چراغ سبز عربستان و قطر به ترکیه برای تجاوز به شمال عراق

در تاریخ اول و دوم دسامبر (۱۱ و ۱۲ آذرماه ) اردوغان در سفری دو روزه وارد دوحه شد تا با مقامات قطری در خصوص تحولات منطقه گفت‌وگو کند.سفری که حاصلش نگرانی‌های جدی برای منطقه است.عربستان

چراغ سبز عربستان و قطر به ترکیه برای تجاوز به شمال عراق

به گزارش ۸دی در تاریخ ۹ آذرماه گزارشی تحت عنوان «سفر متفاوت رئیس جمهور ترکیه به قطر/اردوغان در دوحه به دنبال چیست» توسط مهر منتشر شد. در این گزارش تأکید شده بود که ترکیه در این سفر به دنبال یارگیری های جدید در منطقه است. مثلث حامیان گروه‌های تکفیری در منطقه یعنی عربستان سعودی، ترکیه و قطر همچنان به تنفس مصنوعی خود به داعش و النصره و دیگر گروه‌های تروریستی ادامه می دهند.

منابع آگاه در منطقه اعلام کردند، یکی از تصمیم های مهمی که در سفر اردوغان به دوحه و با آگاهی مقامات قطری و ترکیه ای و با حمایت عربستان سعودی صورت گرفته است، حضور نظامی ترکیه در شمال عراق با هدف جلوگیری از پیروزی های بیشتر  حشد الشعبی(نیروهای مردمی) و ارتش عراق علیه داعش است.

اردوغان و سران دو کشور عربستان و قطر تاکید دارند می توان به بهانه آموزش نیروهای نظامی در کردستان عراق و با حضور نظامی در این منطقه، مانع از استمرار شکست تکفیری ها در موصل و دیگر نقاط  استراتژیک و حساس شد. همچنین سه طرف تاکید داشته اند که این تصمیم باید هر چه سریع تر اجرایی شود.

اگرچه مقامات عربستانی در جریان سفر دو روزه اردوغان به دوحه حضور مستقیم نداشته اند، اما بسیاری از هماهنگی ها به صورت مستقیم و تلفنی و از طریق وابستگان عربستان در قطر میان اردوغان و سران سعودی صورت گرفته است. یکی از دلایلی که سه کشور حامی داعش در منطقه نخواسته اند با یکدیگر در یک مکان مذاکره کنند، حساسیت افکار عمومی منطقه و اثبات عینی حمایت آنها از داعش بوده است.

اردوغان پس از بازگشت از این سفر بلافاصله اقدامات لازم را برای عملی سازی این تصمیم صورت می‌دهد. عربستان سعودی و قطر نیز به اردوغان تعهد داده اند که رفتارهای اتحادیه عرب را در قبال این تجاوز آشکار کنترل و تعدیل کنند. انفعال اتحادیه عرب و کشورهای عربی در مقابل این تجاوز آشکار و سکوت بدتر از فریاد عربستان و قطر در حمایت این اشغالگری آشکار جملگی بازتابی از تصمیم گیری های صورت گرفته در خصوص حمایت مشترک دوباره ریاض، آنکارا و دوحه از گروه تروریستی داعش است.

بدون شک در آینده گزارش‌های کامل تری از سفر اردوغان به دوحه و تصمیم گیری های مشترک ریاض، دوحه و آنکارا در رسانه های منطقه منتشر خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه