گیلان خط شکن روابط اقتصادی تهران-مسکو/استاندار گیلان:سرای‌ تجاری‌ ایرانیان‌ در روسیه راه‌اندازی می‌شود

هم اکنون پس از دو دهه انتظار مراحل راه اندازی سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه با محوریت اتاق بازرگانی گیلان آغاز شد،البته باید منتظر ماند و دید که آیا گیلان می تواند خط شکن روابط اقتصادی میان تهران و مسکو شود.

گیلان خط شکن روابط اقتصادی تهران-مسکو/استاندار گیلان:سرای‌ تجاری‌ ایرانیان‌ در روسیه راه‌اندازی می‌شود

به گزارش ۸دی، سالهاست که پس از فروپاشی شوروی امکان اینکه روابط تجاری ایران با کشور روسیه گسترده شود وجود دارد اما به دلایلی نامعلوم حرکت در این جهت به کندی صورت گرفته است. اما آذر ماه  سال گذشته بود که با سفر استاندار گیلان به روسیه آتش امید به استفاده از این ظرفیت عظیم اقتصادی برای صادرات و واردات اندکی شعله ور شد و هم اکنون پس از دو دهه انتظار مراحل راه اندازی سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه با محوریت اتاق بازرگانی  گیلان آغاز شد ، البته باید منتظر ماند و دید که آیا گیلان می تواند خط شکن روابط اقتصادی میان تهران و مسکو شود.

111

در همین راستا دکتر نجفی گفت : مراحل راه اندازی این سرای تجاری براساس توافقات صورت گرفته مقامات دو استان در حاشیه‌ی برگزاری نمایشگاه سال گذشته توانمندی‌های اقتصادی ایران با محوریت گیلان در آستراخان آغاز شده است.

دکتر نجفی با بیان اینکه پس از فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۳۷۰ و تشکیل جمهوری های مستقل، فرصت مناسبی برای کشورمان و بالاخص استان گیلان به عنوان استان معین در زمینه ارتباط با روسیه پیش آمد تا از مجموعه توانمندی های بالفعل و بالقوه خود در راستای کسب درآمد و توسعه سرمایه گذاریهای مولّد استفاده کنند گفت : در این مدت همواره لزوم ایجاد تشکلی از تجار و بازرگانان ایرانی و همچنین تأسیس مرکزی به عنوان پایگاه صادرات محصولاتی ایرانی در آستراخان احساس می شد واز آنجائیکه گیلان رابطه دیرینه و سنتی با روسیه داشته و هیئت های زیادی در سطوح و زمینه های مختلف با آن کشور مبادله شده اند و تاکنون نمایشگاههای متعددی از توانمندیهای ایران و روسیه در رشت و آستراخان برپا شده است ؛ کار پیگیری سرای تجاری ایرانیان نیز توسط استان گیلان انجام شد.

وی به ثبت ۱۶۵ شرکت ایرانی در آستراخان روسیه که بیش‌تر آن گیلانی هستند اشاره و اظهار امیدواری کرد : سرای تجاری ایرانیان به مرکزی برای سکوی پرش صادر کنندگان ایرانی و آماده‌ی سرمایه گذاری برای ورود به بازار گسترده روسیه، آسیای مرکزی و شرق اروپا وآشنایی بیش‌تر با فرصت‌های موجود در توسعه تجاری تبدیل خواهد شد.

دکتر نجفی با قدردانی از تلاش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان و سرکنسولگری ایران در آستراخان برای پیگیری اجرای این توافق مهم گفت : این سرای تجاری شامل ساختمانی دو طبقه در مرکز شهر آستراخان در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع خریداری و مراحل بازسازی آن با الگوی معماری ایرانی آغاز شده است.

وی افزود :این ساختمان پس از پایان مراحل آماده سازی از اوایل سال آینده به عنوان مرکز نمایشگاهی دائمی و محل استقرار شرکت‌های مهم تولیدی و تجاری گیلان و دیگر استان‌ها محسوب خواهد شد.

استاندار گیلان همچنین با اشاره به تأکیدات رئیس جمهوری به منظور بهره‌گیری از توان استان‌ها در گسترش همکاری با همسایگان گفت : خوشبختانه با همکاری مناسب وزارت کشور و وزارت امور خارجه، فرصت برای بهره‌گیری از توان استانداری‌ها ر بهبود روابط منطقه‌ای مهیا است.

وی خاطر نشان کرد : بر همین اساس استانداری گیلان نیز در پی شرایط بسیار مناسبی که پس از موفقیت در مذاکرات هسته‌ای بوجود آمده است با جدیت به دنبال راهکار‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تسهیل در امور صادرات محصولات داخلی است.

 گفتنی است نمایشگاه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران با محوریت اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان آذر ماه سال گذشته با حضور استاندار گیلان، در آستراخان برگزار شد.

همچنین ملاقات  با استاندار آستراخان،  سخنرانی در همایش تجار ایران و روسیه ، بازدید از چند مرکز اقتصادی وبنادر  از برنامه های سفر دو روزه استاندار گیلان بود.

الکساندر ژیکلین استاندار آستراخان روسیه اردیبهشت ماه سال گذشته در رأس هیأت عالی رتبه سیاسی، تجاری و فرهنگی به گیلان آمد و ضمن دیدار با استاندار گیلان، از منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی و نیز چند طرح تولیدی در شهرهای رشت و لاهیجان بازدید  و از دکتر نجفی برای سفر به آستراخان کرده بود.

در این سفر، تفاهم نامه خواهرخواندگی شهرهای رشت و آستراخان نیز به امضای شهرداران این دو شهر رسید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه