حسن عباسی: از جناحی کردن مساله نفوذ بپرهیزیم

کارشناس مسائل راهبردی: مسئله نفوذ را باید مرتبط با امنیت و منفعت ملی ببینیم/ تأکید اصلی رهبری تلاش برای بستن منفذهایی است که می‌تواند نافی عزت باشد/ سازمان ملل و سازمان‌های وابسته به آن مهمترین ابزار برای اعمال نفوذ در کشور هستند.

حسن عباسی: از جناحی کردن مساله نفوذ بپرهیزیم

به گزارش ۸دی، حسن عباسی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته شبکه دو سیما با اشاره به وجود مسئله عزت در دکترین مقام معظم رهبری در سیاست داخلی و خارجی افزود: تأکید اصلی؛ تلاش برای بستن منفذهایی است که می تواند نافی عزت باشد.

وی گفت: تأکیدات اخیر ایشان به مسئله نفوذ ناشی از شرایطی است که درهای کشور در زمینه های مختلف باز شود و دشمنی که در شرایط گذشته نتوانست به ما ضربه بزند از شرایط جدید استفاده کند و موفق به نفوذ شود.

عباسی تصریح کرد: عزت همواره دغدغه مقام معظم رهبری بوده و البته در دوران اخیر حساسیت ایشان به آن افزایش یافته است.

وی نفوذ اقتصادی، امنیتی، نفوذ در مبانی نرم افزاری، علمی و فکری را انواع آن دانست و گفت: در بین تمامی اشکال نفوذ؛ نفوذ در مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری خطرناکتر و عینی تر از همه است.

کارشناس مسائل راهبردی گفت: مسئله نفوذ را باید مرتبط با امنیت و منفعت ملی ببینیم و از جناحی کردن آن بپرهیزیم.

این استاد دانشگاه افزود: اگر ملتی اولویتهایش در سال های متمادی در مراکز تصمیم گیری تغییر کند آن ملت در نهایت عقب خواهد ماند.

عباسی با بیان اینکه پیشتر دشمنان در پی اجرای سیستم فروپاشی از درون بودند، گفت: هم اکنون آنان به روشی روی آورده اند که پوسته جمهوری اسلامی حفظ شود و در درون به لیبرالیسم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود.

این کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به فعالیت صدها مرکز تحقیقاتی و اندیشکده در آمریکا برای رسیدن به تصمیماتی علیه ایران افزود: سازمان ملل و سازمان های وابسته به آن مهمترین و بهترین ابزار این مراکز برای اعمال نفوذ در کشور است و نمونه های اقدامات آنان را در سیاست های صندوق بین المللی پول و حتی یونیسف و یونسکو می توان دید.

وی گفت: نظر مقام معظم رهبری تکیه بر اقتصاد مقاومتی است در حالی که در برابر آن برخی ها الگوهای دیگری ارائه می دهند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر توجه به مسئله مقابله با نفوذ به ویژه در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، افزود: اگرچه ۳۰ تا ۴۰ اندیشکده در ایران در زمینه های مختلف، مسئله نفوذ را رصد می کنند اما این کافی نیست و مقابله با آن باید در مراکز آموزش عالی کشور نهادینه شود.

عباسی با تأکید بر لزوم دیپلماسی فعال در ساز و کارها، مناسبات و سازمان های بین المللی گفت: یک خوش بینی مطلق در برخی افراد، مراکز علمی و جامعه نسبت به این سازمان ها وجود دارد در حالی که نباید به آنان خوش بینی مطلق داشته باشیم و این مسئله باید به تردید تبدیل شود.

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه برخی ها در کشور معتقدند که در عصر جهانی شدن استقلال معنا ندارد، افزود: بر اساس این دیدگاه، می توان وابستگی متقابل و حتی عام داشته باشیم و این دیدگاه اگر نهادینه شود در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

وی با تأکید بر لزوم مستقل ماندن در همه عرصه ها، گفت: باید مسئله نفوذ، شناخت منفذها و ساختار مقابله با آن به گفتمان عمومی تبدیل شود و جامعه در قبال آن حساس باشد و تنها در این صورت است که می توان نظام را از درون واکسینه کرد.

عباسی افزود: آن قدر که مسئله نفوذ مد نظر مقام معظم رهبری است از سوی مسئولان جدی گرفته نشده و بعضاً جناحی با آن برخورد می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه، نفوذ را مستلزم حضور فیزیکی و سخت افزاری و یا نرم افزاری و مجازی دانست.

سید جلال دهقانی فیروز آبادی با اشاره به تقابل گفتمانی میان انقلاب اسلامی و لیبرالیسم، گفت: وقتی در شرایط جدید تماس ها و تعاملات بیشتر می شود احتمال نفوذ هم افزایش می یابد.

وی هنجارسازی، اسطوره سازی و تعریف یک سبک زندگی تجربه نشده را ازجمله راه های نفوذ در کشور دانست و افزود: با این راهها ارزش های بومی تغییر می کند و ارزش های دیگر جایگزین آن می شود.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: باید توجه ویژه ای به اندیشکده ها و مراکز تحقیقاتی برای جلوگیری و مقاله با نفوذ شود.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: نفوذ یک حوزه فراگیر است و همه ابعاد انسان را در بر می گیرد و مقابله با آن هم نیاز به سرمایه گذاری همه گیر و همه جانبه دارد.

این استاد دانشگاه سازمان های بین المللی را از ساز و کارهای اعمال قدرت کشورهای قدرتمند دانست و افزود: باید کاری کنیم تا در این سازمان ها در ضریب نفوذ آنها بکاهیم و با یک استراتژی و راهبرد مشخص، فعالانه عمل کنیم.

وی گفت: ممکن است برخی مسئولان دچار ناخودآگاهی شوند و اولویت ها را چیز دیگری ببینند اگرچه همه آنان مسئله نفوذ را جدی می دانند.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: برای مقابله با نفوذ باید وابستگی هایمان را کم کنیم و ایجاد قدرت در درون است که کشور را نفوذناپذیر می کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه