مواد مخدر ارزان‌تر از یک سانس سینما رفتن!

یکی از مهمترین معظلاتی که در عصر کنونی گریبانگیر جامعه شده گرایش جوانان به مواد مخدر برای فرار از مشکلات و پناه بردن به آرامشی کاذب در پرده اوهام است.

مواد مخدر ارزان‌تر از یک سانس سینما رفتن!

به گزارش ۸دی، هزار تومان! نیازی به رفتن راه دوری هم نیست. شاید چند خیابان بالاتر، یا چند خیابان پایین‌تر پیدایش کنید. فروشندگان می‌توانند مغازه‌دار یا دستفروش باشند؛ فروشندگانی که با پولی اندک، مدعی اند حجم زیادی از لذت و سرخوشی و نئشگی را به خریداران عرضه می‌کنند. از “ترامادول” حرف می زنیم. ماده روانگردانی که این روزها در دست جوانان و نوجوانان می‌چرخد.
ترامادول این روزها بین جوانان دست به دست می‌چرخد از جمع‌های دوستانه شهرهایی شبانه تا شب هایی امتحانی که با ترامادول به صبح می‌رسد و . . . از آشنایی تا اعتیاد به آن راه چندان زیادی نیست این را از صحبت با قربانیان آن می‌شود فهمید قربانیانی که اول؟ جذب حال و هوای فریبنده بعد از مصرف آن شده اند و حتی فکر نمی کردند که بدون آن نتوانند به زندگی ادامه بدهند.
دکتر حیدری روانپزشک مواد مخدر در این خصوص می‌گوید: ترامادول یک داروی مسکن مخدر هست که از مشقات مواد مخدر بدست آمده و خیلی زود به داروخانه‌ها راه پیدا کرد و متاسفانه خیلی زودتر به میان جوانان و تاسف‌بارتر قشر تحصیل کرده و دانشجو راه پیدا کرد و جوانان بدون آگاهی از عوارض آن به مصرف آن پرداختند.
چرا ترامادول محبوب است؟
افزایش مصرف ترامادول در ایران در یک‌دهه اخیر این سئوال را ایجاد می‌کند که چرا “ترامادول” محبوب است؟ کارشناسان درمان اعتیاد یکی از دلایل گرایش به ترامادول را سهل‌الوصول بودن آن، قیمت پایین و قرارگرفتن آن در دسته مواد اعتیادآور سبک می‌دانند.
منیژه اصغری روان‌شناس در علت گرایش به ترامادول می‌گوید بسیاری جوانان به‌دنبال یافتن راهی برای فرار از دردها و مشکلات هستند و برای این‌کار ساده‌ترین راه را انتخاب می‌کنند؛ مصرف ترامادول یکی از این راه‌های ساده است.
دکتر حیدری ادامه می‌دهد: ترامادول زندگی جوانان را به هم ریخته است، از عوارض بسیار خشک این قرص ایجاد وابستگی است یعنی اگر فرد حتی به مدت یک ماه مصرف این قرص را ادامه دهد به آن معتاد شده و باید هر روز مقدار مصرف آن را افزایش دهد تا بتواند زنده بماند و ادامه زندگی بدون مصرف آن برایشان دیگر غیر ممکن می‌شود و شادی و نشاطی که گمان می‌کردند با مصرف ترامادول بدست می‌آید جایش را به غم خواهد داد.
سوءاستفاده از دارو
دکتر حیدری گفت: ترامادول اولین بار توسط معتادان کشف شد و چون در داروخانه‌ها به وفور یافت می‌شد میزان مصرف آن شدت پیدا کرد.
داروی ترامادول در داروخانه ها باید فقط با ارائه نسخه پزشک به فروش برسد. دارویی مثل ترامادول در اماکن و مراکزی مثل عطاری ها به فروش می رسد و این داروها قاچاق هستند. در مورد عطاری ها هم برنامه نظارت جدی تر را درنظر گرفته ایم. تخلفاتی نظیر خروج داروی مخدر یا روان گردان تولیدشده از مسیر مجاز و ورود آن به بازار غیرقانونی یا سایر جرائم مورد برخورد قانونی قرار می گیرد.
ترامادول داروی ترک اعتیاد نیست!
ترامادول اصلا برای ترک اعتیاد استفاده نمی شود و مصرف خودسرانه آن ممکن است باعث اعتیاد، تشنج های مکرر و از بین رفتن حافظه کوتاه مدت و هوش فرد شود. اما در مقابل آن، قرص ترک اعتیاد بوپرنورفین اثر دارویی بالا دارد و حتی قوتی تر از متادون عمل می کند. در عین حال عوارض کبدی و کلیوی آن نیز خیلی خفیف تر از متادون است. با این حال بوپرنورفین فقط در عده خاصی جواب می دهد. افرادی هستند که بعد از مصرف این قرص برای مدت طولانی دچار سردردهای مداوم می شوند.
این قرص فقط برای ترک است و بلافاصله بعد از ۲۰ روز مصرف آن می بینیم که بدن دستور می دهد دوز باید پایین بیاید. در طول روز بیشتر از ۸ دوز نمی توان از ان استفاده کرد و حدود ۳ ماه طول می کشد تا با آن بیمار ترک کند این دارو عوارض مرگبار ندارد مگر اینکه همراه با داروها یا موادمخدر دیگر خورده شود. متادون نیز در طول روز دوز و سقف خاصی دارد و چون قدرت نشئگی بسیار بالاست برخی افراد برای تجربه بیشتر این نشئگی دوز دارو را بالا می برند و متأسفانه دچار قطع تنفس می شوند.
به شدت برخورد می شود
از آنجایی که به عنوان دارو در داروخانه‌ها وجود دارد عموم مردم فکر می‌کنند مصرف آن اشکالی ندارد در حالی که فقط باید با نسخه پزشک به فروش برسد و مورد مصرف قرار بگیرد آن هم تحت نظر پزشک و طی یک دوره درمان بسیار محدود .
خرید این قرص از مراکزی به غیر از داروخانه ها عواقب جبران ناپذیری را می تواند به همراه داشته باشد. داروهای قاچاق بدون هیچ نظارتی وارد کشور می شوند و بیشتر شرکت های تولیدکننده این داروهای وارداتی، مورد تایید سازمان غذا و دارو نیستند و ترکیبات به کار رفته در بسیاری از این نوع داروها استاندارد نیست.
زمان خرید دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی وارداتی، باید حتما به برچسب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا سازمان غذا و دارو توجه کرد و با استفاده از کد پیگیری درج شده روی کالا از مجازبودن کالا اطمینان حاصل کرد.
از ترامادول باید بترسید
دکتر حیدری در خصوص عوارض مصرف ترامادول می‌گوید: خستگی و ضعف، اختلالات تعادلی، حالات عصبی و از همه مهمتر اینکه به شدت تشنج ایجاد می‌کند که هر تشنج خطر خاص خود را به دنبال دارد و هر خطری هم می‌تواند یک تهدید باشد؛ هر چند که وابستگی و اعتیادی که به همراه می‌آورد کافی است تا جوانی را از پای در بیاورد.
شعار جذاب عطاری‌ها؛ لایه‌های پنهان ترامادول
دکتر حیدری ادامه داد: متاسفانه بسیاری از عطاری‌های موجود درسطح شهر با شعارهای جذاب برای ترک اعتیاد اقدام به جذب جوانانی می‌کنند که با دارو‌های دست‌ساز و به ظاهر گیاهی آن ها از چاله به چاه می‌افتند، بسیاری از صاحبان این عطاری‌ها با ساخت کپسول‌هایی که حاوی موادی از جمله ترامادول هستند سبب گرفتاری جوانان به اعتیاد تدریجی به ترامادول و مواد افیونی از این قبیل شده‌اند و متاسفانه برچسب گیاهی مردم گمان می‌کنند عارضه‌ای بدنبال مصرف آن‌ها پیدا نخواهد کرد.
آنچه که مشخص است این است که متاسفانه در دسترس بودن بهای ارزان‌، فروش غیر قانونی و بدون نسخه در برخی از داروخانه‌ها سبب شیوع چشمگیر ترامادول در بین جوانان گردیده، لذا علاوه بر آگاه سازی افکار عمومی ضروری است مسئولین مربوط نسبت به محدود سازی این ماده (فقط در موارد خاص درمان با نسخه پزشک و تحت نظر پزشک) اقدام کنند.تا موج مصرف ترامادول در جامعه فروکش شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه