جنایات آمریکا در عراق، عامل ظهور داعش+ عکس

۲۹اسفند ۱۳۸۱ روز آغاز جنایات آمریکا در عراق است. در این روز آمریکا به بهانه از بین بردن تسلیحات کشتار جمعی و بدون مجوز سازمان ملل به این کشور حمله ور شد.

جنایات آمریکا در عراق، عامل ظهور داعش+ عکس

سرویس سیاسی هشت دی؛

مجموعه سیاهه ی جنایات آمریکا از امروز به صورت پیوسته منتشر می شود. هرچند سیاهه ی جنایات آمریکا آنقدر سنگین است که صدها کتاب و مقاله و یادداشت هم توان بازگویی آن را ندارد. اما لا یکلف الله نفسا الا وسعها:

۲۹اسفند ۱۳۸۱ روز آغاز جنایات آمریکا در عراق است. در این روز دولت ایالات متحده به بهانه از بین بردن تسلیحات کشتار جمعی ، جنگ علیه تروریسم ، تهدید کشورهای همسایه از طرف عراق ، آزادی مردم عراق و اعطای دموکراسی و بدون مجوز سازمان ملل به این کشور حمله ور شد.

در حالیکه اکنون پس از گذشت بیش از یک دهه نه تنها اثبات شد هیچ سلاح شیمیایی و کشتار جمعی در کار نبود، بلکه به اعتراف نوام چامسکی که خود یک آمریکایی است، از زمان تجاوز نظامی و جنایات آمریکا در عراق این کشور روی آرامش را ندیده و گروه های تروریستی همچون القاعده و داعش به جان مردم این کشور افتاده اند.

گفتنی است ریچارد کلارک عضو ارشد دولت جرج بوش و مسئول وقت واحد مبارزه با تروریسم کاخ سفید در آن دوران نیز، داعش را محصول تجاوز نظامی آمریکا به عراق می داند.

لازم به ذکر است دو هفته گذشته در برنامه ای که از CNN پخش شد تنی چند از مقامات دولتی آمریکا اعتراف کردند مقصر وضع کنونی عراق آنها هستند.

ریچارد هاس مدیر سابق طرح سیاست خارجه آمریکا به سی.ان.ان گفت: این اقدامات اشتباه باعث شده تا نگاه ملی در این کشور کم شود و بسیاری از عراقی ها خود را بعنوان سنی، شیعه و یا کرد می بینند و این همان لطمه و هرج و مرجی است که آمریکا به این کشور زد.

امّا نباید از این گذشت که داعش تنها یک مورد از جنایات آمریکا است که بر علیه مردم عراق صورت گرفته، دولت ایالات متحده در طول دوران حضور نظامی خود در عراق زمینه بسیاری از اقدامات وحشیانه را برای سربازان و نیروهای ارتش خود بر علیه غیر نظامیان عراقی فراهم نمود.

دو سال قبل علی التمیمی کارشناس حقوقی عراقی در مراسمی که به مناسبت دهمین سال اشغال کشورشان برگزار شده بود به خبرنگار العالم گفت: آمریکا در عراق مرتکب جنایت جنگی شده است و به نسل کشی، نابود کردن زیرساخت های عراق، آلوده کردن خاک این کشور به مواد شیمیایی حاصل از کاربرد سلاح های ممنوعه و درپی آن بروز بیماری های لاعلاج و نیز بیوه و یتیم کردن هزاران زن و کودک عراقی متهم است و باید مسببان آن در دادگاه جنایی بین المللی محاکمه شوند.

روزنامه دیلی میل سال ۲۰۱۴ برگی دیگر از جنایات آمریکا را رو کرد. این روزنامه تصاویری را از آتش زدن اجساد عراقی ها توسط سربازان آمریکایی منتشر نمود که حیرت گسترده جامعه حقوق بشری و جامعه جهانی را به دنبال داشت.

جنایات آمریکا

مارگارت کیمبرلی، تحلیلگر آمریکایی در گزارشی که به بررسی جنایات آمریکا در عراق پرداخته بود، حضور نظامی ایالات متحده در عراق را یک فاجعه انسانی ماندگار در تاریخ بشریت خوانده و اظهار داشت: “در حال حاضر میزان شیوع سرطان، سرطان خون، و مرگ و میر نوزادان در فلوجه بالاتر از آمارهای هیروشیما و ناکازاکی پس از بمباران هسته ای سال ۱۹۴۵ می باشد”.

سال ۲۰۱۴ سربازی آمریکایی در گزارشی تکان دهنده که از شبکه الجزیره پخش شد زوایایی جدید از جنایات آمریکا در عراق را برملا ساخت. وی اظهار کرد: “در خودرویی به دو کودک برخوردیم، یک دختر بچه که شکمش دریده شده بود و قطعات شیشه در صورت و چشم وی فرو رفته بود و پسری که زخمی عمیق در سر داشت. مردی که راننده ماشین بود به سمت بچه ها و ظاهرا برای حفاظت از آن ها (در مقابل موشک) خم شده بود و من سریعا به این نتیجه رسیدم که وی پدر آن ها بوده است. فکر نمی کردم کسی زنده مانده باشد.”

وی افزود: این اولین بار نبود که چنین اتفاقی می افتاد. یکبار هم “بردلی” (دیگر سرباز امریکایی) به سمت یک ماشین پر از کودک شلیک کرد. وقتی کودکان کشته شده از ماشین به بیرون کشیده می شدند، من از خود می پرسیدم که ما داریم چه غلطی می کنیم؟ در همین حال گروهبان “شارفیلد” در کنار من می گفت: “آن ها تروریست های آینده هستند”. من پاسخ دادم: “نه، آن ها کودک هستند و هیچ گناهی ندارند”. گروهبان شارفیلد حال بد مرا که دید، به من گفت: “اگر به اختیار من بود، شخصا یک گلوله به سر هر کدام از آن ها شلیک می کردم”.

وی اعتراف کرد: “خوب که فکر می کنم می بینم تنها تروریست های حاضر در عراق ما بودیم. ما بودیم که به کشتار، ترور و ترساندن مردم عراق می پرداختیم. آن ها هیچ مشکلی با ما نداشتند؛ تا زمانی که شروع به کشتن بچه هایشان کردیم.”

جنایات آمریکا

جنایات آمریکا

جنایات آمریکا به همین ها محدود نمی شود بلکه سربازان آمریکایی به خبرنگاران هم رحم نمی کردند. سال ۲۰۱۰ پایگاه خبری “ویکیلیکس ” [WikiLeaks] که در زمینه روزنامه نگاری تحقیقی فعالیت می‌کند با انتشار فیلم ویدئویی پرده از جنایت ارتش آمریکا در کشتار دو خبرنگار رویترز در سال ۲۰۰۷ برداشت. ویکیلیکس در کنفرانسی در واشنگتن این فیلم ویدئویی را منتشر کرد. در این فیلم جنایت ارتش آمریکا در کشتار غیرنظامیان نیز به تصویر کشیده شده است.

جنایات آمریکا

البته باید یادآوری کرد اوج وحشی گری جنایات آمریکا ، تجاوز ۵ سرباز آمریکایی به دختر ۱۴ ساله عراقی جلوی چشم خانواده اش و سپس کشتن همه ی آنها بود.

جیمز بارکر یکی از این ۵ سرباز متجاوز آمریکایی تنها به ۹۰ سال زندان محکوم شد و در کمال وقاحت در دادگاه عنوان داشت: “من باید عاقلانه تر رفتار می کردم.”

در پایان باید اشاره کرد این تجاوز وحشیانه تنها یک قلم از سیاهه جنایات آمریکا در طول تاریخ است که البته هزینه سنگینی را برای آنها در پی داشت.

جنایات آمریکا در عراق تنها به افول قدرت و شخصیت بین المللی ایالات متحده نزد افکار عمومی انجامید و همچنین تلفات انسانی و اقتصادی فراوانی را برای این کشور در پی داشت.

گفتنی است دانشگاه هاروارد در گزارشی در سال ۲۰۱۳ هزینه جنگ آمریکا با عراق را رقمی بیش از ۶ تریلیون دلار اعلام کرد. لیندا بیلمز استاد دانشگاه هاروارد و جوزف استیگایتز اقتصاددان در این گزارش اعلام کردند این هزینه گزاف صرف پرداخت غرامت و درمان صدها هزار نظامی آمریکایی در عراق و افغانستان می شود که با مشکلات جسمی و روحی فراوان به کشورشان باز گشته اند.

 

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه