تحریف و فراموشی آفت‌های خاطره نویسی/ حق استان گیلان در ادبیات دفاع مقدس بیشتر از چیزی است که تا کنون ارایه شده است

نویسنده آثار دفاع مقدس با بیان اینکه وجهه با ارزش خاطرات در شأن تاریخی و دلالت موضوع نهفته است، گفت: هر خاطره یک سند تاریخی است.

تحریف و فراموشی آفت‌های خاطره نویسی/ حق استان گیلان در ادبیات دفاع مقدس بیشتر از چیزی است که تا کنون ارایه شده است

به گزارش ۸دی، کارگاه خاطره نویسی با حضور سردار گلعلی بابایی، نویسنده آثار دفاع مقدس (۳۰ آبان) با مشارکت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در رشت برگزار شد.

سردار بابایی در این کارگاه که ۴۰ نفر از کتابدارن، کارکنان کتابخانه‌های عمومی رشت و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس حضور داشتند، با گرامیداشت یاد هشت هزار شهید گیلان، سردار همدانی و امام شهدا با قدردانی از اینکه در اولین روز از هفته بسیج و آخرین روز هفته کتابخوانی در جمع علاقه‌مندان به خاطره نگاری دفاع مقدس هستم، گفت: خوشحالم که اگر دانش وعلمی در حوزه ثبت خاطرات دفاع مقدس می‌دانم در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم.

جنگ یک واقعه ناخواسته بود

وی با اشاره به واقعه‌ای که در کشور ما به وقوع پیوست و هشت سال از تاریخ این کشور را به خود اختصاص داد، افزود: جنگ یک واقعه ناخواسته بود و در زمانی اتفاق افتاد که کشور ما آمادگی پذیرش آن را چه به لحاظ سیاسی، اجتماعی و نظامی نداشت.

سردار بابایی اظهار کرد: ما یک دگرگونی را تجربه کرده بودیم و چیزی به نام انقلاب در کشور ما به وقوع پیوسته بود و تغیراتی در نظام ما رخ داده بود که نیازمند یک آمادگی بودیم.

وی بیان کرد: دشمنان ما به دنبال این بودند که این انقلاب به شکست بینجامد و در همان ابتدا چندین حمله داشتند که یکی درگیری‌های قومی و قبیله ای استان‌های مرزی، بحث کودتا و حتی حمله نظامی به طبس را راه انداختند تا بتوانند این انقلاب را ساقط کنند که البته همه تیرهایشان خطا رفت و در نهایت صدام را اجیر کردند تا با حمله همه جانبه بتوانند این انقلاب نو پا را براندازند.

جنگ مقدمه‌ای برای پروازهای مردم ایران شد

سردار بابایی ادامه داد: دشمن هرگز در ذهنش نبود که این جنگ نه تنها بهانه‌ای برای شکست ایران نمی‌شود بلکه مقدمه‌ای برای پرش‌ها و پروازهای مردم این کشور می‌شود.

وی افزود: هر اتفاقی که در طول و بعد از جنگ برای ما افتاد سر مشق‌هایی شد تا از آن‌ها برای رفع مشکلات سیاسی و اجتماعی خودمان الهام بگیرم.

سردار بابایی به تعبیر مقام معظم رهبری که جنگ را یک تابلوی نقاشی بسیار زیبا ولی دور از دسترس توصیف کردند که نمی‌توان آنرا به درستی مشاهد کرد، اشاره و افزود: حضرت آقا فرمودند آنچیزی که این تابلو را می‌تواند در مقابل چشمان ما قرار دهد تا بتوانیم از آن لذت ببریم و تارو پودهای رنگارنگ آنرا ببینیم همین کتاب‌ها خاطراتی است که از جنگ نوشته می شود.

وی اظهار کرد: هر کدام از این خاطرات، زاویه‌هایی از اتفاق‌هایی است که جنگ را بهتر برای ما نشان می‌دهند.

این نویسنده آثار دفاع مقدس، با بیان اینکه بهترین و زلال‌ترین گونه‌ای که می‌توان از جنگ ارایه داد همین خاطره برگرفته از دانسته‌های فردی است که همه چیز را در جنگ دیده و لمس کرده است، تصریح کرد: اثر گذاری این آثار بیشتر از چیزهای دیگر است.

خاطره جستجو در زمان سپری شده است

سردار بابایی در ادامه با اشاره به تعابیر مختلف از خاطره، بیان کرد: خاطره جستجو در زمان سپری شده است.

وی گفت: اگر الان بخواهیم یک خاطره دفاع مقدس را از یک رزمنده استخراج کنیم با توجه به زمان و سنی که از آن دوران گذشته است با موانع و مشکلاتی روبرو خواهیم شد که کار ما را سخت می کند.

سردار بابایی افزود: این هنر نویسنده و مصاحبه گر است که چگونه بتواند آن خاطرات را از گوینده دریافت کند.

وی با اشاره به ارکان خاطره، مهمترین آنها را زمان، مکان، موضوع و چگونگی نقش آن فرد خاطره گو در آن خاطره خاص عنوان کرد و ادامه داد: خاطره نباید در ابهام و گنگی نوشته شود چرا که آن گنگ بودن باعث می‌شود اثر تاثیری که باید بگذارد، نداشته باشد.

سردار بابایی تصریح کرد: وجهه با ارزش خاطرات در شأن تاریخی و دلالت موضوع نهفته است.

هر خاطره یک سند تاریخی است

وی با تاکید بر اینکه هر خاطره‌ای که یک فرد بیان می‌کند به عنوان یک سند تاریخی ارزشمند است، گفت: برای همین ما باید خودمان هم راستی‌آزمایی داشته باشیم و در حواشی آن موضوع با مطالعه وارد شویم تا بینیم آنچه را شنیده ایم چقدر به واقعیت نزدیک است.

سردار بابایی در ادامه گفت: بحث خاطره گویی و خاطره نویسی به رقم اینکه در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته و کتاب‌های زیادی هم در این زمینه در سطح کشوری بلد(پررنگ) شده و تیراژهای بالایی داشته‌اند بیشترشان در ژانر خاطره بوده است.

وی اظهار کرد: از این رو خاطره قابلیت این را دارد که بیشتر در فضای آن بتوانیم مانور دهیم.

نویسنده آثار دفاع مقدس اضافه کرد: همین کتاب‌هایی که حضرت آقا بر آنها تقریظ نوشته‌اند بیشتر در بخش خاطره‌های دفاع مقدس هستند که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های دا، من زنده‌ام، پایی که جا ماند، آن لشکر خوبان، آن ۲۳ نفر و… اشاره کرد.

سردار بابایی با بیان اینکه وقتی مقام معظم رهبری بر روی کتابی تقریظ می نویسند استقبال از آن کتاب زیاد شده و مورد استقبال عمومی نیز قرار می‌گیرد، گفت: یک نویسنده می‌تواند با استفاده از ویراستار و یا یک مشاور ادبی خوب کتاب خود را بهتر به مخاطب ارایه دهد که مخاطب با خواندن کتاب گمان نکند که یک گزارش نظامی را خوانده است.

وی افزود: با این کار قطعا کتاب آن جاذبه و لطافت خود را بدست آورده و  خواننده، کتاب را با علاقه مطالعه می‌کند.

سردار بابایی با اشاره به حضورش در داوری چندین جشنواره، بیان کرد: توجه به شکل ظاهر کتاب، صفحه بندی، اسم کتاب و… بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه باید از انتخاب اسم‌های کلیشه ای برای کتاب خود بیرون بیاییم، افزود: نباید همه حرف‌هایمان را در جلد کتاب نشان دهیم.

سردار بابایی اظهار کرد: ویترین کار شما جلد کتابتان‌است و اگرجلد کتاب مخاطب را جذب نکند کتابتان برای مطالعه انتخاب نمی‌شود.

حق استان گیلان در ادبیات دفاع مقدس بیشتر از چیزی است که تا کنون ارایه شده است

وی در ادامه حق استان گیلان را در خصوص ادبیات دفاع مقدس بیشتر از چیزی عنوان کرد که تا کنون ارایه شده است و گفت: یکی از داورانی که شهید همدانی از آن یاد می‌کردند زمانی بود که فرمانده لشکر ۱۶ قدس گیلان بودند.

سردار بابایی اضافه کرد: شهید همدانی به قدری از آن دوران و کسانی که با رشادت و شجاعت در کنارش بودند به خوبی یاد می‌کرد که می گفتند ما در کربلای ۵ با این رزمنده‌ها کاری کردیم که ارتش صدام از دست ما ذله شد.

وی ادامه داد: آیا گیلانی‌ها این فرصت را بدست آوردند که پس از دوران دفاع مقدس شهید همدانی را تخلیه اطلاعاتی کنند.

سردار بابایی افزود: شهید همدانی در دو سال ونیمی که فرمانده لشکر قدس بود چند عملیات بزرگ انجام دادند آیا کسی این حماسه‌ها و رشادت‌ها و داستان‌هایی که در آن دوران رخ داد را از ایشان ثبت و ضبط کرد، اگر که انجام شد خوش بحال شما و اگر که نه، دیگر شهید همدانی نیست تا بتوان آن تاریخ ماندگار را از ایشان ثبت کنید.

وی در ادامه به دو آفتی که مقام معظم رهبری در بخش خاطرات از آن یاد می‌کنند اشاره و یادآور شد: تحریف و فراموشی عواملی هستند که متاسفانه با گذشت زمان گریبان ما را خواهد گرفت.

ثبت خاطره باید برای جامعه امروز مفید باشد

سردار بابایی اظهار کرد: باید این فرصت‌ها را قدر بدانیم و رزمنده‌ها و دوستانی را که مشخصه خاصی در دفاع مقدس دارند که می توان خاطرات آنان را تبدیل به کتاب کرد شناسایی کرده تا ثبت خاطرات آنان برای جامعه امروز ما مفید باشد.

وی در ادامه استفاده از خاطره را برای استفاده امروزمان ضروری دانست.

گلعلی بابایی، متولد سال ۱۳۳۹ در روستای برار از توابع شهرستان چالوس است که غ‍رب‍ت ه‍ور، از الوند تا قراویز، ضربت متقابل و همپای صاعقه، ح‍ک‍ای‍ت م‍ردان م‍رد، نبردهای جنوب اهواز(کارنامه تاریخی، جغرافیایی، نظامی منطقه عملیاتی جنوب و جنوب غربی اهواز)، ح‍ک‍ای‍ت م‍ردان م‍ه‍ر(ب‍ر اساس زندگی نامه س‍رداران ش‍ه‍ی‍د غ‍لام‍ع‍ل‍ی پ‍ی‍چ‍ک و م‍ه‍دی خ‍ن‍دان) و ن‍ق‍طه ره‍ای‍ی، تا آوردگاه الهاله (سرگذشت‌نامه سردار عملیات بدر، شهید عباس کریمی) از جمله آثار منتشر شده وی هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه