۲۲ مورد وقف جدید در گیلان ثبت شده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان از ثبت ۲۲ مورد وقف جدید در ۹ ماه نخست سال جاری در استان خبر داد.

۲۲ مورد وقف جدید در گیلان ثبت شده است

به گزارش ۸دی، حجت الاسلام ولی عادلی در چهارمین همایش وقف و رسانه که پیش از ظهر دوشنبه برگزار شد از ثبت ۲۲ مورد وقف جدید در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری خبرداد و اظهار کرد: بیان احکام وقف، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و رسانه ای کردن موضوع وقف از جمله راهکارهای مناسب ترغیب مردم به وقف اموال خود است.

وی وقف را سنت حسنه ای دانست که مورد اهتمام شارع مقدس بوده و سابقه آن به ادیان قبل از اسلام و کشورهای غیراسلامی نیز می رسد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان خاطرنشان کرد: دین اسلام با بیان مسئله وقف به ارائه راهکاری پرداخته که مالک بعداز مرگ هم بر روی اموال خود مالکیت داشته باشد.

حجت الاسلام عادلی با اشاره به اینکه موقوفات در طول تاریخ دچار تغییر و تحول شده اند، گفت: اصحاب رسانه با نقش غیرقابل انکار خود در این حوزه می توانند نقش موثری در پیشگیری از این آسیب ها ایفا کنند.

وی دخل و تصرف، تملک و غصب، اطلاع رسانی نادرست و آگاهی مردم نسبت به احکام شرعی درباره موقوفات را از آسیب های مهم وقف عنوان و اظهار کرد: یکی از معضلات متولیان امر وقف نبود اسناد و مدارک لازم جهت اثبات موقوفه ها است.

حجت الاسلام عادلی در ادامه به اقدامات مناسب اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اشاره کرد و یادآورشد: با راه اندازی سامانه جامع اطلاع رسانی بسیاری از مشکلاتی که در سال های گذشته با آن مواجه بودیم برطرف شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان ادامه داد: ناشناخته بودن وقف، بیان نشدن احکام وقف برای مردم و اجرا نشدن دقیق نیت واقف از مواردی هستند که در سال های گذشته به موضوع وقف آسیب وارد کرده اند.

حجت الاسلام عادلی خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی توسط رسانه ها باید به گونه ای باشد که وقف بخشی از ارزش ها و فرهنگ عمومی جامعه شود.

توجه نداشتن برخی از سازمان ها به ظرفیت رسانه ها

مدیرعامل خانه مطبوعات استان گیلان نیز در این همایش با اشاره به اینکه برخی از سازمان ها به ظرفیت و پتانسیل خوب رسانه های مجازی و مکتوب توجه ندارند، اظهار کرد: متاسفانه شناخت و درک مناسبی از رسانه در بین سازمان ها وجود ندارد.

حسین داداشی خاطرنشان کرد: توجه به رسانه های مجازی و مکتوب به منزله نادیده گرفتن سایرحوزه های فرهنگی مانند صدا و سیما نیست بلکه آثار مکتوب تا سال ها ماندگار هستند.

وی با بیان اینکه وقف فقط مختص افراد ثروتمند جامعه نیست، گفت: با فرهنگ سازی مناسب از طریق رسانه ها مجازی و مکتوب، هرکسی می تواند به اندازه وسع خود واقف باشد.

داداشی به حضور ۲۴۰ رسانه فعال در سطح استان اشاره و یادآورشد: ۱۵ خبرگزاری، ۴۴ پایگاه خبری تحلیلی، بیش از ۱۳۰ نشریه، دو هفته نامه، فصل نامه، ۴۵ هفته نامه و ۹ روزنامه در استان گیلان مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: با توجه به تعامل خوبه اداره کل اوقاف و امور خیریه با حوزه رسانه استان می توان از این ظرفیت خوب در جهت فرهنگ سازی و تحقق شعار «همه واقف باشیم» استفاده کرد.

در پایان همایش از تعدادی از خبرنگاران فعال در حوزه وقف تقدیر به عمل آمد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه