ساخت نیروگاه برق‌ آبی در ۵۴ رودخانه گیلان

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گیلان به قابلیت تولید برق در ۵۴ رودخانه استان اشاره کرد و گفت: احداث نیروگاه برق‌آبی در رودخانه‌ها از اهداف شرکت آب منطقه‌ای گیلان است.

ساخت نیروگاه برق‌ آبی در ۵۴ رودخانه گیلان

به گزارش ۸دی، مجید نیکخوی با اشاره به قابلیت‌های بهره‌برداری از رودخانه‌های گیلان اظهار کرد: احداث نیروگاه برق‌آبی در رودخانه‌های گیلان از اهداف شرکت آب منطقه‌ای گیلان است و این طرح را به صورت پایلوت آغاز کردیم.

وی به وجود ۵۴ رشته رودخانه در گیلان اشاره کرد و افزود: کسب درآمد از انرژی خدادادی آب برای استان حائز اهمیت است و این امر درآمد یک‌هزار میلیارد تومانی گیلان را بدون استفاده از اعتبارات دولتی می‌تواند به ۱۰ برابر افزایش دهد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه اقدام‌های اولیه احداث نیروگاه برق‌آبی در رودخانه‌ها از دو سال گذشته در استان آغاز شده است، تصریح کرد: مجوزهای اولیه احداث نیروگاه برق‌آبی در رودخانه‌های گیلان دریافت شده و در کرگانرود تالش در حال اجراست.

نیکخوی ارتفاع رشته کوه‌های گیلان را دو تا سه هزار متر خواند و بیان کرد: نیروگاه برق‌آبی از مسیر دو هزار متر مربع تا ۵۰۰ متر مربع در مسیر رودخانه‌ها احداث می‌شود و از اختلاف ارتفاع یک‌هزار و ۵۰۰ متری استفاده می‌کنیم.

وی درآمد هر مگاوات برق را چهار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: هر کدام از رودخانه‌های گیلان در شرایط اقتصاد مقاومتی و پدافند غیرعامل می‌تواند پنج مگاوات برق تولید کند.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گیلان درآمد احداث نیروگاه‌های برق‌آبی در گام نخست را هشت هزار میلیارد تومان دانست و خاطرنشان کرد: متقاضی سرمایه‌گذاری احداث نیروگاه برق‌آبی به دلیل سوددهی طرح وجود دارد و نیازی به سرمایه‌گذاری دولت نیست و تنها باید زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم.

نیکخوی با اشاره به اینکه ایران در ساخت سدها و نیروگاه‌های برق‌آبی نیازی به کشورهای خارجی ندارد، یادآور شد: قلب نیروگاه برق‌آبی توسط متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه