نقش سریال‌های تلویزیونی و ماهواره ای در از هم گسیختگی زندگی خانواده‌ ها

پخش شمار زیادی از سریال‌های تلویزیونی از طریق صدا و سیما و یا شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی با مضامین زندگی‌های مجردگونه غربی توأم با جذابیت، نشاط، رفاه، موفقیت نقش موثری در از هم گسیختگی زندگی خانواده‌ها ایفا کرده است.

نقش سریال‌های تلویزیونی و ماهواره ای در از هم گسیختگی زندگی خانواده‌ ها

به گزارش ۸دی، طلاق یکی از مهم‌ترین ناهنجاری‌هایی است که در زندگی برخی افراد جامعه اتفاق می‌افتد که می‌تواند در امنیت جامعه اثرگذار باشد.

هر ناهنجاری که در زندگی افراد جامعه اتفاق می‌افتد علاوه بر اینکه برای آنها آسیب‌هایی به همراه دارد، جامعه را نیز آسیب‌پذیر می‌کند و آمارها گویای رواج پدیده طلاق در سطح کشور و همچنین گیلان است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد رابطه معناداری بین عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، روان‌شناختی و جنسی و زمینه‌ساز طلاق با میزان امنیت اجتماعی وجود دارد.

سرپرست اداره برآورد معاونت اجتماعی پلیس گیلان درباره معضل طلاق در جامعه، گفت: حجم زیاد پرونده‌هایی از بزهکاران در مراجع قضایی و انتظامی نشان می‌دهد اغلب این افراد از زندگی در خانواده‌ های نابسامان رنج می‌برده‌اند.

سعید آقایی‌زاده، ادامه داد: وقوع طلاق در زندگی افراد و نابسامانی‌های خانوادگی مانند مشاجره، درگیری و یا حتی بروز طلاق عاطفی، از عوامل بسیار مهمی هستند که گرایش افراد را به انجام رفتارهایی که امنیت جامعه را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تهدید می‌کنند افزایش می‌دهد.

وی فقر و مشکلات معیشتی و اقتصادی را عامل طلاق عنوان کرد و افزود: عدم بضاعت مالی خانواده‌ها و ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای طبیعی و ضروری مانند خوراک، پوشاک، امکانات رفاهی و… ، زمینه‌ساز افسردگی و ناراحتی‌ است.

این مسئول بیکاری را یکی از ریشه‌های مهم بزهکاری و کجروی افراد دانست که موجب از هم‌پاشیدگی خانواده‌ها و منجر به طلاق و جدایی می‌شود.

وی یادآور شد: پخش شمار زیادی از سریال‌های تلویزیونی از طریق صدا و سیما و یا شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی با مضامین زندگی‌های مجردگونه غربی توأم با جذابیت، نشاط، رفاه، موفقیت نقش موثری در از هم گسیختگی زندگی خانواده‌ ها ایفا کرده است.

آقایی‌زاده، اعتیاد و عدم رعایت اصول اخلاقی را از دیگر عامل طلاق در خانواده‌ ها برشمرد و خاطرنشان کرد: این دو عامل اثرات جبران‌ناپذیری بر بنیان خانواده‌ ها و امنیت جامعه می‌گذارد.

وی با بیان اینکه مشکلات جنسی و عدم رضایتمندی هر کدام از زوجین نیز از عوامل بسیار مهمی است که به علل فرهنگی در هاله‌ای از پنهان‌کاری قرار می‌گیرد، تصریح کرد: عدم آموزش و آگاهی از برقراری روابط به شکل صحیح، منجر به نارضایتی زوجین و بروز طلاق عاطفی و محبت نکردن زوجین به یکدیگر می‌شود.

به گفته سرپرست اداره برآورد معاونت اجتماعی پلیس گیلان، زوجین، نیارهای جنسی خود را در خارج از چارچوب خانواده جستجو می‌کنند که نتایج مخربی مانند بی‌بندوباری، خیانت و تنوع‌طلبی را به همراه دارد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع طلاق و آسیب‌های مربوط به آن، یادآور شد: باید به هر نحو ممکن زمینه‌های بروز طلاق به‌ویژه آن دسته از آسیب‌هایی که به دلیل شرایط خاص، پس از وقوع طلاق به وجود می‌آید، برطرف شوند.

آقایی‌زاده، طلاق را امری مذموم دانست و گفت: گاهی نمی‌توان از بروز طلاق جلوگیری کرد اما می‌توان با افزایش آگاهی‌های اجتماعی و برطرف شدن موانع اجتماعی، پدیده طلاق را کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه باید کاری کرد که زندگی پس از طلاق برای هر کدام از اعضای خانواده ، آسیب‌زایی کمتری داشته باشد، خاطرنشان کرد: شرایط به گونه‌ای نباشد که با بروز طلاق، ناگزیر افراد به سمت و سویی حرکت کنند که خلاف هنجارهای اجتماعی باشد و امنیت جامعه را به مخاطره اندازد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه