مناظره دکتر علیزاده و مرادی پیرامون رابطه “ایران و آمریکا” +گزارش تصویری

دانشگاه آزاد واحد پل طالشان عصر دیروز چهارشنبه میزبان اولین مناظره سیاسی پیرامون رابطه “ایران و آمریکا” بین دکتر علیزاده (دکترای جغرافیای سیاسی) بعنوان مخالف رابطه با آمریکا و دکتر مرادی (دکترای روابط بین الملل) بعنوان موافق رابطه بود.

مناظره دکتر علیزاده و مرادی پیرامون رابطه “ایران و آمریکا” +گزارش تصویری

 به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی ۸دی نیوز، “دانشگاه آزاد عصر روز چهارشنبه میزبان مناظره سیاسی با عنوان “رابطه ایران و آمریکا” با حضور اساتید حوزه علوم سیاسی دکتر عمران علیزاده (دکترای جغرافیای سیاسی) ودکتر مرادی (دکترای روابط بین الملل)  برگزارشد.

نخستین سوالی که از این اساتید به صورت مشترک پرسیده شد این بود که آیا اساساً نیازی به وجود رابطه بین ۲کشور ایران و آمریکا هست؟ آیاداشتن رابطه با آمریکا باعث پیشرفت ایران خواهد شد؟

مرادی دارنده دکترای روابط بین الملل در پاسخ به این سوال گفت: کشور ما ایران در سطح کلان نیاز به داشتن روابط با کشورها در سطح بین المللی بخصوص آمریکا دارد.

monazereh (14)

وی تصریح کرد: در سطح کلان همه کشورها بر اساس قواعد بین الملی نیاز به رابطه با کشورهای دیگر دارند وایران هم از این حیث جدانیست.

   مرادی: براساس قواعد بین الملی دولت ها باید از کشورهای ما فوق یا قدرت های بزرگ بین الملی تبعیت داشته باشند که “امریکا” هم جزو این قدرتهاست

از طرفی براساس قواعد بین الملی دولت ها باید از کشورهای ما فوق یا قدرت های بزرگ بین الملی تبعیت داشته باشند که “آمریکا” هم جزو این قدرتهاست ولی ایران بدلیل اینکه با اصل منافع “امریکا”در تضاد است هیچ رابطه ای با آن ندارد که به تبع آن باید هزینه هایی گزاف را برای این عدم همکاری بپردازد.

مرادی بیان داشت: ایران دارای موقعیت های ژئوپولوتیک در منطقه که هم دارای مزایای فرهنگی و جغرافیایی و اقتصادی است و ازطرفی عدم همکاری کشورهای همسایه در موقعیت بین الملی تنها مانده است.

علیزاده (دکترای جغرافیای سیاسی) هم با تایید سخنان  دکتر مرادی گفت: یکی از اصل های سیاست خارجی امریکا براساس “منافع “ملی خودش است که او را به این سمت میبرد که تک قطب قدرت بین الملی باشد که این نوعی تهدید برای منافع کشورهایی همچون ایران که در منطقه در حال درخشش هستند می نماید. لذا منافع ملی ما در رابطه با آمریکا تأمین نخواهد شد.

monazereh (11)

دکتر مرادی در جواب این سوال که بعد از انقلاب شاهد دشمنی شدید ایالت متحده با حکومت اسلامی  ایران شدیم که حتی نظریه پردازان آمریکایی تاثیرگذاری ایران را برای کشورهای اسلامی تهدید بزرگی میدانند بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب شاهد تضاد های عمیقی با ایدئولوژی آمریکا بودیم زیرا تشکیل حکومت اسلامی ایران بدست رهبر کبیر انقلاب باعث شد سیاستهای خارجی ما براساس ارزشهای اسلامی پایه ریزی شود که این با منافع آمریا فاصله عمیقی داشت.

دکتر علیزاده ضمن قرائت اصل ۱۵۲ قانون اساسی (سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نفی هر گونه سلطه جویی و سلطه پذیری، حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت های سلطه گر و روابط صلح آمیز متقابل با دول غیر محارب استوار است.) گفت : اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اساس نفی سلطه و استکبار ستیزی می باشد و نمی توان آنرا فقط بر اساس ایدئولوژی اسلامی خواند .

دکتر علیزاده در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی لازم است که ملت ما شعار مرگ برآمریکا را سردهند با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری ابراز داشت:  یکی از فرمایشات مهم رهبری در سال ۸۶ در جمع دانشجویان یزد این بود که امروز رابطه‏ با آمریکا براى ما مفید است. آن روزى که رابطه‏ با آمریکا مفید باشد، اول کسى که بگوید رابطه را ایجاد بکنند، خود بنده هستم.

علیزاده: تا زمانی که آمریکا به این اعمال خود ادامه دهد ما هم شعارمان را ادامه خواهیم داد

وی تاکید داشت :شعار ما امروز “مرگ بر آمریکا “است که نماد استکبار ستیزی است و تا زمانی که آمریکا به این اعمال خود ادامه دهد ماهم شعارمان را ادامه خواهیم داد.

علیزاده مشکل اصلی در رابطه بین ایران و آمریکا را این نکته دانست که آمریکا نمی خواهد ایران را بعنوان یک قدرت منطقه ای قبول کند و مانند یک قدرت فرو محلی مثل افغانستان او را به اشغال و حمله نظامی تهدید می کند.

مرادی نیز دیوار ۳۵ ساله بین ایران و آمریکا را که پایه در اصول دو طرف دارد ضخیمتر از آن دانست که براحتی برداشته شود. لذا اگرچه ارتباط با آمریکا بسیار مورد نیاز است اما با شرایط کنونی امکان آن فعلاً وجود ندارد.

monazereh (12)

در پایان مناظره این ۲استاد در جلسه “پرسش و پاسخ “به سوالات دانشجویان درخصوص “رابطه ایران و آمریکا” پاسخ دادند.

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه