«سیدحسن نصرالله» بزرگترین نعمت خدا به لبنانی هاست/ شکر این نعمت فقط «الحمدلله»نیست

علامه محمدتقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بزرگ‌ترین نعمتی که امروز در اختیار مردم لبنان است، وجود شخصیتی مثل جناب «سید حسن نصرالله» است.

«سیدحسن نصرالله» بزرگترین نعمت خدا به لبنانی هاست/ شکر این نعمت فقط «الحمدلله»نیست

به گزارش گروه سیاسی ۸دی نیوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از طلاب لبنانی گفت: خدای متعال برای تربیت و تدبیر امور بندگان خود سنت‌هایی دارد که عام‌ترین ‌آن‌ها سنت امتحان و آزمایش است. فرستادن انبیا نیز در واقع، زمینه‌سازی برای تحقق سنت امتحان است؛ به این ترتیب که انبیا راه درست را به بشر نشان داده‌اند، تا مردم با اراده و اختیار خود از میان هدایت و گمراهی یکی را برگزینند.

 

علامه مصباح یزدی افزود: بسیاری از مردم می‌پندارند اگر برنامه‌ای صحیح و مجریانی قوی وجود داشته باشند، آن برنامه حتماً به نتیجه خواهد رسید؛ در حالی‌که قرآن و آموزه‌های دینی خلاف این را ثابت می‌کند. به بیان قرآن، بهترین برنامه به وسیله بهترین مجریان فرستاده شد؛ اما مردم از آن تبعیت نکردند. روشن‌ترین نمونه این امر، وجود مقدس پیامبر اکرم ـ‌صلوات‌الله علیه‌ـ بود که خود او افضل همه انسان‌ها در طول تاریخ، و دینش کامل‌ترین ادیان است؛ ولی برنامه او به صورت کامل زمینه اجرا نیافت.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بشر آزاد آفریده شده و باید با اراده‌ای آزاد راه خود را انتخاب کند. کسانی که دستورات خداوند را تبعیت کنند، به سعادت دنیا و آخرت خواهند رسید و آنان که با سوء انتخاب، خلاف خواسته خدا را اختیار کنند، هم در دنیا به مشکلات مبتلا می‌شوند، و هم در آخرت به عذاب ابدی گرفتار خواهند شد.

 

وی با اشاره به سنت دیگر خداوند که در برابر حسن انتخاب افراد جریان دارد، گفت: خدای متعال در ابتدا همه انسان‌ها را با نعمت‌های خود مدد می‌کند؛ چه آن‌هایی که راه خیر را انتخاب می‌کنند و چه آن‌ها که راه شرّ را برمی‌گزینند. کسانی که راه صحیح را انتخاب کردند و دعوت پیامبران را پذیرفتند، خدای متعال برای آنان مددهای خاص دیگری را افاضه می‌کند که سبب سعادتشان می‌شود؛ اما کسانی که بر خلاف دستورات خداوند عمل کنند، از رحمت خاص الهی محروم می‌شوند و خداوند آنها را به اسباب وامی‌گذارد.

 

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: هنگامی که پیامبر مبعوث شد، جز همسرش و حضرت علی ـ‌علیه‌السلام‌ـ که آن زمان نوجوانی بود، هیچ‌کس او را یاری نکرد و همواره با اهانت‌ها و اذیت‌های بسیاری مواجه بود؛ ولی براساس همین سنت الهی، به مدد نصرت ویژه خداوند، به تدریج طرفداران او زیاد شدند، و سرانجام اسلام به پیروزی رسید.

 

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به پیروزی مسلمان در جنگ بدر، به‌رغم عده اندک آنان در برابر تعداد کثیر دشمنان، گفت: برای تحقق نصرت الهی قاعده‌ای کلی وجود دارد که بارها آن را دیده‌ایم؛ شرط نصرت الهی تقوا، مقاومت و صبر است.

 

وی پیروزی نهضت اسلامی ایران به برکت رهبری‌های امام و پایداری یاران او را نمونه‌ای از سنت نصرت خاص الهی دانست، و تأکید کرد: باید توجه کنیم که تداوم آثار نصرت الهی نیز مشروط به بقای آن شرائط است. برخی به اشتباه می‌پندارند زمانی که نصرتی حاصل شد، همواره باقی خواهد ماند؛ در حالی‌که این‌چنین نیست و پیروزی‌ها مادامی ادامه دارد که تقوا، مقاومت و صبر ادامه داشته باشد.

 

آیت‌الله مصباح خاطرنشان کرد: بسیار مایه تأسف است که مسلمانانی که نصرت‌های الهی را در جنگ بدر دیده بودند، بعد از وفات رسول‌الله ـ صلوات‌الله علیه‌ـ تصور کردند عزت، اقتدار و سعادتی که به مدد نصرت الهی به دست آورده بودند، برای همیشه باقی خواهد ماند و در نتیجه این غفلت، از مسیر صحیح اسلام منحرف شدند و کارشان به جایی رسید که در مقابل فرزند پیامبر ایستادند.

 

عضو جامعه مدرسین افزود: در چنین شرایطی سیدالشهداء ـ‌علیه‌السلام‌ـ با اهدای خون خود و فرزندان و یارانش درخت اسلام را آبیاری کرد و اسلام و مسلمین را از فلاکتی که می‌توانست نسل‌های آینده را تحت تأثیر قرار دهد، نجات داد.

 

وی عامل پیروزی مسلمانان را در طول تاریخ، تقوا، مقاومت و صبر دانست، و تأکید کرد: آنچه مایه شکست انقلاب اخیر مصر شد این بود که توجه مردم به اسلام و نصرت الهی اندک بود و به جای آن، به دشمنان و غربی‌ها چشم امید داشتند و حتی کسانی که سخت‌تر و جدی‌تر از دیگران شعارهای اسلامی را سر می‌دادند، در دل به کمک‌های مالی و نظامی آمریکا چشم امید داشتند.

 

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به نقش امام و رهبری در پیروزی‌های انقلاب گفت: ما وجود امام راحل و جانشین شایسته او را برای خود بزرگ‌ترین نعمت خداوند می‌دانیم.

 

عضو مجلس خبرگان ادامه داد: ملت ما مسلمان، و دوستدار و پیرو اهل بیت ـ‌علیهم‌السلام‌ـ بودند؛ اما کسی که ما را با حقایق اسلام آشنا کرد و ما را به آن دعوت کرد، امام بود و اگر وجود این نعمت الهی نبود، محبت و معرفت سطحی ما از اسلام، به تنهایی در پیروزی تأثیری نداشت.

 

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: به عقیده ما بزرگ‌ترین نعمتی که امروز در اختیار مردم لبنان است، وجود شخصیتی مثل جناب «سید حسن نصرالله» است.

 

وی در ادامه با اشاره به نقش رهبری‌های کم‌نظیر سیدحسن نصرالله در پیروزی‌های حزب‌الله، دعا برای سلامتی، پیروزی و دوام برکات وی را وظیفه همه مسلمانان اعم از لبنانی و غیر لبنانی عنوان کرد، و افزود: شکر این نعمت فقط با ذکر لفظی «الحمدلله» نیست؛ بلکه باید در جهت افزایش معرفت خود نسبت به اسلام، آموزه‌های دینی و معارف بلند اهل‌بیت ـ‌علیهم‌السلام‌ـ بیشتر تلاش کنیم و در همه عرصه‌های زندگی نیز در عمل کردن بر اساس آن‌ها بکوشیم.

 

این استاد اخلاق در پایان تأکید کرد: باید بدانیم حتی یک گناه کاملاً شخصی می‌تواند در دوام نعمت‌ها تأثیر منفی داشته باشد و آفتی برای پیروزی‌ها به وجود آورد؛ زیرا براساس آموزه‌های قرآن کریم، اگر از تقوا، مقاومت و صبر ما کم شود از نصرت الهی نیز کاسته خواهد شد./ خبرگزاری دانشجو

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه