حل معضل زباله سراوان در گرو تفکیک از مبدا/مردم گیلان مطالبه‌گر نیستند/ مذاکرات با صدا وسیمای گیلان تاکنون نتیجه نداشته!

عاطفی با انتقاد از صدا و سیمای گیلان در خصوص عدم همکاری برای فرهنگ سازی در این مسیر گفت: جلساتی با دوستان صدا و سیما در جهت فرهنگ سازی برای حل این معضل برگزار شد اما متاسفانه نتیجه ای از آن حاصل نگشت.

حل معضل زباله سراوان در گرو تفکیک از مبدا/مردم گیلان مطالبه‌گر نیستند/ مذاکرات با صدا وسیمای گیلان تاکنون نتیجه نداشته!

سرویس اجتماعی ۸دی؛

این روزها زباله یکی از موضوعات و مسائل اساسی استان گیلان می باشد. در همین راستا خبرنگار سرویس اجتماعی ۸دی گفتگویی را با مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری رشت ترتیب داده است که در ادامه می خوانیم.

عاطفی که سابقه ی نسبتا طولانی در حوزه های فرهنگی متفاوت از جمله صدا و سیما تا سازمان فرهنگی شهرداری دارد با تاکید بر اینکه ریشه مشکلات محیط زیستی گیلان فرهنگی است گفت: مشکل اصلی اینجاست که مردم گیلان در امر مطالبه گری نسبت به سایرین ضعیف تر هستند و در پیگیری پاسخگویی مسئولین تلاش نمی کنند.

IMG_0849

وی افزود: معضل اصلی استان گیلان در امر محیط زیست ، زباله است و به همین دلیل می باشد که بحث تفکیک از مبدا از اهمیت فراوانی برخوردار است.

عاطفی اظهار داشت: در استان های شمالی به علت اینکه زمین از ارزش فراوانی برخوردار است اساسا محلی مناسب برای دفن زباله وجود نداشته و به همین جهت زباله تبدیل به معضلی استراتژیک در استان های شمالی بخصوص گیلان شده است.

مدیر عامل سازمان پسماند رشت ابراز نگرانی کرد و ابراز داشت: ارتفاع کوه زباله ای که در میان جنگل های سراوان در طول ۳۰ سال گذشته دفن شده است هم اکنونه به ۷۰ متر می رسد و شیرابه های حاصل از آن نیز مستقیما در آبهای زیرزمینی و رودخانه ای گیلان وارد می شود و مشکلات بسیاری را برای تالاب انزلی نیز ایجاد کرده است.

وی افزود: ورود شیرابه ی سراوان به رودخانه ها و تالاب انزلی موجب شده است که اکنون استان گیلان رتبه اول سرطان معده را در کشور داراست.

عاطفی گفت: ما اعتقادی به راه های سلبی نداریم و بر این باور هستیم که راه حل این مشکل فرهنگی است. در واقع مشکل اساسی ناشی از الگوی غلط مصرف و همچنین تفکیک از مبدا حجم زباله ی تولیدی را کاهش دهد.

مدیر عامل سازمان پسماند رشت اشاره کرد: راهبرد فرهنگی سازمان پسماند برای جل مشکل زباله ۳ رکن دارد. رکن اول تفکیک زباله از مبدا، رکن دوم بیرون گذاشتن زباله سر ساعت معین، و رکن سوم کاهش حجم تولید زباله.

IMG_0824

وی همچنین بازیافت را یکی از راه های حل معضل زباله دانست و افزود: تاکنون سرمایه گذاران زیادی برای راه اندازی بازیافت گیلان پیش قدم شده اند اما متاسفانه هیچیک دنبال کار را نگرفته و همگی پشیمان شده اند زیرا طبق آنالیزی که ما انجام داده ایم از منظر اقتصادی طرح جمع آوری زباله و بزایافت آن برای آنها زیان آور خواهد بود.

عاطفی با انتقاد از صدا و سیمای گیلان در خصوص عدم همکاری برای فرهنگ سازی در این مسیر گفت: جلساتی با دوستان صدا و سیما در جهت فرهنگ سازی برای حل این معضل برگزار شد اما متاسفانه نتیجه ای از آن حاصل نگشت. البته این ها مربوط به دوران مدیریت قبلی است و امیدواریم که بتوانیم همکاری خوبی با مدیریت فعلی صدا و سیما داشته باشیم تا امکان آموزش فرهنگ تفکیک زباله از مبدا و سایر امور محیط زیستی فراهم شود خصوصا برای کودکان.

مدیر عامل سازمان پسماند رشت خبر داد: انشالله در پایان سال ۹۵ طرح امحا زباله ها اجرایی می شود تا به یکی از طرق سوزاندن ، تبدیل به خاک یا کود آلی کردن بتوانیم هم از حجم زباله کم کنیم و هم بتوانیم استفاده های دیگری هم داشته باشیم.

وی در پایان از رونمایی فیلم مستند به کجا می رویم ؟ خبر داد و گفت: برای حل یک معضل ابتدا باید اثبات کنیم این معضل وجود دارد و بهترین راه برای این کار استفاده از رسانه است.

بخش هایی از مستند «به کجا می رویم؟» ساخته رضا مجلسی، فیلم ساز گیلانی و تهیه شده در سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت که به مساله دفن گاه زباله سراوان به عنوان یک بمب محیط زیستی در گیلان و آثار مخرب آن پرداخته است را در ادامه می توانید مشاهده کنید:

تیزر مستند به کجا می رویم؟

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
نیما
بودجه 8 دی نیوز از کجا تامین میشه ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ " ان شا الله که از پول ملت نیست "
در حاشیه