از انکار وجود اردوهای مختلط توسط مسئولان تا ارایه عکس‌های اردوهای دانشجویی + تصاویر

دانشگاه آزاد در واکنش به مصاحبه مسئول شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تهران طی توضیحاتی تأکید کرد که دانشگاه آزاد اسلامی بر مدار قانون و در راستای فرمایشات رهبری حرکت می‌کند.

از انکار وجود اردوهای مختلط توسط مسئولان تا ارایه عکس‌های اردوهای دانشجویی + تصاویر

به گزارش ۸دی، به نقل از پیک دانشجو، دانشگاه آزاد در واکنش به مصاحبه مسئول بسیج دانشجویی این واحد دانشگاهی طی توضیحاتی تأکید کرد که دانشگاه آزاد اسلامی بر مدار قانون و در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب حرکت می‌کند.

متن کامل توضیحات دانشگاه آزاد به شرح ذیل است:

« احتراماً پیرو انتشار مصاحبه‌ای با آقای مصطفی ابراهیمی، مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات تحت عنوان «سیاست‌های دانشگاه آزاد هم‌راستا با هشدارهای مقام معظم رهبری نیست» روز چهارشنبه مورخ ۹۴٫۸٫۲۷ با شناسه خبری ۱۳۹۴۰۸۲۵۰۰۰۴۱۳، خواهشمند براساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران نسبت به درج مطالب زیر در خروجی آن خبرگزاری اقدام فرمایید.

جهت تنویر افکار عمومی و مخاطبین محترم خبرگزاری فارس به ویژه مصاحبه شونده گرامی که به واسطه مسئولیت‌شان می‌بایست از این موارد اطلاع‌ داشته باشند این نکات درباره مطالب عنوان شده در مصاحبه مذکور قابل ملاحظه است:

«دانشگاه آزاد اسلامی بر مدار قانون و در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب حرکت می‌کند»

در متن مصاحبه خبرگزاری فارس با مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات، موضوع برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی و برگزاری کنسرت پیش و پس از سخنان رهبر معظم انقلاب دستاویز بحث ایشان برای بیان مطالبی ناصحیح خطاب به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شده است که نادرست و خالی از وجه است، چرا که دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون بارها از زبان رئیس دانشگاه و معاون فرهنگی و دانشجویی اعلام کرده است که اردوی مختلف دانشجویی و کنسرت در دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع است و حتی از سوی نهادهای مسئول در دانشگاه با معدود متخلفین برخورد صورت گرفته است. پرسش این است، ایشان که مدعی امر به معروف و نهی منکر شده است آیا مستندات مدنظر خود را به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تحویل داده است یا نه؟ اگر چنین بوده که ایشان و دیگر دانشجویان می‌بایست منتظر اعلام نتیجه می‌بودند، اگر مستندات را ارائه نداده‌اند، چرا قبل از ارسال مستندات اقدام به مصاحبه کرده است؟

ضمن تأکید مجدد بر اینکه در صورت ارائه مستندات از سوی ایشان یا خبرگزاری فارس قطعاً موضوع پیگیری و رسیدگی واقع خواهد شد، این سؤال مطرح است که اگر مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات پیش از اثبات و استناد به مدارک معتبر این مطالب را بیان کرده است، پذیرای مسئولیت دنیوی و اخروی این اتهام به دانشجویان، استادان و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود؟

نکته دیگر درباره مصاحبه صورت گرفته ادعای محدودسازی بسیج دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی است که چنین ادعاهایی بارها از سوی مسئولان دانشگاه پاسخ داده شده است و بهتر بود ایشان به آن مطالب رجوع می‌کرد. با این حال اگر ایشان اندکی با مسائل تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها آشنا باشد، باید بداند بخش‌نامه تشکل‌های اسلامی – سیاسی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف تسهیل و قانونمند کردن فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی است و با رویکرد فرهنگی تهیه و تنظیم شده و تمامی واحدهای دانشگاه ملزم و مکلف شده‌اند که برای تشکل‌های دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی تسهیلات ایجاد کنند. این بخشنامه براساس قوانین موضوعه از قبیل قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی مصوب سال ۱۳۷۷ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی قانون فوق‌الذکر مصوب یکصد و هفتاد و نهمین جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در سال ۱۳۸۸ تدوین شده است، در مورد بسیج دانشجویی نیز به موجب ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی این تشکل قانونمند می‌بایست با هماهنگی و همکاری مسئولان واحدهای دانشگاهی و مطابق ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت کنند و پرسش این است که در کجای این بخشنامه برای بسیج دانشجویی محدودیت ایجاد شده است؟ آیا عمل به ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر این مسئول محترم بسیج دانشجویی محدودیت به شمار می‌رود؟

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان دارای ۴۰۰ واحد دانشگاهی است و می‌بایست رویه واحدی را ایجاد کند تا همه مسئولین واحدها در مقابل موضوعات واحد، تصمیمات یکسانی بگیرند که دقیقاً منطبق بر قانون باشد. مضاف براینکه تبعیض و اعمال سلیقه‌های فردی در رابطه با تمامی تشکل‌های دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی غیر قابل قبول است، لذا تصمیم‌گیری در تمامی این موارد به هیأت نظارت بر تشکل‌های اسلامی واگذار شده است که دارای شأن و جایگاه قانون بوده و ماده ۴ آیین‌نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان مصوب چهارصد و چهل و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گواه این ادعا است؛ بنابراین اینکه مسائل در فضایی رسانه‌ای به گونه‌‌ای به وارونه و یک جانبه مورد بحث و نقد قرار بگیرد تنها شائبه سیاسی کاری را بیشتر نمایان می‌کند.

مجدداً تأکید می‌شود که حسب نظر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت همه تشکل‌ها در دانشگاه در چارچوب قوانین و ضوابط موجود صورت می‌‌گیرد.

ادعای مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات درباره مراسم ۱۳ آبان هم نکته دیگری در این مصاحبه با خبرگزاری فارس بود که با گذشت چندین روز از برگزاری این مراسم کوشیده شده مطالب نادرست و خالی از واقعیت در این باره تولید شود، جای تعجب دارد که ایشان در فضای رسانه‌‌ای مطالب نادرستی را درباره مراسم ۱۳ آبان بیان کرده است، چرا که ادعای مطرح شده مبنی بر جلوگیری از حضور خانواده شهدا کذب محض است و واحدهای علوم و تحقیقات همواره با کمال احترام با خانواده‌های شهیدان برخورد کرده است.

برای مثال با هدف تجلیل از خانواده‌های عزیز شهدای علوم و تحقیقات برای اولین کنگره بزرگ دانشگاهیان تحت عنوان الگوهای جاودانه و اسوه‌های صبر با حضور بیش از هزار خانواده شهید و نیز مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدای هسته‌ای و همایش شمیم ایثار در این واحد برگزار شده است، در همین نشست مورد ادعای ایشان نیز خانواده‌های شهید احمدی روشن و شهید فهمیده حضور داشته‌اند.

طبق مقررات، حضور و سخنرانی هر فرد خارجی در دانشگاه باید با مجوز حراست دانشگاه باشد و علی‌رغم اینکه مجوز لازم توسط بسیج دانشجویی به مسئولیت خود ایشان اخذ نشده بود، این جلسه با همکاری کامل واحد برگزار شد و مسئولان واحد علوم و تحقیقات هم مقدمات و مکاتبات برگزاری جلسه در این باره را از قبل انجام داده‌‌اند.

در بخش دیگری از متن این مصاحبه، مسئول محترم بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات که گفته است آیا دانشگاه محل پژوهش و علم‌آموزی یا جذب توریسم است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که دانشگاه حتماً محل پژوهش و علم‌آموزی است، اما سؤال این است که چگونه مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات، گردشگری و تحصیل در این رشته با اهمیت در عصر حاضر را علم و فعالیت پژوهشی و دانشگاهی نمی‌داند؟ آیا سخن ایشان توهین به دانشجویان و استادان رشته گردشگری نیست؟ آیا سرمایه‌گذاری با هدف تقویت صنعت گردشگری کشور خلاف منافع ملی است؟ اگر دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نهادی غیر دولتی با هدف تقویت درآمدهای غیر شهریه‌ای خود و اقتصاد دانش‌بنیان که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است در این صنعت فعال باشد و از طریق صنعت گردشگری به تقویت ثروت ملی کمک کند، کار غیر منطقی انجام داده است؟

برای درک بهتر مسائل مرتبط با گردشگری مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات را به مطالعه این بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۳۸۷٫۲٫۱۸ دعوت می‌کنیم که فرموده‌اند: «من تصورم این است که اگر مسئولین کشور مسئولین استان بتوانند از همین مسئله گردشگری به شکل درست، با تبلیغات صحیح و با جهت‌گیری صحیح استفاده کنند، درآمد استان را از همه معونه‌های دیگر بی‌نیاز می‌کند، مسئله گردشگری خیلی مهم است.»

بار دیگر تأکید می‌شود دانشگاه آزاد اسلامی همواره بر مدار قانون، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی حرکت کرده و می‌کند و همواره پذیرای نقد مشفقانه و منصفانه خواهد بود به شرط آنکه تخریب، تهمت و افترا آمیخته آن نقد نباشد.

انتظار می‌رود این فعال محترم دانشجویی به دور از حاشیه‌سازی و بازی با کلمات به دنبال انجام رسالت خود در محیط دانشگاهی باشد. امید است خبرگزاری فارس نیز به دور از حاشیه‌پردازی‌ها، بزرگ‌نمایی‌ها و غرض‌ورزی‌ها به اصل بی‌طرفی کارکرد یک رسانه بیشتر توجه داشته باشد و به انتشار اخبار فاقد وجاهت پایان دهد.»

خبرگزاری فارس با ارایه این توضیحات به بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات توضیحات آنها را نیز خواستار شد.

این دانشجویان ضمن ارسال عکس‌هایی از فضای عمومی دانشگاه از عدم توجه به پوشش دانشجویان در فضای دانشگاه و حفظ کرامات اسلامی گله کردند و گفتند: گفته‌های مسئولان  دانشگاه با مشاهده اوضاع حجاب و عفاف دانشجویان و فضای ناشی از اختلاط بیمار دانشجویان در راهروها و اتوبوس‌های این واحد تفاوت دارد و تعریف جدیدی از انقلابی‌گری و پایبندی به ارزش‌ها ارائه می‌دهد!

همچنین عکس‌هایی را نیز از دانشجویان در اردوهای مختلط ارسال کردند که امکان انتشار آنها وجود ندارد. به اضافه تبلیغاتی برای برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی در فضای دانشگاه. و تأکید کردند که مگر بارها مقام معظم رهبری اردوهای مختلط دانشجویی را جزء غلط ترین کارها بیان نکردند؟

این دانشجویان همچنین تأکید کردند که بارها مسائل و مشکلات مختلف دانشگاه را به رؤسای این دانشگاه تذکر داده و حتی خواستار اعلام حضوری آنها نیز شده‌اند.

از سوی دیگر ابراهیمی مسئول شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تهران در پاسخ به توضیحات دانشگاه آزاد گفت: در رابطه با بند اول، بسیج دانشجویی طبق رسالت و جایگاه بزرگترین تشکل دانشگاه آزاد من باب امر به معروف و نهی از منکر درخواست جلسه‌ای را خدمت حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در زمینه مطرح کردن مواردی از این قبیل تقدیم ایشان کرده ولی متأسفانه هیچگونه پاسخ کتبی یا شفاهی دریافت نکرده بنابراین مسئله دنیوی و اخروی این موضوع کاملاً متوجه شخص رئیس دانشگاه است نه مسئول بسیج دانشجویی.

در رابطه با بند (۲) باید بگویم بر اساس اصلاحیه آئین‌نامه اجرای قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی مصوبه جلسه ۱۷۹ روز پنجم خردادماه سال ۸۸ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استناد بخشنامه آن دانشگاه به آئین‌نامه‌های قبلی فاقد وجاهت قانونی است.

دوم اینکه با توجه به تاریخ تصویب آئین‌نامه اجرای قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی و آئین‌نامه‌های تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان مصوب سال ۷۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی این نکته‌ حائز اهمیت است که آئین‌نامه بسیج دانشجویی خاص مؤخر بوده و آئین‌نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان عام مقدم است. بنابراین بر اساس اصل پذیرفته شده حقوقی در کتب اصولی و آرای وحدت رویه موجود در دیوان عالی کشور آئین‌نامه‌های خاص مؤخر نسبت به آئین‌نامه‌های عام مقدم ناسخ نسخ جزئی بوده و آئین‌نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان برای غیر از تشکل بسیج دانشجویی است و در امورات بسیج دانشجویی رعایت آئین‌نامه مربوط به این سازمان لازم‌الاجرا است مگر استثنایی که صراحتاً‌ در آئین‌نامه بسیج دانشجویی ذکر شده باشد به طور مثال ماده ۸ آئین‌نامه بسیج دانشجویی که برپایی راهپیمایی و تجمعات دانشجویی را منوط به مجوز هیأت نظارت دانشگاه دانسته است که در بند یک ماده ۲ آئین‌نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان نیز در زمینه دیگر تشکل‌ها به آن اشاره شده است.

این موضوع در مراجع قضایی به دعوی سازمان بسیج دانشجویی در حال پیگیری است که تصویر ابلاغیه دانشگاه آزاد در زمینه اقدام غیرقانونی برای تنویر افکار عمومی منتشر می‌شود.

واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در واکنشی غیرهمسو با فضای حاکم بر جامعه، از برگزاری نشست تخصصی نقد و بررسی هالیوود با حضور پدر و مادر شهید حسین فهمیده و پدر شهید هسته‌ای احمدی‌روشن و همچنین جمعی از فعالان حقوق بشر امریکایی از جمله سیسیل جانسون و علی داگلاس نیومن جلوگیری کرد.

طبق اسناد تصویری موجود، مسئولان حراست واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد از ساعت ۸ صبح و در حالی که اعضای بسیج دانشجویی این واحد در حال تدارک مقدمات نشست مزبور بودند اقدام به بستن در سالن خوارزمی کرده‌اند و با مقاومت دانشجویان رو‌به‌رو شده‌اند. این افراد حتی از درگیری لفظی و فیزیکی با دانشجویان که در میان آنان فرزند شهید و جانباز هم بوده، خودداری نکرده‌اند.

در نهایت نیز طنین شعار مرگ بر امریکا در دانشکده فنی و مهندسی واحد علوم و تحقیقات سالن را به دانشجویان بسیجی بازگردانده است.

دانشگاه آزاد در جوابیه خود مدعی شده از حضور خانواده شهدا ممانعت به عمل نیامده، در حالی که مشاهدات دانشجویان حاکی از آن است که خانواده شهدا با جا‌به‌جا کردن اتومبیل‌ها برای گذشتن از مأموران حراست به داخل دانشگاه آمده‌اند.

در مورد پاراگراف آخر، باید بگویم بسیج دانشجویی یک سؤال از ریاست دانشگاه آزاد دارد و آن این است که آیا واقعاً متن مصاحبه را دقیق مطالعه فرموده‌اید یا دیگران به سمع و نظر شما رسانده‌اند؟ اصلاً متوجه شدید که ما چه می‌گوییم؟ آیا صحبت‌ها و اوامر مقام معظم رهبری را در مورد پیشرفت علمی و اقتصاد مقاومتی اینگونه پیگیری می‌فرمایید؟ عرض ما این است که شما چرا پروژه‌های ملی و پروژه‌های دانشجویی را به علت کمبود بودجه کان لم یکن تلقی می‌کنید اما هزینه‌های میلیاردی را برای پروژه‌های اشرافی‌گرایانه مثل احداث تلکابین در دانشگاه آزاد تأئید می‌کنید؟ آیا تلکابین محل تحصیل و آموزش دانشجویان رشته گردشگری است؟ آیا احداث تلکابین حرکت علمی،‌ پژوهشی و دانشگاهی است؟ آیا تلکابین با هدف تقویت درآمدهای غیرشهریه‌ای متکی بر اقتصاد دانش‌بنیان است؟ آیا احداث تلکابین در دانشگاه کمک به گردشگری و تقویت ثروت ملی کشور است؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه