مداح باید از مواضع حقه نظام و ولایت دفاع کند/ بیادماندنی ترین مداحی ام در دهه۶۰بود

عموزاده مداح اهل بیت(ع) گفت: بنده اگر گاهی در مداحی ها مواضع خاصی را دنبال میکنم احساس میکنم وظیفه است یعنی یک مداح باید از مواضع حقه نظام و ولایت دفاع کند و به تعبییر حضرت اقا مسائل را بفهمد و بصیرت بخشی داشته باشد و تا زمانی که حرف حق گفته شود دیگر مهم نیست که باز خوردش چه باشد.

مداح باید از مواضع حقه نظام و ولایت دفاع کند/ بیادماندنی ترین مداحی ام در دهه۶۰بود
به گزارش هشت دی نیوز، سخنرانان و مداحان را می توان ارکان جلسات روضه امام حسین علیه السلام خواند. هشت دی نـیوز در نظر دارد در ایام محرم گفتگوهایی را با آنان انجام دهد.
اسماعیل عموزاده از مداحان برجسته و قدیمی استان گیلان که سابقه مداحی در زمان ۸ سال دفاع مقدس را نیز در کارنامه نوکری خود دارد در گفتگو با خبرنگار سرویس مذهبی ۸دی نیـوز به مباحثی اشاره کرد که مشروح آن را در زیر می خوانید:
۸دی نیـوز: با توجه به این که شما یکی از مداحان قدیمی استان هستید؛ ورود جوانان را در عرصه مداحی چگونه می بینید؟
عموزاده: الحمد الله خیلی از جوانان عزیز ما در عرصه مداحی وارد شدند واین بسیار ارزشمند است چون رساندن پیام کربلا ومظلومیت ها و مصایای شدیدی که به حضرت حسین (ع) وارد شده و یا بهتر بگویم ثنای اهل بیت(ع) و ظلم هایی که به این خاندان روا داشته شده نیازمند آن بود که عده ای نقش پیام رسانی را انجام دهند و در این مسیر با سرازیر شدن اشک چشم های مشتاقان، دلها را نورانی نمایند پس ورود جوانان در این عرصه ستودنی است.
amoozadeh
۸دی نیـوز: به نظر شما حسن ها و معایب مداحان جوان در چیست؟
عموزاده: حسن زیادی در مداحی مداحان جوان است مثلا صوت زیبا، سبکهای نو و تازه، توان بالا، قدرت حفظ اشعار.. وعیب های موجود در بعضی از عزیزان به اعتقاد من این است که با وجود اینکه خداوند صوت و لحن این امر را به آنها عطا کرده و از آن بهرمند شده و دیگران را نیز بهرمند می سازند ولی در محدوده یک هیئت است البته این بد نیست اما نیاز امروز بیش از این ها است.
یعنی یک مداح خوب باید علاوه بر هیئت خاص، در جامعه هم اثر گذار باشد و باید در هر مجلس عمومی که احساس کند می تواند اثر بخش باشد ورود نماید و مبلغ باشد بطور مثال بعضی از مداحان جوان ما حضور در مجالس عمومی ترحیم را نهی می کنند در صورتی که درآن جلسات بیشتر می توان اثر گذاری داشت و پیام رسانی کرد.
۸دی نیـوز: امروزه تاثیر مداحان جدید بیشتر است یا قدیمی؟
عموزاده: ببینید تاثیر گذاری یک مداح در مجلس به قدیم یا جدید بستگی ندارد امروز شاید در مجلس یک پیر غلام و مداح  هشتاد ساله اهل بیت(ع) پنجاه نفر هم نشینند و در مجلس یک مداح جوان و مشهور هزاران نفر حضور داشته باشند ولی آن پنجاه نفر در آن مجلس به ظاهر محقر بیشتر لذت برده و تاثیر گرفته باشند پس از همه مهمتر این است که سخن از زبان و دل چه کسی بیرون می آید که اگر سخن از دل باشد لاجرم بر دل نشیند.
amozade
۸دی نیـوز: کدامیک از مداحان را  بیشترمی پسندید؟
عموزاده:حاج منصور ارضی،حاج صادق آهنگران و…
۸دی نیـوز: بیاد ماندنی ترین مداحی که تا بحال داشتید کدام بود؟
عموزاده: از بیاد ماندنی ترین مداحی ها برای من زمانی بود که در مسجد فاطمیه در سالهای پایانی دهه ۶۰ مراسمی با حضور چند تن ازشهدا که هنوز به قافله شهدا نپیوسته بودند،داشتیم یادش بخیر.
۸دی نیـوز: بعضی ها می گفتند شاید شما برای مداحی در دیدار با آقا معرفی بشوید نظرتون دراین باره چیست؟
عموزاده: بنده آرزو دارم که بتوانم روبروی آقایم بنشینم و جمال نورانی شان را تماشا کنم اما اینکه در مقابل آن بزرگوار مداحی کنم لیاقت میخواهد که ما نداریم.
۸دی نیـوز: شما بعضی مواقع در مراسم ها موضع شدیدی میگیرید آیا برای این مواضع تا به حال تحت فشار قرار نگرفتید؟
عموزاده: بنده اگر گاهی در مداحی ها مواضع خاصی را دنبال میکنم احساس میکنم وظیفه است یعنی یک مداح باید از مواضع حقه نظام و ولایت دفاع کند و به تعبییر حضرت اقا مسائل را بفهمد و بصیرت بخشی داشته باشد و تا زمانی که حرف حق گفته شود دیگر مهم نیست که باز خوردش چه باشد.
amoozadeh2

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
غلامرضادولتی-بیان
سلام. باتسلیت ایام. به روزم
در حاشیه