهرستان لاهیجان محسوب کرد.

حمام گلشن شهر لاهیجان به‌عنوان اولین حمام ثبتی در فهرست آثار ملی استان گیلان محسوب می‌شود که به علل مختلف مورد بی مهری قرارگرفته و در ایام مختلف، اجناس فصلی در مقابل آن به فروش رسیده و بخشی از آن محل دپوی زباله شده است.

۱۵ مهرماه سال گذشته مدیر اداره‌ میراث فرهنگی و گردشگری لاهیجان درباره‌ بنای الحاقی به این حمام گفت که مسئولیت رسیدگی به بنای الحاقی و تخریب آن بر عهده‌ شهرداری لاهیجان است و این اداره‌ وظیفه‌ای در این زمینه ندارد.

رضا کحالی شهردار وقت لاهیجان نیز در این‌ باره اظهار داشت: تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر فعالیت و کمک شهرداری برای مرمت یا تخریب فضای الحاقی از سوی سازمان میراث فرهنگی به ما داده نشده است، او حتی خواستار روشن شدن موضوع صدور مجوز برای ساخت این بنا در سال‌های گذشته شد.

کحالی با تأکید بر این‌که شهرداری لاهیجان آماده‌ همکاری است، گفت: اگر شرایط مهیا شود، شهرداری می‌تواند به‌ شکل مستقل موضوع مرمت و تجهیز حمام را برای بهره‌برداری در راستای اهداف فرهنگی دنبال کند.

شهردار لاهیجان ادامه داد: وضعیت نامشخص مالکیت حمام باعث شده تا زمینه‌ مذاکره برای خرید و انجام اقداماتی با هدف بهبود وضعیت حمام فراهم نشود.

او درباره‌ واحدهای تجاری ایجادشده در ضلع شمالی این حمام تاریخی نیز بیان کرد: مجوز بهره‌برداری از واحدهای تجاری، در مکاتبات انجام‌شده با سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است.

از سوی دیگر رضا علیزاده مدیر اداره‌ میراث فرهنگی لاهیجان نیز در همین زمان در گفت‌وگو با رسانه‌های گیلان گفت: در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ اعتباری به میزان ۳۰۰ میلیون ریال برای مرمت حمام در نظر گرفته شد و پاکسازی جداره‌ها و مرمت پوشش سقف انجام شد. این اعتبار کافی نبود و به‌زودی پس از گرفتن اعتبار جدید، مرحله‌ی دوم مرمت بنا آغاز می‌شود.

او افزود: موضوع جذب سرمایه‌گذار برای احیای حمام در دستور کار سازمان میراث فرهنگی است و با هماهنگی رئیس شورای شهر لاهیجان، با سرمایه‌گذار مربوطه و مالک حمام وارد مذاکره شده‌ایم.

اما ابراهیم مهربان رئیس وقت شورای شهر لاهیجان ‌با اشاره به اهمیت جایگاه میراث فرهنگی در شهر لاهیجان گفت: میراث فرهنگی هر شهر نشانه اصالت، عظمت و قدمت فرهنگی آن شهر است که باید با حفظ و احیاء مغتنم شمرده شوند.

وی لاهیجان را با قدمت بالای تاریخی و داشتن آثار تاریخی بسیاری چون مسجد جامع، مسجد اکبریه، امیرشهید، آرامگاه‌ شیخ‌ زاهد گیلانی، آرامگاه کاشف السلطنه، پل خشتی، حمام گلشن دانست و توجه ویژه مسئولان میراث فرهنگی را در این باره خواستار شد.

رئیس وقت شورای اسلامی شهر لاهیجان گفت: حمام گلشن شهر لاهیجان که به‌عنوان اولین حمام ثبتی در فهرست آثار ملی استان گیلان محسوب می‌شود، به علت عدم رسیدگی در حال تخریب است.

وی شرایط کنونی حمام گلشن را تأسف بار دانست و تصریح کرد: این اثر تاریخی و قدیمی از آثار ارزشمند لاهیجان بوده که شورای اسلامی شهر در طول سال‌های گذشته همواره درصدد بهسازی و مرمت آن بوده است و متأسفانه عدم توجه و همکاری لازم از سوی مسئولین میراث فرهنگی باعث شد‌ که این اثر تاریخی هر روز بیشتر از گذشته فرسوده و تخریب شود.

مهربان با اشاره به ساختمان فرهمند در پردسر که در حال تخریب بوده و با مسدود کردن کوچه، مشکلاتی را برای شهروندان به همراه داشته، خواستار رسیدگی جدی میراث فرهنگی به موضوع شد.

اما رضا خوشدل‌راد، از مستندسازان و تهیه‌کنندگان متولد شهر لاهیجان نیز این سخنان را تأیید و اظهار کرد: وضعیت حمام هیچ‌گونه تغییری نکرده و تاکنون مرمتی در جداره‌ اصلی آن انجام نشده و از این بنا کماکان به‌عنوان محل دپوی ضایعات استفاده می‌شود.

صمد توانا، محقق، استاد دانشگاه و دکترای معماری که پایان نامه فوق لیسانس وی درباره بهبود و بازآفرینی پیکره تاریخی شهر لاهیجان بوده در گفت‌وگویی اعلام کرد: حمام گلشن در بافت تاریخی و صفوی شهر لاهیجان و در کنار مسجد جامع، بقعه چهارپادشاهان و کاروانسرا قرار گرفته که در سال‌های گذشته به علت تعریض خیابان تخریب شده و این بی مهری و تخریب کماکان ادامه دارد و قسمتی زنده از بافت شهر در حال نابودی است و این عدم رسیدگی و رفتار نامناسب با میراث تاریخی شهر، باعث بازخوردهای نامناسب اجتماعی خواهد شد.

اما سعید آگشته شهردار لاهیجان نیز درباره این حمام قدیمی اظهار نظر کرد، وی با بیان اینکه حمام گلشن با بی‌مهری مواجه شده است، بر لزوم همکاری همه مسئولان در جهت حفظ بناهای تاریخی تأکید کرد.

وی گفت: شهرداری لاهیجان آماده هرگونه همکاری با اداره‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لاهیجان در زمینه حفظ و احیای آثار و ابنیه تاریخی است.

اما فرزند یکی از مالکان حمام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با گلایه از وضعیت کنونی گرمابه گلشن و بی‌مهری برخی مسئولان با بیان اینکه همه وراث آماده همکاری برای رفع این مشکل هستند گفت: لطفا اگر چیزی قرار است منتشر شود از شما می‌خواهم به نحوی منتشر کنید تا مسئولان مربوطه در این باره آگاه شوند.

وی که تمایلی به افشای نامش نداشت با بیان اینکه مادر بنده بیش از بیست و پنج سال است که کارهای اداری مربوط به این گرمابه را پیگیری می‌کند اما دستور برای رفع این مشکل باید از سازمان صادر شود، گفت: تمایل شما برای پیگیری این مشکل برای بنده جالب است چون خیلی از شهروندان لاهیجان حتی اسم این حمام را نشنیده‌اند.

فرزند یکی از مالکان حمام در ادامه گفت: برای رفع این مشکل وراث آمادگی کامل دارند ولی کاغذ بازی‌های اداری تمامی ندارد.

اما رضاعلیزاده مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان علی‌رغم تماس‌های مکرر خبرنگار «لاهیجان» با وی، در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا با رد انتشار خبر تخریب حمام گلشن لاهیجان گفت: متاسفانه مدتی است فضاسازی‌هایی علیه میراث فرهنگی استان انجام شده که شایسته ذات فرهنگ رسانه نیست.

وی با بیان اینکه گرمابه گلشن لاهیجان دارای چندین مالک خصوصی است و سال گذشته نیز میراث فرهنگی استان به مرمت این بنا اقدام کرده و بخشی از آن نیز در زمان حاضر در حال استفاده است افزود: به نظر می رسد برخی از این فضاسازی‌ها در راستای تملک این بنا توسط اداره کل انجام می شود که متاسفانه اداره کل میراث فرهنگی استان اعتباری برای خرید این بناها در اختیار ندارد.

علیزاده که خود اصلیتی لاهیجانی دارد در بخش دیگری از سخنانش هرگونه ساخت و ساز در حریم آثار و ابنیه‌های تاریخی میراث فرهنگی استان را دارای پیگردی قانونی دانست و گفت: این اقدام در راستای صیانت از بافت‌های تاریخی و حراست از داشته‌های ارزشمند کهن پیگیری می شود. وی افزود: فعالیت‌های عمرانی در حاشیه سایت‌های تاریخی با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی و باستان شناسان اجرایی می‌شود.

خبرنگار«لاهیجان» طی تماس‌های مکرر در ۲۴ساعت گذشته با اسماعیل پورحسن مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان لاهیجان و رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان هنوز جوابی از این مدیران شهرستانی و استانی دریافت نکرده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه