نمی‌توان ادعا کرد صفر تا صد کارهای زنجانی خلاف بوده/چهار جاعل امضای مسئولان دستگیر شدند/رئیس دولت اصلاحات با دستور دادستان ممنوع التصویر است

در هشتاد و نهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه درباره حبس سنگین برای نگین خودرویی‌ها، آزادی دعایی با قرار مناسب، ماجرای سفر خارجی مرتضوی، دستگیری ۴ جاعل، ادامه رسیدگی به پرونده آقای «ر» و موضوع فیلترینگ اظهارنظر شد.

نمی‌توان ادعا کرد صفر تا صد کارهای زنجانی خلاف بوده/چهار جاعل امضای مسئولان دستگیر شدند/رئیس دولت اصلاحات با دستور دادستان ممنوع التصویر است

به گزارش ۸دی، حجت‌الاسلام‎والمسلمین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در هشتاد و نهمین نشست خبری خود ضمن تبریک آغاز ماه ربیع‌الاول اظهارداشت: حدود ۸۰ روز و یا کمتر به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری مانده است و امیدواریم  امسال هم مانند تمام دوره‌ها، انتخابات پرشور و به خواست مقام معظم رهبری با مشارکتی حداکثری و در کمال امنیت و آرامش برگزار شود.

* لازمه انتخابات در تراز جمهوری اسلامی حرکت در چارچوب قانون است

حجت‌الاسلام اژه‌ای با تاکید بر اینکه لازمه یک انتخابات در تراز جمهوری اسلامی ایران حرکت در چارچوب قانون است گفت: تمام مسئولان، نامزدهای انتخاباتی، مردم و هیئت‎های اجرایی باید در مقابل قانون انقیاد کامل داشته باشند و براساس قانون به وظایف خود عمل کنند.

وی اضافه کرد: دولت، وزارت کشور، ‌نیروهای نظامی و انتظامی نیز در این زمینه به نحو احسن به وظایف خود عمل کنند.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به وظیفه احراز صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان نیز تاکید کرد: شورای نگهبان به وظیفه خود در رابطه با احراز صلاحیت نامزدها و تایید افراد با صلاحیت برای شرکت در انتخابات به خوبی عمل خواهد کرد و در این زمینه قانون به صورت شفاف و روشن وظایف هر دستگاه را مشخص کرده است.

حجت الاسلام اژه‌ای بیان داشت: هر شخصی توسط شورای نگهبان احزار صلاحیت شود می‎تواند رسما در انتخابات آتی شرکت کند و قوه قضائیه نیز براساس قانون وظیفه دارد با تخطی هر جریان، گروه و فردی بدون هیچ اغمازی برخورد کند.

وی اظهار کرد: امیدواریم در این مدت باقی‎مانده تا زمان انتخابات شاهد تشکیل کمترین پرونده در این زمینه باشیم. زیرا هیچ حریمی برای جناح و مقامی قائل نیستیم و در صورت وقوع جرم برخورد خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه قوه قضائیه تمام تلاش خود را در جهت تحقق اقتصاد مقاوتی انجام خواهد داد گفت: مقام معظم رهبری برای چندمین بار در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و وظایف دولت در این زمینه تاکید کرده‌اند و قوه قضائیه در این جهت کمک‎های لازم را جهت رفع رکود، تولید بیشتر و مبارزه با فساد به دولت انجام خواهد داد.

* توهین به شورای نگهبان جرم محسوب می‎شود

وی در رابطه با فشارهای سیاسی وارده به شورای نگهبان نیز تأکید کرد: ثابت شده طبق سابقه شورای نگهبان هیچ گاه تحت فشارهای سیاسی قرار نمی‌گیرد زیرا در صورت کوتاه آمدن این شورا حق مردم ضایع می‌شود. اگر با فشار سیاسی بر شورای نگهبان جرمی از سوی شخصی صورت بگیرد قوه قضاییه پاسخگو خواهد بود.

سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: به نقل از یکی از رسانه‌ها نه خود شخص می‌گویم که یکی از آقایان بیان داشته که آقای جنتی تصمیم می‌گیرد نه شورای نگهبان که این سخن یک توهین به شورای نگهبان است و از نظر بنده این سخن برای گوینده جرم محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: به عبارتی این سخن توهین به آیت‌الله جنتی و توهین به مقامات به سبب کاری که انجام می‌دهند بدون نیاز به شکایت آنها (آیت‌الله جنتی) مدعی‌العموم می‌تواند اقدام کند و بنده اگر دادستان بودم اقدام می‌کردم.

* چهار جاعل امضای مسئولان و نهادها دستگیر شدند

حجت الاسلام اژه‌ای با اشاره به دستگیری ۴ نفر جاعل در هفته‌های گذشته بیان داشت،‌متاسفانه ۴ نفر که امضا و یا دست‌خط برخی مسئولان و نهادهای مختلف را جعل کرده و از مردم و یا برخی دستگاه های دولتی و سیستم بانکی اخاذی می‌کردند ، دستگیر شدند.

وی ادامه داد: این اشخاص با مراجعه به دستگاه‌های دولتی و سیستم بانکی درخواست‌های خلاف قانون داشتند که با کمک هوشیاری برخی دستگاه‎ها و حفاظت اطلاعات قوه قضائیه دستگیر شدند.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: مردم با مراقبت بیشتر در تشخیص جاعلان و همچنین کارت‌های شناسایی و برگه‌های در اختیار این افراد دقت کنند.

* حکم ممنوع‎التصویری رئیس دولت اصلاحات تغییر نکرده/دعایی با قرار تأمین آزاد است

حجت‌الاسلام و‌المسلمین اژه‌ای با اشاره به انتشار عکس رئیس دولت اصلاحات در روزنامه اطلاعات گفت: حکم صادر شده در مورد رئیس دولت اصلاحات تاکنون هیچ تغییری نکرده است و هر کس حکم صادره را نقض کند تحت تعقیب قرار می‌گیرد. جناب آقای دعایی نیز با قرار تأمین آزاد هستند و این نشان‌دهنده پابرجا بودن حکم صادر شده قبلی می‌باشد.

وی اضافه کرد: شورای امنیت ملی دو مصوبه دارد. مصوباتی که خود شورا طرح می‌کند و مصوباتی که تأمین مصادیقش به دبیرخانه واگذار می‌شود مثل کرسنت و مراحلی از برجام. موضوع رئیس اسبق دولت نیز از این موضوعات است. این حکم دستور دادستانی است که منشأ آن از سوی دبیرخانه است. حکم‌ها همگی لازم‌الاجرا هستند و تا زمانی که دستور قضایی آنرا نقض کند و هر کسی هم که تخلفی صورت دهد قاطعانه با او برخورد می‌شود.

* نمی‌توان ادعا کرد صفر تا صد کارهای زنجانی خلاف بوده است

حجت‌الاسلام و‌المسلمین اژه‌ای با اشاره به تعداد متهمان پرونده بابک زنجانی گفت: از تعداد کثیری از افراد تحقیق شده اما از تعداد این اشخاص اطلاعی ندارم، مسلما از سه نفر بیشتر هستند زیرا برخی افراد حین بازجویی رد اتهام شده و یا برخی دیگر اتهامشان محرز می‌شود.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین اژه‌ای با اشاره به ادعاهای بابک زنجانی در دادگاه در رابطه با همکاری‌های وی برای دور زدن تحریم‌ها اظهار کرد: تحریم بوده و هستیم و امیدواریم تحریم‌های ظالمانه برداشته شود اما بدون تردید در دوران تحریم محدودیت‌هایی وجود دارد که برای رفع آنها اقدامات اضطراری انجام می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه تأکید کرد: دور زدن تحریم‌ها در دولت دهم بوده و در دولت یازدهم نیز هست و در هر دولتی که شرایط چنین باشد نیز وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه از جزییات اظهارات بابک زنجانی در مورد رابطه با سازمانها و افراد برای دور زدن تحریم‌ها و یا پاسخ مسئولان به وی جزییاتی را نشنیده‌ام افزود: نمی‌توان ادعا کرد از صفر تا صد تمامی کارهای زنجانی خلاف بوده و حتما بخشی از کارهای وی برای دور زدن تحریم‌ها بوده است که البته درصد آن و یا میزان و جایگاه تخلفات مشخص نیست و تشخیص آن بر عهده دادگاه است.

سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به ادعای برخی خانواده‌های زندانیان در مورد مشکلات وسایل گرمایشی در زندانها و بیماری زندانیان بیان داشت: زندان در عین حالی که بیشتر از حد معمول مور د توجه قرار دارد، اما از شرایط کل کشور مستثنی نیست و گاهی دچار مشکلاتی از جمله قطعی برق و یا گاز می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در زندانها بیش از توجهی که به وسایل گرمایشی و سرمایشی در بیمارستانها، کارخانه‌ها و خانه‌ها انجام می‌شود گفت: گاهی یک امر کوچک بزرگ جلوه داده شده و علاوه‌بر سازمان زندانها، بازرسی کل کشور و نظارت‌های قوه قضاییه در کار است و غیر از موارد موردی شاهدی بیش از سایر مراکز نبوده‌ایم.

* دستگیری ۵۰ نفر اخلال‎گر در نظام ارزی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر دستگیری ۵۰ دلال ارز از میدان فردوسی پاسخ داد: به دستور تعزیرات حکومتی حدود ۵۰ نفر دستگیر شدند. اینها در جهت اخلال در نظام ارزی کار می‌کردند و باید تحقیقات اولیه صورت بگیرد و چون سازمان تعزیرات حکومتی زیر نظر قوه قضاییه نیست از جزییات آن خبری نداریم.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین اژه‌ای با اشاره به چگونگی تأمین مایحتاج خانواده زندانیان گفت: کسانی که به زندان می‌روند قطعا مشکلاتی دارند و کسی که جرمی را مرتکب می‌شود خود و خانواده‌اش را درگیر می‌کند. قوه قضاییه نمی‌تواند تمام زندانیان را به طور کامل تأمین کند. بعضی خانواده‌ها را کمیته امداد، بعضی را هلال احمر و بعضی را بهزیستی حمایت می‌کند گروهی هم توسط انجمن زندانیان حمایت می‌شوند. قوه قضاییه در حد امکان و توان خود به خانواده‌های زندانیان کمک می‌کند، اما این کمک نباید جوری باشد که مجرم احساس کند که خانواده‌اش در غیاب او هیچ مشکلی ندارند و به راحتی به اعمال مجرمانه خود ادامه دهد.

* با متخلفان پرونده نگین خودرو برخورد شده است

حجت الاسلام اژه‌ای با اشاره به پرونده مسئولان شرکتی نگین خودرو نیز تصریح کرد: افراد بسیاری در این زمینه شاکی بودند که خوشبختانه اکنون حکم و مجازات و برخوردهای لازم با متخلفان انجام شده است، اما از مردم می‌خواهیم با هوشیاری مراقب تبلیغات رسانه‌ای و دیگر تبلیغات اینگونه شرکت‌ها باشند زیرا هم برای خود و هم برای دستگاه‌ها و قوه قضائیه مشکل ایجاد می‌کنند.

* در پرونده مرگ مادر و فرزند کرجی منتظر جواب پزشکی قانونی هستیم
حجت‌الاسلام و‌المسلمین اژه‌ای با اشاره به مرگ یک مادر و فرزند در بیمارستانی در کرج گفت: حدود دو ماه قبل خانمی باردار به بیمارستانی در کرج مراجعه کرده است که ابتدا بستری شده اما نهایتا شرایطی ایجاد شد که باید به بیمارستان دیگری منتقل می‌شد که در این میان جان خود را از دست داده است. باید دید جواب پزشکی قانونی در مورد مرگ این مادر و فرزند چه خواهد بود. سازمان نظام پزشکی نیز در این‌باره دخیل است و همه چیز در حال بررسی است.

* اعتراض‎های زندانیان باید از مجاری قانونی صورت گیرد

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اعتصاب غذا ۲۰ روزه محمود بهشتی به دلیل اعتراض به حکم خود گفت: اگر حکمی صادر شود و کسی به ان اعتراضی داشته باشد مسیر اعتراض مشخص است و باید به این مسیرها مراجعه کرد مثل دیوان عالی کشور و مرجع تجدید نظر اگر حکم قابل تغییر بود حکم نقض می‌شود. سازمان زندانها وظیفه دارد از اعتراضات این چنینی جلوگیری کند.

* پرونده گردنه حیران در دست بررسی است
حجت‌الاسلام و‌المسلمین اژه‌ای پیرامون پرونده ساخت و سازهای گردنه حیران نیز تصریح کرد: پرونده تشکیل شده و در حال بررسی است که در کدام پرونده تخلف و در کدام یک جرایمی روی داده است.
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه تأکید کرد: موسسه‌های مالی و اعتباری نیز باید ساماندهی شود زیرا در صورت رها شدن مردم و سیستم پولی کشور را دچار مشکل خواهد کرد اما نحوه صحبت و برخورد مسئولان باید طوری باشد که آرامش مردم به هم نریزد و نه در این زمینه حتی باید در زمینه‌های دیگر نیز وضعیت را ملتهب نکرد.

وی ادامه داد: باید مسئولان در مورد اقدامات خود قبل از هرگونه سخن عمل کنند.

* پیگیری فاجعه منا از طریق بعثه رهبری و سازمان حج

حجت‌الاسلام و‌المسلمین اژه‌ای با اشاره به آخرین وضعیت پیگیری حقوقی پرونده فاجعه منا نیز بیان داشت: به نسبت جان‌باختگان فاجعه منا جمعیت بسیاری شکایت نکرده‌اند، اما دادستان کل کشور، معاونت حقوقی رئیس جمهور و وزارت امور خارجه به دنبال پیگیری این موضوع هستند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: اما بخشی از این پرونده به خارج از کشور و به عربستان، برخی مجامع بین‌المللی و کشورهای آسیب دیده در فاجعه منا نیز این موضوع را باید پیگیری کنند. البته پیگیری‌های ما از طریق بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و اوقاف نیز انجام می‌شود.

* کیفرخواستی برای متهمان دکل نفتی ارائه نشده

حجت‌الاسلام و‌المسلمین اژه‌ای با اشاره به آخرین وضعیت متهمان دکل گمشده نفتی نیز تصریح کرد: دو نفر در این زمینه بازداشت هستند برخی افراد با قید وثیقه آزاد شده‌اند و کیفر خواستی نیز در این زمینه ارائه نشده است.
سخنگوی قوه قضاییه با تأکید بر اینکه پرونده تخلفات شهرداری تهران در طول دوره‌های مختلف در قوه قضاییه وجود دارد گفت: پرونده‌های مالی و غیرمالی و یا بصورت شاکیان خصوصی در قوه قضاییه وجود دارد و حتما شهرداری تهران با این عرض و طول شاکیانی دارد.

* نباید شبکه‎های اجتماعی را مسدود کرد

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به کنترل محتوای مجرمانه در فضای مجازی گفت: باید از شبکه‌های اجتماعی استفاده بهینه شود. نباید این شبکه‌ها را مسدود کرد بلکه باید از آنها درست استفاده کرد. اگر می‌خواهیم در این زمینه ضربه‌ نخوریم باید زیرساخت‌های فضای مجازی را بومی کنیم تا زمانی که سرنخ قضیه در دست خودمان باشد. مقام معظم رهبری در تشکیل شورای عالی فضای مجازی تکیه بر ایجاد زیرساخت‌های بومی در کشور را داشتند.

وی اضافه کرد: در این زمینه سرمایه‌گذاری مالی و فکری کافی نشده است. ما از وزارت اطلاعات خواسته‌ایم تا تلاش های ممکن در این زمینه را انجام دهد. در زمینه فضای مجازی خطرهای همچون خطر اخلاقی، سیاسی، نظامی، امنیتی و .. ما را تهدید می‌کند . همه ما باید دلواپس این موضوعات باشیم. هر انسان با غیرتی دلواپس است.

* حکم جیسون رضاییان حبس است
اژه‌ای در مورد حکم جیسون رضاییان گفت: حکم جیسون رضائیان حبس است و از جزئیات آن خبری ندارم و باید دید که چرا این حکم به وکیل او ابلاغ نشده است.

* مرتضوی کسی نیست که برود و برنگردد

سخنگوی قوه قضائیه  با اشاره به آخرین وضعیت سعید مرتضوی و ممنوع الخرج بودن او گفت: خبر جدیدی در مورد او نیست. اما لازم نیست هر متهمی صرفا ممنوع‌الخروج نیز باشند. ممکن است اشخاصی ممنوع الخروج شوند اما ممنوعیت آن ها لغو شود. موارد بسیاری وجود دارد که با هماهنگی قاضی ممنوع الخروج بودن متهم لغو می شود و متهم می تواند با اجازه قاضی از کشور خارج شود. آقای مرتضوی کسی نیست که برود و برنگردد. او برای روز اربعین به کربلا رفته و بازگشته  است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه