خرافه ی دق الباب در آخر صفر که ریشه دینی و مستند روایی ندارد

میر عرب گفت:این کار (کوبیدن هفت در مسجد در شب اول ماه ربیع الاول به نیت حاجت رَوایی) هرگز ریشه دینی و مستند روایی ندارد و از مسائل ساخته دستِ عرف جامعه است.

خرافه ی دق الباب در آخر صفر که ریشه دینی و مستند روایی ندارد

به گزارش ۸دی، آنچه با پایان ماه صفر در میان برخی از مردم شایع شده یعنی دق الباب هفت مسجد برای تبریک به رسول خدا (ص) بابت اتمام ماه صفر به نیت ثواب و کسب حاجت، نیازمند واکاوی و بررسی دینی روایی است؛ از این رو، به منظور بررسی صحت و اعتبار چنین عملی به گفت و گو با یک کارشناس مسائل دینی پرداخته ایم که در ذیل از نظرتان می گذرد:

 

حجت الاسلام فرج الله میرعرب، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خصوص مستند روایی دق الباب مساجد در شب نخست ماه ربیع الاول گفت: این کار (کوبیدن هفت در مسجد در شب اول ماه ربیع الاول به نیت حاجت رَوایی) هرگز ریشه دینی و مستند روایی ندارد و از مسائل ساخته دستِ عرف جامعه است.

 

وی ادامه داد: از آن جا که اعدادی مانند هفت یا چهل در منابع دینی ما اعدادی مقدس هستند، به تدریج ساخته هایی درباره این اعداد صورت گرفت و قیاس و مشابه سازی هایی شد که این ساخته ها پایه و اساس دینی و عقلانی ندارند.

 

حجت الاسلام میرعرب با تاکید بر این که هر چیزی که مردم را به سمت خرافه و اعتقادات وهمی و خیالی ببرد اصل آن آفت است، بیان کرد: امور بدون سند زمینه ای می شود تا هر کسی بتواند هر حرفی را در جامعه شایع کرده و به تبع آن را به سنتی ناپسند و زشت تبدیل کند و منشا انحراف شود.

 

مولف کتاب «علوم قرآن در احادیث اهل بیت علیهم السلام» تصریح کرد: رواج چنین مسائلی مردم را دچار بی انضباطی می کند و جامعه ای که بر اساس عقل و فکر و اصول محکم استوار نباشد، هنجارهای آن جامعه به سمت خرافات می رود و دیگر نمی توان نظم و قانون را پیاده کرد.

 

مولف کتاب «تربیت اعتقادی و معنوی با نگاه قرآنی» در ادامه با بیان این که این اتفاق مردم را دچار هرج و مرج می کند، گفت: باید بنیادهای فکری جامعه بر اساس اصول محکم استوار باشد و اگر اجازه دهیم هر فرد در جامعه هر مساله ای را شایع کند، دیگر نمی توان شاهد اجرای قانون بود.

 

حجت الاسلام میر عرب یادآور شد: این در حالی است که روایات متواتر هشدار می دهند روایات دیگر را به قرآن عرضه کنید و اگر مخالف با این کتاب مقدس نبود، به آن عمل کنید، در حقیقت این هشدار نشان می دهد ما باید به احادیثی معتقد باشیم که پایه آن محکم بوده و با قرآن هماهنگ باشد در غیر این صورت مسیر جامعه رو به انحراف خواهد رفت.

 

عضو هیئت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خصوص پیامدهای منفی بدعت هایی همچون دق الباب هفت مسجد به منظور حاجت روایی در شب نخست ماه ربیع الاول، خاطرنشان کرد: وقتی عده ای معتقد به این امر شدند و آن را به جای آوردند و حاجت روا نشدند، با دو عکس العمل مواجه می شوند؛ عده ای از آنها ممکن است یا متوسل به دروغ شده و می گویند حاجت آنها برآورده شده و عده ای دیگر نیز ممکن است نسبت به دین بدبین شده و از اساس اعتقادات دینی آنها ضربه می خورد و نسبت به دین بی رغبت و بی علاقه می شوند؛ لذا نباید اجازه دهیم توهمات به مسائل دینی راه پیدا کنند و مردم به سراغ اموری بروند که گمان کنند توصیه دین است، اما ریشه آن چیزی جز توهم نیست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه