چرایی دفن خواهر امام رضا(ع) در جمهوری آذربایجان

حرم مطهره فاطمه صغری (س) ملقب به بی‌بی هیبت خواهر گرامی امام رضا (ع) هر ساله پذیرای خیل عاشقان اهل‌بیت(ع) است اما اگر شما تاکنون نام این بانوی گرانقدر را نشنیده‌اید گزارش زیر را بخوانید.

چرایی دفن خواهر امام رضا(ع) در جمهوری آذربایجان

به گزارش ۸دی، مرقد مطهره فاطمه صغری (س) ملقب به بی‌بی هیبت خواهر گرامی امام رضا (ع) در جمهوری آذربایجان زیارتگاه شیعیان است.

تعدادی از خبرنگاران آستارا در سفر رسانه‌ای به جمهوری آذربایجان که هم‌مرز و همسایه دیوار به دیوار شهرستان آستاراست، به زیارت مرقد مطهره بی‌بی هیبت خواهر گرامی امام رضا (ع) رفتند تا یادی از این خواهر در غربت مانده امام هشتم (ع) شود.

چهار دختر گرامی حضرت موسی کاظم (ع) «فاطمه » نام داشتند و مورخان و نسب‌شناسان به هنگام شمارش دختران این امام همام از چند دختر به اسم فاطمه نام بردند.

امام هفتم شیعیان جهان چهار دختر به نام‌های فاطمه کبری، فاطمه صغری، فاطمه وسطی و فاطمه اخری داشت که «فاطمه کبری» مشهور به «حضرت معصومه (س)» در «قم» مدفون است و حرم باشکوهی دارد که همواره پذیرای خیل عظیمی از زائران و عاشقان اهل بیت (ع) است.

«فاطمه صغری (س)» دومین دختر امام موسی‌بن‌جعفر (ع) و ملقب به «بی‌بی‌هیبت» بوده که در مدخل شهر «باکو» پایتخت جمهوری آذربایجان مدفون است.

«فاطمه وسطی» مشهور به «ستی فاطمه» دختر دیگر امام موسی کاظم (ع) در اصفهان مدفون است و حرم باشکوهی دارد.

آخرین دختر امام هفتم شیعیان جهان نیز «فاطمه اخری» مشهور به «خواهر امام رضا (ع)» در رشت مدفون است و حرم باصفایی دارد.

چگونه بی‌بی هیبت در جمهوری آذربایجان مدفون شد

طبق روایت، پس از شهادت امام رضا (ع) در طوس نزدیکان و کسان آن حضرت متفرق شدند و بی‌بی هیبت (س) از خواهرش حضرت معصومه (س) جدا شد و به رشت آمد و از آنجا به باکو رفت و در دهکده شیعه‌نشین «شیخ‌اف» سکونت گزید و در همان مکان وفات یافت.

اهالی با ایمان و شیعیان با اخلاص روستای شیخ‌اف پس از ارتحال دختر گرامی حضرت موسی بن جعفر (ع) پیکر پاکش را در محل حرم فعلی‌اش به خاک سپردند و بر فراز قبر شریفش سایبان ایجاد کردند و سه تن از منسوبین خاندان عصمت و طهارت نیز در کنار مرقد مطهرش دفن است.

با گذشت قرن‌ها، مردم مسلمان و اهل ایمان کرامت‌های فراوانی از مرقد مطهره دختر باب‌الحوائج مشاهده کردند و آوازه‌ آن در همه جا طنین‌انداز و دل‌های شیفتگان اهل‌بیت (ع) از اقطار و اکناف به سوی آن جذب شد.

با نذورات فراوان مرقد مطهره گنبد و بارگاه مجلل و باشکوه‌تری برای آن ساخته شد که امروزه به عنوان یکی از شاهکارهای معماری شرق مطرح است.

در این حرم با صفا زیباترین معماری شیروان‌ـ‌آبشرون به‌کار رفت، مناره‌های زیبا، گنبد با عظمت، سالن‌های بزرگ، دو مسجد و تعدادی بنا، مقبره و سردابه در اطراف آن ساخته شد.

آستانه مبارکه «بی‌بی هیبت» در طول قرون و اعصار مورد توجه خاص شیعیان شیفته و دلسوخته بود که از نقاط مختلف جهان برای آستان‌بوسی حرم مطهرش رنج سفر بر خود هموار می‌کردند و به سوی مرقد شریفش می‌شتافتند.

زیارتگاه بی‌بی‌حکیم «بی‌بی هیبت» در منطقه شیخ‌اف در ورودی باکو از سمت جنوب روی تپه‌ای مشرف به دریای خزر قرار گرفته‌است و تا پیش از ۱۳۱۶ ش، مجموعه‌ای از دو مسجد و مناره و کتابخانه در محوطه‌ای قرار داشت که دروازه آن مدت‌ها پس از ویرانی این مجموعه در سال مذکور پابرجا بود.

در زیر یکی از پایه‌های ورودی این دروازه، زیارتگاه بی‌بی هیبت قرار دارد و در سال ۱۳۷۷ ش، مقبره جدید با دستور رئیس جمهور وقت آذربایجان حیدر علی‌اف که دو سال بنای آن طول کشید، مرمت و افتتاح شد.

امروزه مردم مرقد مطهره بی‌بی هیبت را «بی‌بی حکیمه خانم» می‌نامند و زیارتگاه شیعیان و عاشقان اهل بیت (ع) است.
سراسر تپه مذکور از قدیم گورستان شیعیان بوده و امروزه سنگ قبرهایی با نوشتارهایی به فارسی، عربی و ترکی در آن دیده می‌شود.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه