همه واقعیت‌ها در مورد ماجرای دفن ۱۷۰۰ تن سیب زمینی در فارس

مدیرانی که به جای اهمیت دادن به تولید به برخی روش های آمریکایی متوسل می شوند و مثل سیاستمدارن این کشور، برنج را به دریا می ریزند تا وضعیت بازار را متعادل نگه دارند!

همه واقعیت‌ها در مورد ماجرای دفن ۱۷۰۰ تن سیب زمینی در فارس

به گزارش ۸دی، نام فارس چند روزی است بار دیگر بر سر زبان ها افتاده؛ این بار نوبت سیب زمینی است تا شاهکار مدیران این استان را به تیتر یک رسانه ها تبدیل کند. ۱۷۲۳ تن سیب زمینی که تابستان امسال از کشاورزان فارس خریداری شده بود، توسط سازمان تعاون روستایی برای جلوگیری از کاهش قیمت در بازار زیر زمین دفن شد! گرچه این موضوع چند روزی است در استان و حتی کشور حاشیه ساز شده اما حدود ۵ ماه پیش، شیرازه بر اساس صحبت های بهجت حقیقی مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس درباره احتمال فاسد شدن سیب زمینی ها هشدار داد و پیشنهاد کرد سیب زمینی ها بین مردم توزیع شود.
بهجت حقیقی در گفتگو با روزنامه خبرجنوب گفت: دلالان سیب زمینی کشاورزان را کیلویی ۱۰۰ تومان هم نمی خرند اما تعاون روستایی ۶۰۰ تن سیب زمینی ار کشاورزان داراب و ۱۰۰ تن از کشاورزان جهرم را به قیمت ۳۵۰ تومان از آن ها می خرد اما از آنجایی که ۴۰ درصد سردخانه های استان تعطیلند فساد در کمین سیب زمینی ها است.

شیرازه هم در مطلبی با تیتر «وقتی غده های سیب زمینی چرکین می شود!/ کاش روحانی هم سیب زمینی توزیع می کرد»، نوشت: برای تولید هر یک کیلوگرم سیب‌ زمینی، ۲۱ لیتر آب مصرف می‌شود. حالا اگر ضررهای هنگفت مالی این حجم از فساد احتمالی سیب زمینی ها را کنار بگذاریم چقدر از آب استان خشک فارس را به هدر داده ایم؟ شیرازه همچنین پیشنهاد کرد: کاش روحانی هم سیب زمینی را در سبد کالا بین مستمندان تقسیم می کرد که هم سیب زمینی ها فاسد نشوند و هم تناقضات حمایت از کشاورز داخلی و خارجی کم رنگ شود.

پس از این هشدار، کسی نگران فاسد شدن سیب زمینی ها نشد تا این که حدود ۲ ماه بعد در ۱۳ شهریور مسئول انبار تعاونی روستایی سیدان مرودشت خبر از فاسد شدن ۷۰ تن سیب زمینی در انبارهای این تعاونی داد. کشاورز گفت: اداره بازرگانی این شهرستان اوایل مرداد ماه با هدف تنظیم بازار، حدود ۲۰۰ تن سیب زمینی با قیمت کیلویی ۳۶۰ تومان از کشاورزان خریداری کرد اما بر اثر نگهداری نامناسب، نبود فضای کافی و استاندارد بیش از ۷۰ تن از این سیب زمینی ها کاملا فاسد شد و از بین رفت.

بعد از رسانه ای شدن این موضوع گمان می رفت مسئولان جهاد کشارزی و تعاون روستایی فارس در پی چاره اندیشی باشند اما این خیال خام بود! چرا که ۲ ماه بعد، ۵ آبان، روزنامه خبرجنوب تیتر زد؛ فارس ۱۷۲۳ تن سیب زمینی را زیر خاک کرد!

مدیرکل تعاون روستایی فارس در توضیح گفت: ۱۷۲۳ تن سیب زمینی از کشاورزان فسایی و دارابی به قیمت ۳۶۰ تومان خریداری کردیم اما بدون این که منفعتی از آن ببریم زیر خاک نزدیکی داراب دفنش کردیم! وی افزود: با توجه به این که این نوع سیب زمینی ها را تنها می توان یک ماه در سردخانه نگه داشت مجبور شدیم سیب زمینی هایی که بابت آن ۶۲۰ میلیون تومان پول بیت المال پرداخته شده بود زیر خاک کنیم.

شیرازه پس از این موضوع نوشت: بر اساس قانونی، محصولاتی که مشمول خرید تضمینی هستند باید شش ماه از خرید گذشته باشد تا بتوان آن را به بازار عرضه کرد. این بدان معنی است، مسئولین تعاون روستایی با آگاهی از این که ۶۲۰ میلیون تومان پول بیت المال را زیرخاک خواهند کرد، اقدام به خرید سیب زمینی از کشاورزان کرده اند. چه کسی باید پاسخگوی این خسارت چند صد میلیونی باشد؟ ای کاش حداقل، این سیب زمینی ها را مثل هندوانه های کشاورزان پاسارگاد، حیوانات می خوردند اما زیر خاک دفن نمی شدند.

سکوت مسئولین در قبال دفن چند صد میلیون از پول بیت المال زیر خاک ادامه داشت تا این که صدا و سیما گزارشی از این موضوع پخش کرد و چند روز بعد، این خبر، در قالب یک شایعه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست چرخید تا اینکه مسئولان جهاد کشاورزی صحت آن را تایید کردند و رسانه ها و برخی نمایندگان و دانشجویان به آن واکنش نشان دادند.

بعد از یادداشت حجت الاسلام انجوی نژاد در این باره و صحبت های مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز، شاید مهمترین واکنش در مجلس اتفاق افتاد. صبح امروز در حالی که نمایندگان استان فارس امحاء ۱۷۲۳ تن سیب زمینی را موضوعی عادی تلقی می کردند(!) مهدی کوچک زاده نماینده تهران در مجلس در اخطاری، نسبت به امحا و دفن ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی از نمایندگی مجلس کناره گیری کرد. کوچک زاده خطاب به لاریجانی گفت: آقای دکتر در کشوری که مردمش از گرسنگی به فحشا کشیده می‌شوند، کدام بی شرافتی به خود اجازه می‌‌دهد ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی را امحاء کند؟!

امروز همچنین، آیت الله ایمانی و چند تن از نمایندگان سایر استان ها در مجلس و یکی از اعضای شورای شهر شیراز به این موضوع واکنش نشان دادند. قطعا این آخرین موضع گیری ها نسبت به سیاست «سیب زمینی دفن کنی» نخواهد بود.  اما ذکر چند نکته ضروری است؛ ۱- اولا چرا مدیران ما عادت دارند، علاج واقعه بعد از وقوع کنند؟! چرا به گفته شیبانی مدیرکل سابق تعاون روستایی فارس، قبل از این که سیب زمینی از کشاورزان خریداری شود، بازار فروش آن فراهم نشد. ۲- سکوت آگاهانه و معنادار مسئولین و نماینده های استان فارس در مجلس علی رغم هشدارها را چگونه باید تفسیر کرد؟ ۳- چه کسی باید به واقعیت های کشاورزی در فارس توجه کند؟ این که سردخانه وجود ندارد، کارخانه تولید چیپس و … هم همچنین و صادرات هم به مشکل برخورده چه کسی باید چاره اندیشی کند؟ آیا وزیر جهاد کشاورزی و مسئولین این سازمان در فارس در این باره مسئول نیستند؟ حجتی مدتی پیش با سفر به فارس، عمق این مصائب را از نزدیک مشاهده کرد و گفت:«در استانی که ۱۳ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می شود ظرفیت تمامی سردخانه های نگهداری محصولات تولیدی اش به ۴۰ هزار تن هم نمی رسد».
۴- آیا با مسئولان بی تدبیر در خصوص امحاء سیب زمینی ها برخورد می شود؟

به هر حال این اتفاقی است که رخ داده و شاید آخرین بار نباشد و بار دیگر شاهد فاسد شدن حاصل دسترنج کشاورزان مظلوم استان فارس باشیم، اما ریشه چنین اتفاقاتی را جدا از لجاجت برخی کشاورزان بر کشت بیش از اندازه محصولی خاص، باید در چنته مدیران جستجو کرد. مدیرانی که به جای اهمیت دادن به تولید به برخی روش های آمریکایی متوسل می شوند و مثل سیاستمدارن این کشور، برنج را به دریا می ریزند تا وضعیت بازار را متعادل نگه دارند!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه