برگزاری همایش اقتصادی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در باکو

همایش اقتصادی مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بعنوان ‘ایران پروژه ‘عصر دوشنبه در باکو برگزار شد.

به گزارش ۸دی، این همایش اقتصادی از سوی استانداری گیلان با همکاری سفارت کشورمان در باکو و موسسه دولتی ترویج صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان (آذپرومو ) برپا شده بود.
دراین همایش مشترک هیات بیش از یک صدنفره از مسوولان و نمایندگان محافل اقتصادی ایران و بخصوص استان گیلان، تنی چند از مقامات اقتصادی و تعداد کثیری از کارآفرینان جمهوری آذربایجان حضور داشتند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان طی سخنانی گفت این همایش مشترک در زمانی برگزار می شود که روابط دو کشور در بهرتین وضعیت خود قرار می گیرد.
محسن پاک آیین سطح روابط فعلی ایران و جمهوری آذربایجان را درطول تاریخ روابط دو کشور بی نظیر عنوان کرد و افزود: اراده سیاسی روسای جمهوری،مقامات ارشد و مردم ایران و جمهوری آذربایجان بر توسعه مناسبات فیمابین استوار است.
وی اضافه کرد، این وضعیت فرصت خوبی برای گسترش همکاری فعالان اقتصادی دو کشور فراهم کرده است.
محسن پاک آیین محور این همایش اقتصادی و نیز نمایشگاه تخصصی کشورمان با نام «ایران پروژه»در باکو را استان گیلان عنوان کرد.
نمایشگاه تخصصی با نام «ایران پروژه» با محوریت نفت و گاز، پتروشیمی و ساختمان، انرژی، آب و برق و خدمات فنی و مهندسی از ۲۶ تا ۲۸ آبان ماه جاری در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می شود.
به گفته سفیر ایران ، مرز آستارا در استان گیلان فعالترین مرز موجود میان ایران و جمهوری آذربایجان و خط آهن که قرار است از آستارا به رشت کشیده شود و کار آن آغاز شده است ، تکمیل کننده کوریدور شمال –جنوب است که برای تمام کشورهای منطقه اهمیت دارد .
محسن پاک آیین همچنین منطقه آزاد انزلی را از مهمترین مناطق آزاد و تنها منطقه آزاد بازرگانی در کنار دریای خزر عنوان کرد و محافل کاری و سرمایه گذاران آذربایجانی را دعوت کرد تا از معافیت موجود در این منطقه بهرمند شوند .
وی ابراز امیدواری کرد مذاکرات میان فعالان اقتصادی جمهوری آذربایجان و استان گیلان موجب تقویت همکاری های فیمابین شود .
رفعت محمداف رییس موسسه ترویج صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان (آذپرومو ) نیز با اشاره به گسترش بیش از پیش روابط سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور ایران را از شرکای مهم جمهوری آذربایجان عنوان کرد .
به گفته وی ، در حال حاضر ۴۵۸ شرکت ایرانی در جمهوری آذربایجان فعال بوده و حجم سرمایه گذاری از سوی این شرکتها در اقتصاد آذربایجان بالغ بر ۷۶۰ میلیون دلار است .
وی فعالیت شرکتهای ایرانی در جمهوری آذربایجان را موفقیت آمیز توصیف کرد و با اشاره به وجود ظرفیتهای بسیار برای گسرش همکاری ، برگزاری این چنین هماش و نمایشگاههای اقتصادی را برای توسعه روابط و همکاری های فیمابین دو کشور موثر عنوان کرد .
رفعت محمداف نیز این همایش و نمایشگاه تئخصصی ایران در باکو را فرصت خوبی بای بررسی چشم اندازی همکاری میان فعالیان اقتصادی دو کشور خواند.
وقار زینال اف معاون اول اتحادیه کارفرمایان جمهوری آذربایجان گفت : گسترش روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در اولویت فعالیتهای اقتصادی جمهوری آذربایجان می باشد .
وی افزود: ۴۰ از بیش از یکصد سند امضا شده پس از استقلال ملی جمهوری آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران مربوط به حوزه اقتصادی می باشد .
چشم انداز همکاری فعالان اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در صنعت ساختمان، تجهیزات صنعت نفت و گاز، سازه های مهندسی، پروژه های فنی و مهندسی و توسعه شهری و ساخت و سازها و صدور خدمات فنی و مهندسی مربوطه، پتروشیمی، مصالح ساختمانی از موضوعات عمده مورد مذاکره این همایش اقتصادی مشترک یک روزه بود .
خاورم **۳۳۷/۱۵۴۷

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه