بررسی توانایی موشکی ایران

عمده ترین سلاح در حوزه سامانه های پدافند هوایی زمین پایه، موشک های زمین به هوا می باشند. برای درگیری در فاصله های بیش از چند کیلومتر، موشک های زمین به هوا به سرعت جایگزین توپ های ضدهوایی می شوند.

بررسی توانایی موشکی ایران

به گزارش سرویس بین الملل  ۸دی، عمده ترین سلاح در حوزه سامانه های پدافند هوایی زمین پایه، موشک های زمین به هوا می باشند. برای درگیری در فاصله های بیش از چند کیلومتر، موشک های زمین به هوا به سرعت جایگزین توپ های ضدهوایی می شوند. موشک های سطح به هوا دارای یک کمینه برد هستند یعنی در کمتر از آن برد توان تهاجم به هدف را ندارند که بیشتر به دلیل زمان مورد نیاز برای رسیدن به سرعت کافی برای ایجاد نیروی آیرودینامکی روی سطوح کنترلی بدنه است که در اینصورت موشک قابل هدایت و تغییر مسیر است.

این سامانه های موشکی به طور کلی به دسته های کوتاه برد، میانبرد و دوربرد تقسیم بندی می شوند. موشک های کوتاه برد به طور تقریبی برای بردهای کمتر از ۱۵ کیلومتر و ارتفاع کمتر از ۸۰۰۰ متر در نظر گرفته می شوند.

برخی از مهمات حمل شونده توسط هواپیما به ویژه موشک های هوا به سطح بزرگ توسط سامانه دفاع هوایی قابل ردگیری و انهدام هستند اما بهتر است تا حد امکان به جای تیر، تیرانداز منهدم شود زیرا تعداد تیرها خیلی بیشتر از تعداد تیرانداز می باشد و تیرانداز می تواند بارها و بارها بازگردد.

با توجه به این مقدمه به متن پایگاه اطلاعاتی نشنال اینترست (NationaI Interest) می پردازیم. و موشکی که را بنا به ادعای این پایگاه ایران قصد دارد از روسی بخرد بررسی می کنیم.

 

موشک های کوتاه برد اسکندر
در خلال جنگ ایران و عراق، هر دو کشور با موشک های اسکاد یکدیگر موشک باران کردند. ایران به ساختن موشک های بالستیک ادامه داده است اما طراحی این نوع موشک ها به علت در اختیار نداشتن فناوری های لازم با کاستی هایی همراه است. در موشک های ساخت ایران به جای سوخت مایع از سوخت جامد استفاده می شود و دقت آن ها نیز پائین است.
ایران هم اکنون موشک های بالستیک در اختیار دارد و می تواند از آن ها به عنوان جنگ افراری که وحشت ایجاد می کند، استفاده کند اما در اختیار داشتن موشک هایی که از دقت لازم برخوردار باشند حتی اگر از نوع کوتاه برد هم باشند بازهم سودمند خواهد بود. در چنین حالتی موشک های کوتاه برد با لستیک ٩ک٧٢٩ می تواند برای ایران ایده آل باشد.
موشک اسکندر کاربرد تاکتیکی دارد و برای درهم کوبیدن مراکز فرماندهی دشمن، رادار ها و سایت های موشکی زمین به هوا ، فرودگاه ها و دیگر اهداف مهم نظامی مناسب می باشد. این نوع موشک قادر است کلاهک هایی به وزن هزار و هزار و پانصد پوند را از مواد منفجره بسیار قوی یا دیگر کلاهک های انفجاری را با خود حمل کند.
این نوع موشک در اصل برای درهم کوبیند اهدافی که به شدت از آن ها حفاظت می شود طراحی و ساخته شده است اما پیشرفت های به دست آمده در زمینه فناوری دفاع موشکی می تواند دفاع در برابر موشک های بالستیک کوتاه برد را، تقویت کند و این موشک اهمیت پیشین خود را از دست بدهد.
نوع صادراتی این نوع موشک بر اساس موافقتنامه کنترل فناوری موشک ،١٨۶ مایل برد دارد اما با همین موشک می توان بسیاری از اهداف اقتصادی، نظامی و سیاسی را در آن سوی خلیج فارس هدف قرار داد.

این نوشته بخشی از متن مقاله ی پایگاه نشنال اینترست است که ترجمه شده است. در ادامه تعدادی از موشگ های کوتاه برد ایران را معرفی می کنیم.

13940825182540216525464

 

موشک بالستیک کوتاه برد:زلزال

زلزال ۱، یک راکت توپخانه سنگین ساخت ایران است که حدوداً ۱۵۰ کیلومتر برد دارد.

مشخصات

  • نوع: موشک بالستیک کوتاه برد
  • زمان ورود به خدمت: ۱۳۶۹ هجری شمسی تا حال
  • کشور استفاده کننده: ایران
  • تولید کننده: ایران
  • نوع سوخت: جامد
  • بیشترین برد: ۱۵۰ کیلومتر
  • نوع پایه شلیک: قابل حمل

موشک بالستیک کوتاه برد:زلزال-۲

موشک زلزال ۲ یک موشک غیر هدایت شونده توپخانه‌ای ساخت ایران است. این موشک ۶۱۰ میلی‌متری، می تواند کلاهکی جنگی به جرم ۶۰۰ کیلوگرم را حدود ۲۱۰ کیلومتر (۱۳۰ مایل) با خود حمل کند. گمان می‌رود که پایه این موشک، موشک فراگ-۷ شوروی باشد. تولید و توسعه این موشک از سال ۱۳۶۹ آغاز شده است. در آگوست سال ۲۰۰۶ میلادی، اعلام کردند که ایران، حزب‌الله لبنان را به موشک زلزال ۲ مجهز کرده است.

مشخصات

نوع:موشک بالستیک کوتاه برد

ورود به خدمت:۱۳۷۲

کاربران:ایران و سوریه و حزب الله لبنان

تولید کننده:ایران

جرم:۳۵۴۵ کیلوگرم

طول:۱۶ متر

قطر:۶۱ سانتیمتر

نوع سوخت:جامد

بیشترین برد:۲۱۰ کیلومتر

نوع پایه شلیک:قابل حمل

موشک بالستیک کوتاه برد:زلزال-۳

زلزال-۳، یک موشک ایرانی با نیروی محرکه جامد است که دارای بردی در حدود ۴۰۰ کیلومتر است.

مشخصات

نوع:موشک بالیستیک کم برد

دوره خدمت:۱۳۷۲ تا به حال

استفاده کننده:ایران

تولید کننده:ایران

نوع سوخت:جامد

بیشترین برد:۴۰۰ کیلومتر

نوع پایه شلیک:قابل حمل

28_8606310461_L600

موشک بالستیک برد کوتاه:شهاب-۱

موشک شهاب ۱، یک موشک ساخت ایران است که در برنامه موشکهای کوتاه برد ایران قرار دارد.این موشک از موشکهای اسکاد-بی کوچکی به حساب می‌آید که بین سالهای ۶۵-۱۳۶۴ هجری شمسی از سوریه و لیبی وارد ایران شده‌اند. این موشک که دارای برد ۳۰۰ کیلومتر است در دوران جنگ ایران و عراق، به ایران امکان هدف قراردادن بغداد را می‌داد. موشک‌های اسکاد-بی از جمله شهاب ۱، بعدها از کشورهایی چون کره شمالی و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی هم وارد شدند. بین جنگ ایران و عراق برآورد می‌شود که حدودا ۱۰۰ تا ۲۳۱ موشک اسکاد-بی از سمت ایران به عراق، شلیک شده‌است.

ایران ساختن موشک شهاب ۱ را بین سالهای ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۳، آغاز کرد و هم اکنون تولید کننده رسمی این موشک به حساب می‌آید.

13910413124807818_PhotoL

موشک بالستیک برد کوتاهه:فاتح۱۱۰

فاتح ۱۱۰ موشک زمین به زمین ساخت ایران است. افزایش برد، افزایش دقت و کاهش زمان مورد نیاز برای استقرار و پرتاب و سهولت در نحوه انبارداری در مناطق مختلف آب و هوایی از ویژگی‌های موشک فاتح ۱۱۰ است.

طراحی

ابعاد موشک فاتح ۱۱۰ با موشک زلزال ۲ یکیست. اما علاوه بر ۴ بالک ثابت زلزال، ۴ بالک مثلثی شکل ثابت در انتهای موشک و ۴ بالک متحرک در سر آن دارد که مسئولیت تغییر جهت و هدایت موشک را بر عهده دارند.

نسخه‌ها

فاتح ۱۱۰ نسل ۱:با برد ۲۰۰ کیلومتر
فاتح ۱۱۰ نسل ۲:با برد ۲۵۰ کیلومتر
فاتح ۱۱۰ نسل ۳:دارای برد ۳۰۰ کیلومتر و دقت بالا
فاتح ۱۱۰ نسل ۴:دارای برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر و قابلیت نقطه زنی

250px-Fateh_110

این تسلیحات تنها گوشه ای از توانایی نظامی ایران می باشد که منابع رسمی ایران منتشر ساخته اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه