ماجرای گرگی که به اهالی لوشان زد و مسئولان حسابی از خجالتش در آمدند!!!/ عکس

به دنبال انتشار تصاویری از کشتار گرگ، پیگیری ها پرده از سهل انگاری عجیبی برداشت که در حضور و با هماهنگی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در استان گیلان به وقوع پیوسته و حکایت از تخلفی آشکار دارد.

ماجرای گرگی که به اهالی لوشان زد و مسئولان حسابی از خجالتش در آمدند!!!/ عکس

به گزارش ۸دی، به دنبال دریافت یادداشت و تصاویری از کشتار گرگ، پیگیری ها پرده از سهل انگاری عجیبی برداشت که در حضور و با هماهنگی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در استان گیلان به وقوع پیوسته و حکایت از تخلفی آشکار دارد.

یادداشتی که روز گذشته به انضمام دو عکس، توسط یکی از اهالی شهر لوشان از توابع رودبار به  «تابناک» ارسال شد، به شرح زیر است:

«با سلام و خسته نباشید، چند روز گذشته چند گرگ به شهر لوشان از توابع رودبار گیلان آمده بودند که با سهل انگاری مسئولین و بی توجهی آنان نسبت به تذکرات مکرر مردم و دوستداران محیط زیست، هیچ عکس العمل در این رابطه صورت نگرفت تا اینکه متاسفانه شب گذشته دو قلاده از این گرگها توسط جوانان محل کشته شدند. تصاویر آنها را برایتان ارسال می‌کنم تا شاید از طریق پیگیری و مکاتبه با محیط زیست جلوی کشتار بیشتر این حیوانات گرفته شود و مجرمین نیز مجازات شوند تا دیگر در منطقه شاهد چنین اعمال بی‌رحمانه‌ای نباشیم. لازم به ذکر است دیروز ساعت۲.۳۰ بامداد دو قلاده کشته شدند و امشب هم قرار است بقیه گرگها به همین ترتیب کشته شوند. ممنون می‌شوم اگر عجله کنید.»

 

پیرو این یادداشت بر آن شدیم که از مسئولان در این باره اطلاعاتی کسب کنیم که این پیگیری به شنیدن حقایق دیگری منجر شد. حسین علی نژاد، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان گیلان در این باره به خبرنگار «تابناک» گفت: گرگی که طی ۴۸ ساعت، ۸ نفر را زخمی و گلوی یک کودک را -که خوشبختانه زنده است- دریده بود، شب گذشته توسط ماموران اداره محیط زیست به وسیله تور، زنده گیری و سپس به منظور انجام آزمایش هاری به روش مرگ آرام (یوتانایز) کشته شد.

وی افزود: از آنجایی که ۸ نفر توسط این گرگ زخمی شده بودند باید ابتلا و یا عدم ابتلای این گرگ به هاری مشخص می‌شد تا درصورت ابتلای حیوان به هاری، مجروحان تحت درمان قرار گیرند و به این دلیل بود که گرگ را باید می‌کشتیم.

علی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا ماموران اداره محیط زیست استان گیلان برای انجام آزمایش، به جای از بین بردن حیوان، از روش بیهوشی استفاده نکرده اند تا در صورت تایید سلامت حیوان، امکان رهاسازی آن در طبیعت وجود داشته باشد؟، گفت: برای آزمایش هاری، باید سر حیوان را بریده و به همراه غدد بزاقی به اداره دامپزشکی استان تحویل می‌دادیم لذا این کار پس از مرگ آرام (با تزریق دوز بالای داروی بیهوشی) انجام شد و سر بریده حیوان برای انجام آزمایش هاری به اداره کل دامپزشکی منتقل شد. البته ماموران سازمان دامپزشکی سر حیوان را بریدند نه ما.

این در حالی‌ست که محمد علی صدیق عربانی، مدیر روابط عمومی محیط زیست گیلان در اظهاراتی متناقض به خبرنگار «تابناک» گفت: به دنبال حمله چند گرگ به شهر لوشان در شبهای متوالی و زخمی کردن اهالی این شهر، شب گذشته یک گرگ مهاجم توسط ماموران کلانتری لوشان هدف قرار گرفت و از پای درآمد.

عجیب‌تر آنجاست که بدانیم بر اساس «دستورالعمل نحوه مواجهه با حیوان هار و یا مشکوک به هاری درحیات وحش» (از اینجا دانلود کنید) که به شکل جامعی به این موضوع پرداخته، مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست موظف بوده‌اند که حیوان را تا مشخص شدن این موضوع که مبتلا هاری‌ست یا خیر، قرنطینه کرده و در صورت تایید بیماری نسبت به معدوم نمودن آن اقدام نمایند.

گرگ به اهالی لوشان زد و مسئولان سرش را بریدند!

آن گونه که در بند ۱ از بخش اقدامات ذیل ماده سه این دستورالعمل آمده، تنها در صورتی می‌توان حیوانی را مشکوک به هاری نامید که علائم بالینی این بیماری در آن دیده شود و حتی به رغم مشاهده این علائم نیز نمی‌توان حیوان را هار نامید بلکه باید منتظر ماند تا نتایج آزمایش های دامپزشکی مشخص شود اما ظاهرا مسئولان محیط زیست استان گیلان که نتوانسته‌بودند با تدابیر لازم از ورود این حیوان به محدوده زندگی مردم جلوگیری کرده و با این قصور موجب آسیب دیدن شماری از هموطنانمان شده بودند، ترجیح داده‌اند که با عدول از این دستور العمل خود را از دردسرهای این ماجرا به یکباره خلاص کنند.

این در حالی است که می‌دانیم بر اثر حمله این گرگ به جمعی از هموطنانمان، آسیب هایی به ایشان وارد آمده و اوضاع شهر ناآرام شده تا بهترین فرصت برای معدوم سازی حیوان فراهم آید اما چرا هریک از مسئولان درباره چگونگی این معدوم سازی یک نظر متفاوت ارائه می‌دهد و از تیراندازی توسط ماموران کلانتری تا یوتانایز به دست متخصصان، روایت های مختلفی برای کشتن این حیوان مطرح می‌شود تا همه چیز منطبق با قوانین نشان داده شود، سوالی است که جا دارد مسئولان محیط زیست به آن پاسخ گویند.

به این ابهام، چرایی اتخاذ تصمیمی عجیب درباره لاشه حیوان (بریدن سر حیوان برای انجام آزمایش هاری روی آن) و دفاع از این تصمیم توسط مسئولان محیط زیست استان را هم باید افزود که این نگرانی را به وجود می‌اورد تبدیل به رویه شده و هر گزشی از طرف حیوانات را به کشتار آنها و بردین سرشان ختم کند! اتفاقی که نه تنها مورد تایید قانون نیست، بلکه روند بسیار متفاوتی برای آن در قانون مشخص شده است که هم حمایت کاملی از حقوق مردم به عمل می‌آورد و هم مراقبت از حیوانات در آن مد نظر قرار گرفته است.

به این ابهامات، بی توجهی مسئولان به هشدار اهالی درباره حضور گرگ ها در شهر را هم می‌توان افزود که بستر رودررو شدن این حیوانات خاص با شهروندان را فراهم آورده و به اتفاقات دردناکی هم منجر شده است؛ آنقدر دردناک که کسی نگران بلای نازل شده بر سر این گرگ درنده نباشد و از مسئولان نپرسد چرا سهل انگاری خود را با وارونه جلوه دادن قوانین و روایت های جعلی از کشتن این حیوان لاپوشانی می‌کنید؟!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
محمد صادق
باسلام ازتون خواهش میکنم پیگیری کنیدخواهش میکنم! من یکی از اهالی شهر لوشانم.شهر در خوف عجیبی قرار گرفته.آسوده خاطریمان در بیرون از خانه از بین رفته خصوصا در شب. تا کسی کشته نشده خواهشن پیگیری کنید تا گشت ها و نیرو ها رو بیشتر کنند.مطمئا باشید خیلی از بسیجی ها حاضر هستند برای پیدا کردن گرگ ها کمک کنند. خواهش میکنم مسئولین را زیر فشار قرار بدید تا اقدام ها رو بیشتر کنند. کسانی گفته اند که گرگ ها قبلا در منطقه اطراف لوشان زیست داشتند.اما یکی از چوپان ها که توسط یکی از این گرگ ها زخمی شده است گفته بود من چند سال است که در این منطقه چوپان هستم و تا الان همچین گرگی ندیده ام و این گرگ ها برای این مناطق نیستند. و نکته قابل توجه این است که گرگی که این چوپان حمله کرده است.این است که گرگ به جای این که به گوسفند ها حمله کند به این مرد حمله کرده است و می توان فهمید که این گرگ ها بیشتر در بین آدم ها بوده اند و احتمالا در باغ وحش بوده اند و کسی این گرگ ها را در مناطق بالای لوشان آورده است و خالی کرده است. خواهشن کمک کنید
در حاشیه