انصراف کاروان تدبیر و امید از رقابت با احمدی نژاد در سمنان

استاندار سمنان گفت: رئیس جمهور راضی نیستند مردم به زحمت بیافتند! این در حالی است که استقبال اندک از روحانی در مازندران هنوز هم برای دولت دردسرساز است.

انصراف کاروان تدبیر و امید از رقابت با احمدی نژاد در سمنان

به گزارش ۸دی، سفر کاروان تدبیر و امید به سمنان چندی پیش به تعویق افتاد و گمانه‌زنی‌های متعددی را در خصوص علت این تعویق پدیدار کرد.

سمنان قرار بود نخستین مقصد کاروان تدبیر و امید پس از تصویب برجام باشد، مسئولان اجرایی این استان از همان ابتدا زمان سفر رئیس جمهور به زادگاهش را ۲۰ آبان اعلام کرده بودند، اما تنها چند روز پیش از موعد مقرر خبر لغو این سفر به گوش رسید.

“محمد زند وکیلی” استاندار سمنان در نشستی با اصحاب رسانه، یک هفته پیش از موعد سفر رئیس جمهور، علت لغو سفر وی به این استان را شرایط نامناسب آب و هوایی و نیز فشردگی برنامه‌ها عنوان کرد و بیان داشت: “به سبب شرایط آب و هوایی رئیس جمهور به هیچ وجه راضی نیستند که مردم استان سمنان برای دیدار با هیئت دولت به زحمت بیافتند”.

وی تعویق در این سفر را فرصتی مناسب جهت بررسی کاستی‌ها دانست و گفت: “تعویق در این سفر به ما کمک می‌کند تا نیازهای ملی، استانی و مهم را شناسایی و با رایزنی بیشتر آماده تصویب کنیم و نیز آمادگی مناسب‌هایی در میزبانی و استقبال از رئیس جمهور داشته باشیم”.

از سویی دیگر قرار بود، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان اواخر آبان ماه سفری به دو کشور اروپایی فرانسه و ایتالیا داشته باشد که در پی وقوع حملات تروریستی در پاریس، سفر وی به زمان دیگری موکول شد.

برخی اما لغو سفر رئیس جمهور به سمنان را بی‌ربط به استقبال نه چندان پرشور مازندارانی‌ها از کاروان تدبیرو امید نمی‌دانند، استقبال نسبتا سردی که مشخص نیست از ضعف عملکرد ستاد استقبال از  رئیس جمهور ریشه می‌گرفت یا اشاره به نبود تمایل برای حضور در این مراسم از سوی مردم استان مازنداران داشت.

هر چند نامه‌ای منصوب به این ستاد که چندی پس از بازگشت رئیس جمهور از مازندران منتشر شد، مبین آن است که این ستاد، کوتاهی دست‌اندرکاران سفر و مدیران مربوطه در استان را عامل استقبال اندکی که درخور شأن هیئت دولت نبود می‌داند.

*مردم چقدر مشتاق استقبال از کاروان تدبیر و امید هستند؟

بحث چگونگی استقبال مردمی از سفرهای استانی رئیس جمهور از زمان آغاز به‌کار دولت تدبیر و امید همواره مطرح بوده است، تا جایی که گاه میزان استقبال از روحانی در سفرهای استانی‌اش، با سفرهای دولت دهم مقایسه می‌شود.

منتقدان دولت تدبیرو امید براین باور هستند که استقبال مردم از دولت دهم به مراتب گرم‌تر و پرشورتر از استقبال از سفرهای دولت‌ یازدهم بوده است، ادعایی که در مقابل با طرح این موضوع که علت فزونی جمعیت استقبال کنندگان از رئیس دولت دهم تعطیلی مراکز آموزشی و برخی ادارات دولتی بوده است، از سوی حامیان دولت تدبیرو امید رد می‌شود.

در کنار موضوع تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات که در زمان دولت نهم و دهم به منظور میزبانی پرشور از کاروان دولت صورت می‌پذیرفت و البته این روند چندی پس از شروع بکار دولت تدبیر و امید کنار گذاشته شد، موارد دیگری نیز مطرح می‌شود که در این راستا می‌توان به سنت نامه‌ نگاری‌های مستقیم مردم به رئیس جمهور و نیز کثرت مصوبات سفر در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد اشاره کرد.

نامه نگاری مردم به رئیس جمهور هرچند فضای صمیمانه‌ای را میان مردم و دولت به تصویر می‌کشید، به دلیل کثرت نامه‌ها و در نتیجه بی‌پاسخ ماندن بسیاری از آن‌ها، از سوی دولت تدبیر و امید منسوخ شد و از طرفی دیگر علت کاهش مصوبات سفرهای استانی دولت تدبیر وامید نیز اهتمام این دولت بر تعیین مصوباتی بود که در توان دستگاه‌های اجرایی و به دور از افراط باشد.

با این وجود منتقدان دولت تدبیر و امید همچنان این مسائل را توجیهی برای پوشاندن ضعف‌های عملکرد قوه مجریه در جلب رضایت مردم می‌دانند که البته درستی یا نادرستی این ادعا در زمان باقی مانده از دوره ریاست روحانی بر قوه مجریه روشن خواهد شد.

*حمله تروریستی در فرانسه، شاید آغازی بر یک توفیق اجباری!

به گزارش باشگاه خبرنگاران، با گذر از مرور پیشینه سفرهای استانی رئیس جمهور، به موضوع سفر کاروان تدبیر و امید به سمنان باز می‌گردیم، موضوعی که با مطرح شدن سفر وی به اروپا که قرار بود شنبه ۲۳ آبان ماه آغاز شود، انتظار می‌رفت برای مدتی در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد که این سفر برون مرزی نیز در پی حملات گسترده تروریستی به پایتخت فرانسه، لغو شد. اتفاقی که شاید کاروان تدبیر و امید را دستخوش توفیقی اجباری کند و سفر رئیس جمهور به زادگاهش را رقم بزند.

حال باید منتظر ماند و دید که سفر کاروان تدبیر و امید به سمنان که به طور مکرر به زمان های دیگری موکول شده، انجام خواهد شد یا خیر؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه