وزیرخارجه اسبق انگلیس چه‌گفت که برخی داخلی‌ها باور کردند؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با استناد به این که وزیر خارجه اسبق انگلیس گفته غرب مانند پزشکی برای کشورهایی است که نمی‌توانند تمدن بسازند، بیان داشت …

وزیرخارجه اسبق انگلیس چه‌گفت که برخی داخلی‌ها باور کردند؟

به گزارش ۸دی،حسن رحیم پوراغدی شب گذشته در اردوی آموزشی دانشجویی شهید مهند حلبی آغازگر انتفاضه سوم فلسطینی در هتل سهاب طرقبه در خصوص درخشش تمدن اسلامی در طول چند قرن گفت: ۶۰ درصد تمدن اسلامی ایران بود که در واقع از خراسان بزرگ که امروز شامل پنج کشور است گرفته شده بود. اغلب ریاضیدان، فیلسوفان، پزشکان و مهندسان از خراسان بزرگ شکل گرفته بودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در واقع تمدن علمی فرهنگی اسلامی از برکات مستقیم و غیرمستقیم ورود امام رضا (ع) در خراسان بود، گفت: برخی مسائل برای ایجاد تمدن وجود دارد از جمله اندیشیدن، پرسش و بحث کردن است.

این کارشناس فرهنگی خطاب به جوانان گفت: شما و دو نسل بعد از شما نقش اصلی در ساختن تمدن اسلامی را خواهید داشت، نسل ما در عرصه مبارزه نقش مهمی برای ایجاد هسته اسلامی و گسترش آن انجام داد.

وی افزود: مسئولیت نسل شما و بعد از شما این است که این بنای ایجاد شده و هزینه شده توسط نسل قبل را تبدیل به ساختار تمدنی کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نباید ساختار تمدن اسلامی به شکلی باشد که با رفت و آمد یک نفر یا دو نفر یا تغییر در هرم جامعه از بین برد کما اینکه مانند چنین تمدن‌هایی را ما در کشورهای دیگر شاهد بودیم.

رحیم‌پور ازغدی بیان داشت: شما و نسل قبل باید مانع ارتجاع غرب شوید و اشکالات دو نسل قبل را بررسی و اصلاح کنید.

وی داد: جوانان باید برای ایجاد تمدن اسلامی نقاط ضعف و قوت انقلاب و حکومت را شناسایی کنند و در جهت تقویت ضعف‌ها بکوشند و لوازم نهادینه سازی تمدن را ایجاد کنند تا ۵۰ سال دیگر شاهد ایجاد تمدن اسلامی باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این تمدن اسلامی مرکز علم، اقتصاد، اخلاق و فرهنگ قوی باید بشود.

وی افزود: تمدن اسلامی به افرادی که می‌خواهند صالح باشند کمک می‌کند وقتی که جامعه در دستان حکومت فاسد باشد تربیت و رشد در یک جامعه صورت نمی‌گیرد.

رحیم پورازغدی ادامه داد: تربیت و رشد انسان در یک جامعه آزاد، آگاه و اسلامی صورت می‌گیردو هدف انقلاب اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر نیز همین است.

وی افزود: هدف انقلاب این است که مردم به حقوقشان برسند و همچنین به رشد معنوی و اخلاقی، همچنین در جامعه فرصت رشد بیشتر برای افراد فراهم بشود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در چنین جامعه ای دیگر کسی در عرصه عمومی مرتکب گناه نخواهد شد، گفت: این از مزیت‌های حکومت امام زمان(عج) است.

وی با اشاره به اینکه اگر قدرت و ثروت در یک جامعه فقط در اختیار یک عده از افراد دیکتاتور باشد آنان نهادهای اجتماعی را به سمت منافع خود خواهند برد، بیان داشت: در چنین جامعه ای رشد و تربیت مردم ضعیف خواهد شد.

رحیم‌پور ازغدی افزود: در چنین جامعه ای نیازهای مادی انسان تا حدودی تامین می‌شود؛ اما تمام ابعاد انسان دیده نمی‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در تمدن الهی انسان در تمام ابعاد مادی و معنوی دیده می‌شود البته دیدن همه ابعاد انسان صددرصد کار ما نیست و کار معصومین است.

رحیم پورازغدی با تاکید براینکه ما باید تلاش کنیم که به تمدن اسلامی نزدیک شویم، خاطر نشان کرد: تلاش ها برای ایجاد تمدن اسلامی تمام شدنی نیست همیشه از خود در این زمینه متوقع باشید.

وی افزود: برخی کاری انجام نمی‌دهند؛ اما از کسانی که تلاش کرده اند طلبکارند.

رحیم پورازغدی ادامه داد: مثلا آنان می‌پرسند علوم انسانی را کی اسلامی می‌کنید؟ و این در صورتی است که خودشان هیچ کمکی نمی‌کنند ولی توقع دارند این امر صورت گیرد. اسلامی کردن این علوم باید مسیری را طی کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فعالیت این افراد در حوزه و دانشگاه در حد مدرک گرفتن است و هنگامی که فارغ التحصیل می‌شوند انگار تمام مشکلات حل شده است.

وی افزود: مهمترین مسئله این گونه افراد پایان نامه و فارغ التحصیلی و بعد استخدام شدن است.

رحیم پورازغدی بیان داشت: اما یک عده برعکس این افراد طلبکار نوک پرگار را روی خودشان نمی‌گیرند بلکه آن را کنار خداوند می گیرند و فضای دایره را به اندازه کل جهان باز می‌کنند.

وی با بیان اینکه حکومت ما اسلامی و غیراسلامی است گفت: باید تلاش کنیم که حکومت را اسلامی تر کنیم، مبارزه دائمی است و ما همه مسئول هستیم. وقتی انقلاب پیروز است اکثریت سر سفره، صاحب انقلاب هستند؛ اما لحظه خطر فقط یک اقلیتی باقی می‌مانند.

وی خطاب به جوانان گفت: ما نباید از خارج انتظار کمک داشته باشیم به خصوص از دشمنان که این امر بسیار نامعقول است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: امام به جوانان وصیت می‌کنند که اتحاد جماهیر اسلامی درست کنید و هم چنین در وصیت نامه خود تاکید می‌کنند از تحریم ها نگران نباشید زیرا می‌فهمید که باید تلاش کنید.

رحیم پورازغدی افزود: متاسفانه برخی عین عبارات امام خمینی(ره) را می‌خوانند اسم امام را نمی آورند و می‌گویند کسانی که این سخنان را گفتند افراطی هستند. امام طرفدار تحریم نبود؛ اما می‌گفتند تحریم را تبدیل به فرصت کنید.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) بر تقویت رسانه‌های انقلاب اسلامی ایران تاکید داشتند، گفت: متاسفانه بعد از ۳۰ سال از این سخن امام هنوز هم ما در عرصه رسانه ای در برابر دشمنان یک به هزار هستیم.

رحیم پورازغدی یکی از موانع تمدن سازی را نویسندگانی دانست که گرایش به چپ و راست دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بیان داشت: گام بزرگی در مسیر تمدن سازی برداشته شده و صدها هزار نفر در ایران و خارج از ایران برای ایجاد هسته اولیه این تمدن شهید شده اند، امروز آنان به ابرقدرتی ایران اعتراف دارند و اسم ایران را در کنار چین و روسیه می آورند.

وی خطاب به جوانان تاکید کرد: مواظب باشید اگر این انقلاب را از شما بگیرند به تعبیر امام خمینی(ره) دیگر نمی‌توانید آن را دوباره به دست آورید.

رحیم‌پور اغدی با بیان اینکه جامعه غرب در این که جامعه مذهبی را از دست داده اند اعتراف دارند، تصریح کرد: آنان اعتراف می کنند که روشنفکران و حکومت های وابسته و دست نشانده شان دیگر جرات نمی‌کنند که آشکارا از آنان دفاع کنند.

وی افزود: آنان امروز می‌گویند ما دیگر قدرت اصلی نیستیم و قدرت هایی مانند ایران قدرتمند هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بعد از جنگ سرد رقیب اصلی غرب، جهان اسلام است و مسلمانان امروز، غرب بی‌خدا را دشمن خود می‌دانند.

وی با یادآوری این مطلب که در سال‌های گذشته کتاب های غربی در کشور ما ترجمه می‌شد، گفت: تا ۷۰ سال دیگر ما باید به جایی برسیم که در رشته های مختلف غربی ها کتاب های ما را از فارسی به زبان خودشان ترجمه و در دانشگاه هایشان تدریس کنند.

رحیم پورازغدی با بیان اینکه برای هسته اولیه تمدن اسلامی افراد زیادی هزینه داده اند خاطر نشان کرد: هر عمل صالحی که در تمدن اسلامی صورت بگیرد آنان نیز شریکند.

رحیم پورازغدی یکی دیگر از موانع ایجاد تمدن اسلامی را طبقه بندی جهان توسط غرب به کشورهای توسعه یافته، کم تر توسعه و یا در حال توسعه دانست و تصریح کرد: این تقسیم بندی نشان می‌دهد که غرب برای کشورهای فقیر الگوسازی کرده و منظورش این است که شما بیایید و از مدینه فاضله غرب الگوبرداری کنید.

وی افزود: این مدینه فاضله غرب بدون فاضله است. ما مدینه و فاضله با فضیلت می‌خواهیم. آنان به ملت های فقیر می گویند که ما قیم شما هستیم و منابع و ثروت شما مال ماست و اگر پیشرفت می‌خواهید باید از ما مطالبه کنید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آنان این شکل قدرت را در کتاب علوم اجتماعی به شکل روشن فکری به خُرد ما می‌دهند تصریح کرد: آنان تلاش می‌کنند که در ذهن ما این تصویر را که فقر، وضع موجود است و باید آن را بپذیریم ایجاد کنند.‌

رحیم پور ازغدی با استناد به این که وزیر خارجه اسبق انگلیس بیان داشته که غرب مانند پزشکی برای کشورهایی است که نمی‌توانند تمدن بسازند، بیان داشت: متاسفانه برخی در داخل این سخن را باور کرده اند و این در حالی است که غرب نتوانسته مشکل اقتصادی خود را حل کند.

وی در خصوص تمدن مشهد گفت: مشهد در زمان صفویه که تمدن اسلامی شیعه تشکیل شد یک شهر نشده بود. این منطقه بعد از ورود امام رضا(ع) تبدیل به یک مرکز شد و امامزاده‌ها به سمت خراسان آمدند که اغلب آنان مجاهدینی بودند که با ظلم خلافت عباسی می‌جنگیدند و برای کمک به ایجاد تمدن اسلامی به خراسان می آمدند. آنان حتی تا شمال آفریقا و آندولس و ایران سفر کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: پس از شهادت امام رضا(ع) مشهد مرکز توجه قرار گرفت و در سطح گسترش یافت.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه